“ענף האנרגיות המתחדשות הוא חדשני מבחינה טכנולוגית אך מבחינת קידום נשים הוא עדיין מאחור”

חברת E.D.I אנרגיה מחזיקה מאות מתקני אנרגיה מתחדשת ומספקת חשמל ירוק לרשות החשמל הישראלית ולמאות ארגונים אחרים ברחבי הארץ

צילום אי.ד י.איי אנרגיה בע" מ

בשיתוף אי.ד י.איי אנרגיה

הצצה לצוות החברה מגלה שהחדשנות בה לא מתבטאת רק בתחום האנרגיה אלא גם בקידום נשים בתפקידים בכירים, דבר שעדיין בולט בענף האנרגיה, המתאפיין ברוב גברי.לכבוד יום האישה פגשנו לשיחה כמה מהנשים הבכירות בחברת E.D.I אנרגיה: מנהלת הפיתוח העסקי פאני בלוקה (55), מנהלת התפעול אמה דרמון (24) ומנהלת המכירות באזור הצפון, מור מלכה (32).

ספרו על המסלול התעסוקתי שהביא אתכן לתפקיד ב- E.D.I אנרגיה.

אמה: שירתי בצה”ל כטכנאית קשר נייד והמשכתי לשירות קבע בבסיס הקריה.E.D.I  אנרגיה היא חברה שמאמינה גם בקידום נשים צעירות ונבחנתי בשלב ראשון לתפקיד אחראית לוגיסטיקה. מילאתי את התפקיד במשך חצי שנה ועסקתי בעיקר ברכש ובתהליכים שונים מול העובדים. די מהר קודמתי לתפקיד מנהלת הלוגיסטיקה שכולל עבודה מול ספקים, קבלני עבודה, לקוחות ועוד.

פאני: התפקיד הראשון בקריירה שלי היה בתחום הלוגיסטיקה. לאחר מכן עסקתי בתפקידי מכירות בישראל ובהמשך שימשתי מנהלת מכירות גלובאלית בחברת פרויקטים חקלאיים מובילה. ל-E.D.I אנרגיה הגעתי כאשת מכירות בליבי ובנשמתי, אך גם כמי שמכירה את עולם החקלאות, שהוא דומיננטי בחברה: חלק גדול מהפרויקטים שלנו הם גגות דו שימושיים במושבים וקיבוצים, כלומר הם גם משמשים להפקת אנרגיה סולארית וגם מספקים ערך למתקנים חקלאיים, למפעלים ולמבני ציבור.

מור: לאחר 10 שנים בתחום המסעדנות, המשכתי לתפקידי ניהול בתחום המזון, יבוא ויצוא. כך פגשתי את תחום הפיתוח עסקי והתמקצעתי. משם, הגעתי ל-E.D.I אנרגיה, קיבלתי הזדמנות ללמוד לראשונה את תחום האנרגיה ולהשתלב בו. כיום התפקיד שלי כולל איתור לקוחות פוטנציאליים (בעיקר מפעלים ומוסדות שונים) וניהול משא ומתן עד סגירת עסקה וחתימת הסכם.

מהם האתגרים המקצועיים והניהוליים המרכזיים, שעמם אתן מתמודדות במסגרת התפקיד?

אמה: האתגר המרכזי הוא הממשק עם הרבה מאוד גורמים. אני משמשת גורם מקשר בין פונקציות רבות ושונות: הרכש והאספקה לשטח, השינוע וההובלות, הקבלנים ולוחות הזמנים. הכל צריך להתכנס ללו”ז אחד שבו הכל קורה על פי המתוכנן, כדי לעמוד בזמני הפרויקט.
בשל הרצון לעמוד בזמנים ולהתאים את עצמנו ללקוחות, לפעמים יש לנו עבודות לילה.
עבודות הלילה הן אירוע מיוחד, שובר שגרה עבורנו ועבור הלקוח, שמצריך היערכות לוגיסטית, תפעולית ובטיחותית. לא פעם הגעתי לאתר בשעה 3 וחצי לפנות בוקר, עם 10 מגשי פיצה, כדי לתת “בוסט” של אנרגיה ולשמור על המורל של הקבלנים והעובדים.

פאני: האתגר הגדול ביותר הוא לשכנע את האדם שמולנו, בערך הרב שיש עבורו בהצעה שלנו. אנשים נוטים להיות ציניים כשמבטיחים להם “את המוצר הטוב ביותר”. מתוך הרגל, הם מחפשים את ה”קאץ'”. זה אתגר, אבל אנחנו באמת מאמינים במה שאנחנו עושים ולרוב, הצד השני מרגיש את זה ויודע להעריך.

מור: לדעתי, ההתמודדות המורכבת ביותר היא אל מול ישיבות דירקטוריון וישיבות ועדה מיוחדות של הלקוחות שלנו. לאחר שאני מאתרת לקוח פוטנציאלי ומסיימת איתו את שלב המשא ומתן, מגיע שלב “טרום חתימת הסכם”. בשלב זה, הלקוח צריך לאשר את ההצעה מול הדירקטוריון של החברה. רבות הפעמים בהן, למשל, הדירקטורים נמצאים בחו”ל, דבר שמאריך את ההמתנה.
העסקאות הללו הן ממילא מורכבות, ונוסף על המשא ומתן וההסכם המשפטי, ישנם גם תנאים רגולטוריים וסטטוטוריים בהם אני צריכה להבין ולעמוד. אני נעזרת בגורמים רבים בתוך החברה שלנו.

לאורך הדרך המקצועית, נתקלת בקשיים בשל היותך אישה? “תקרות זכוכית” על רקע מגדרי?

אמה: דוגמה קטנה: נתקלתי בקושי מול נהג משאית שהגיע לקחת סחורה מהמחסנים שלנו. הוא התקשר אלי כדי להודיע לי שלא ניתן לשנע את אחד המוצרים, ובחר במילים: “חמודה, את לא מבינה כלום.

לרגע הייתי בהלם, אבל התעשתי די מהר ואמרתי לו שיש דרך אחרת להתנסח ובנוסף, הוא טועה ואין בעיה להזיז את הסחורה. הסברתי לו בדיוק מה צריך לעשות, ובסוף הכל עבר חלק.
למחרת, המנכ”ל של חברת ההובלות התקשר להתנצל על התנהגותו של הנהג. במקרה הזה, הסיפור נגמר טוב, אבל נשארתי עם הידיעה שאם הייתי גבר, הנהג לא היה מעז או חושב בכלל לדבר אלי בצורה הזו.

פאני: מעולם לא ראיתי בעובדה שאני אישה, נתון רלוונטי למכירה. אני מגיעה עם בטחון וידע רב והצד הנגדי קולט את היכולות שלי מהר, כך שגם אם חשב להתייחס למגדר באופן כלשהו, השיח מיד מתיישר מקצועית.
בעברי, לא פעם הייתי האישה היחידה בחדר, אך תמיד הקשיבו למה שהיה לי לומר. אני מרגישה שבהקשר הזה יש חשיבות למסר שאת משדרת. אם את מגיעה עם אמונה במקצועיות שלך ובידע שלך, לרוב את לא נותנת לעובדה שאת אישה (או גבר), להשפיע על השיח המקצועי.

מור: אני דווקא מרגישה שלעתים מופיע זלזול מצד מנכ”לים ובכירים מסוימים, שמתקשים לתת מקום לנשים בענף האנרגיות המתחדשות. זהו תחום מאוד מורכב, שנדרש בו ידע מקיף, גם בתחום הטכני וגם בתחום המשפטי – רגולטורי. לדעתי, לפעמים אנשים חושבים בטעות שלנשים אין את הרקע הדרוש. הדרך שלי להוכיח מה אני “שווה”, ארוכה יותר מזו של גבר בתפקיד מקביל. אבל במקביל אני גם מרגישה שכשאני מגיעה לפגישה ומתחילה לדבר, לקוחות מבינים די מהר למה הם בוחרים להתקדם איתי בעסקה.

דניאל ביטון, מנכ”לית שותפה ומייסדת בחברת E.D.I אנרגיה: “ענף האנרגיות המתחדשות הוא חדשני מבחינה טכנולוגית אך מבחינת קידום נשים הוא עדיין קצת מאחור. כאישה צעירה, כמובן הבנתי מהרגע הראשון את הזכות הגדולה שנפלה בחלקי לקדם נשים בתעשייה “גברית”. כל הצוות הבכיר שלנו נרתם ואנחנו משתדלים מאוד לעשות את תפקידנו בשני המישורים: גם להוביל בחדשנות טכנולוגית וגם לשמש דוגמה ולגייס נשים בכל הגילאים, לתפקידים בכירים. נשים ממלאות ב-E.D.I  אנרגיה גם תפקידים שנתפסים עדיין כ”גבריים”, כך שאנחנו מרגישים חלוצים בעניין ובהחלט גאים במנהלות ובעובדות המצוינות שלנו, שמובילות שינוי אנרגטי ושינוי חברתי”.

בשיתוף אי.ד י.איי אנרגיה

כדאי להכיר