דוח חדש מתריע: "הקמת תחנת הכוח ליד קלקיליה - סכנה ביטחונית חמורה"

אלוף (מיל') גיורא איילנד על המיקום המיועד לתחנה: "די במנהרה קצרה אליה ובהפעלת מטענים מרחוק - כדי לפגוע בה" • ריינדיר נמצאת כבר תקופה ארוכה במוקד עימות משני צידי הקו הירוק, שמתנגדים בתוקף להקמתה בשטח המיועד

"סיכון רב". קלקיליה וגדר ההפרדה. צילום: GettyImages

אלוף (במיל') גיורא איילנד מתריע בדו"ח חדש כי הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במרחק קצר ביותר מהעיר קלקיליה וגדר המערכת עלולה להוות סכנה ביטחונית חמורה. מהניתוח שכתב בנוגע למיקום התחנה עולה גם הסכנה הכבדה מצד הערים הפלשתיניות הסמוכות לערי השרון, תרחישים שכוללים ירי נ"ט, חפירת מנהרות והסתערות המונית דומה למה שהתרחש בעוטף עזה.

חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בקלקיליה, הלילה

בדו"ח, שבחן לבקשת רשויות מקומיות ואזוריות בסביבה את הפן הביטחוני של הקמת התחנה לאור מה שהתרחש ב-7 באוקטובר, מבהיר איילנד כי חולשת השליטה של הרשות הפלשתינית באזור, ריבוי הנשק הבלתי חוקי שהגיע ליו"ש והשראה של מחבלים מהמתקפה של חמאס עלולה להפוך את התחנה ליעד – שייפגע בקלות.

סיבות לדאגה

"הסיכון הנובע הן משליטת הערים טול כרם וקלקליה על קו התפר, בדגש על כביש 6 והקרבה הרבה בין ערים אלה (וכן עיירות רבות נוספות מצפון ומדרום) למכשול או לשטח ישראל עצמה הוא סיבה לדאגה", מתריע איילנד.

במציאות השוררת היום (גם לפני השבעה באוקטובר) היו יכולים בלילה אחד מאות או אלפי פלסטינים מקלקיליה וטול כרם לפרוץ בקלות את המכשול ותוך דקות ספורות להימצא בתוך ישובים ישראלים, לרבות בשכונות של כפר סבא".

תחנת הכוח ריינדיר נמצאת במוקד עימות מזה תקופה ארוכה. ראשי העיריות והמועצות באזור מתנגדים בתוקף להקמת התחנה, שאמורה לקום במרחק של מאות מטרים בודדים מהעיר הפלשתינית קלקיליה, ובסמיכות גדולה לטול כרם הפלשתינית וערים ערביות ישראליות גדולות.

"סיבות לדאגה". איילנד, צילום: GettyImages

יצויין כי המאבק של ראשי הרשויות, משני צידי הקו הירוק, אינו רק ביטחוני, ונשען גם על סוגיות כמו חסימת חיבור כביש 55 לכביש 6 וסוגיות של זיהום אוויר, ולמעשה בקלקיליה פנו בעבר במחאה על הקמת התחנה בסמיכות אליהם. כעת, לאור המודעות לסכנה הביטחונית וההתעצמות של ארגוני הטרור באזור השרון, אומרים ברשויות שישנה סכנה שתחנת הכוח אף תהפוך ליעד.

איילנד, שעמד בעבר בראש המל"ל ובראש אגף התכנון של צה"ל, פרסם לפני כארבע שנים דו"ח שעסק, לבקשת ראשי הרשויות, בתוכנית להקמת תחנות כוח מופעלות בגז במרכז הארץ והתנגד להקמתו.

הוא מציין בדו"ח החדש כי אחת מנקודות התורפה של משק החשמל הוא ריכוז של תחנות כוח רבות באזור אחד, דבר שעלול לאפשר לאויבי ישראל לטווח אותם בקלות בטילים מדוייקים.

המאבק לא רק ביטחוני

בדו"ח מזהיר איילנד מפני העובדה שהתחנה אמורה לקום במרחק של 600 מטרים מקלקיליה וכן במשולש הכבישים 6, 55 ו-444 וכותב כי "צומת הכבישים יחד עם הקרבה לקלקיליה יוצרים סכנה ביטחונית משמעותית". בנוסף, ציין, התחנה אמורה להיבנות בצמוד לכביש 6, בשטח נשלט מאש, באזור ללא חומה.

עימותים אלימים בין כוחות הביטחון למחבלים חמושים בקלקיליה

"מרחק הבתים של קלקיליה מהתחנה מהווה טווח יעיל עבור ירי שטוח מסלול על ידי מקלעים כבדים, עבור ירי טילי נ"ט, ועבור טיווח של אש תלולת מסלול באמצעות מרגמות. במובן זה, השראה לתרחיש כגון תרחיש בלהות זה, התממשה בעוטף עזה ב-7 באוקטובר חרף מכשולים וכוחות צבאיים משמעותיים הרבה יותר ממה שקיים באזור הנידון", הזהיר וקרא שלא לבנות את תחנת הכוח באזור זה אלא לצאת לחלופות ירוקות באזורים אחרים במדינת ישראל.

בדבריו טוען האלוף במילואים כי לארגוני הטרור יש נשק שובר שוויון במחנות הפליטים בשרון.

"מפגעים רגליים מסוגלים להגיע לאזור התחנה תוך דקות ספורות ללא התרעה מספקת אשר תאפשר לכוח תגובה ישראלי להתערב או לעצור אותם. חומת ההפרדה באם קיימת באותו אזור היא בבחינת גדר "טיפשה" וחדירה. מרחק הבתים של קלקיליה מהתחנה מהווה טווח יעיל עבור ירי שטוח מסלול על ידי מקלעים כבדים, עבור ירי טילי נ"ט, ועבור טיווח של אש תלולת מסלול באמצעות מרגמות".

"במובן זה, השראה לתרחיש כגון תרחיש בלהות זה, התממשה בעוטף עזה חרף מכשולים וכוחות צבאיים משמעותיים הרבה יותר ממה שקיים באזור הנידון. יתרה מכך, התחמשות והברחות אמל"ח לשטחי איו"ש בעידוד איראן ודרך ירדן התעצמו מאד מאז כתיבת חוות הדעת המקורית וכבר בהווה, ההנחה היא שארגוני הטרור ביו"ש מצוידים בכל אותם אמצעים הנ"ל".

אנטומיה של קטסטרופה. מחבלי חמאס חוצים את הגדר לישראל, צילום: רויטרס

"גם היקף ורמת המנהרות שהתגלו בעזה בעקבות מלחמת חרבות ברזל הנה מקור רב לדאגה ומעידה על הקלות שבה מסוגלים גורמי הטרור הפלשתיני ליישם אמצעי זה. תחנת כוח הסמוכה כל כך לקלקיליה עלולה להוות מטרה נוחה, קלה במיוחד בהיבט זה ובעלת פוטנציאל נזק עצום".

"למעשה אין צורך בחדירה של ממש לתחום ישראל על ידי מנהרה כדי לפגוע בתחנה שכזו. ניתן לחפור מנהרה שאורכה מאות מטרים בלבד, עד מתחת לתחנת הכוח או מכלי ה סולר, הנחת חומרי נפץ ומטענים והפעלתם מרחוק. כל זאת בלי סיכון להתגלות או להיחשף", כתב עוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר