האתגר של הצבא: לראשונה גם אנשי קבע מאיימים לפרוש

לאחר דחיית מתווה הנשיא ואחרי מאות אנשי מילואים: הכאוס הפוליטי מאיים לחדור גם לשורות צבא הקבע • מדובר בעיקר בקצינים בחיל האוויר ובאגף המודיעין • החשש: יועמדו לדין בהאג • גורם מדיני בכיר בפמליית נתניהו: "אין להם מושג על מה הם מדברים, עושים זאת כדי לגרום אנרכיה ולהביא לבחירות"

אנשי השייטת נגד השר גלנט במחאה על הרפורמה המשפטית, צילום: שרון שחר

קצינים בקבע מתכוונים להתיר את חוזה העסקתם ולפרוש לאלתר מצה"ל, אם חוקי הרפורמה המשפטית יעברו.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. הכאוס הפוליטי מחלחל לצה"ל, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

זאת הפעם הראשונה שבה הכאוס הפוליטי מאיים לחדור גם לשורות צבא הקבע. עד כה הנושא העסיק בעיקר את אנשי המילואים, שחלקם אף משתתף באופן אקטיבי במחאות ובעצומות שונות. דוגמה בולטת לכך היא אנשי המילואים של חיל האוויר, שרבים מהם הבהירו כי יפסיקו להתנדב למילואים אם החוקים יעברו. לפני שבועיים אף הודיעו 37 טייסי מילואים בטייסת 69 כי לא יתייצבו לאימון במחאה על החקיקה, אולם בעקבות סדרת שיחות שהתקיימו בטייסת ועם בכירים בחיל האוויר העניינים בה חזרו לשגרה, לעת עתה.

אתמול הודיעה קבוצה גדולה של אנשי מילואים ממערך המ"מ (מבצעים מיוחדים) וממערך הסייבר ההתקפי כי לא יתייצבו לשירות מילואים החל מיום ראשון הקרוב, על רקע הכוונה לאשר בשבוע הבא בקריאה שנייה ושלישית את חוק הנבצרות. מדובר בכ־450 אנשי מילואים ממערך המ"מ ועוד כ־200 אנשי מילואים ממערך הסייבר, שמשרתים בתפקידים רגישים באמ"ן, בשב"כ ובמוסד. לדבריהם, "האקדח מוצמד חזק לרקת הדמוקרטיה וההדק תכף יילחץ". 

רס"ן (מיל') ר': "התפללנו שתהיה הסכמה. שירתנו גם תחת ממשלות ימין, זה לא העניין. מבחינתנו זו זוועה"

 

הם הוסיפו כי לא יתייצבו לשירות מילואים התנדבותי משום ש"אין לנו חוזה עם דיקטטור. נשמח לשוב להתנדב כשתובטח הדמוקרטיה". רס"ן (מיל') ר' ממערך המ"מ אמר ל"ישראל היום": "התפללנו שתהיה הסכמה, אבל יש קו דק בין להמשיך לשאת בנטל לבין לשרת משטר דיקטטורי. שירתנו גם תחת ממשלות ימין, זה לא העניין. פה יש שינוי מהותי שלא נסכים לו. התנדבנו לשירות במדינה יהודית ודמוקרטית, והמדינה הופכת למשהו אחר לחלוטין. מבחינתנו זו זוועה".

כעת מתברר כי המהפכה המשפטית עלולה לקרוע גם חלקים ממערך הקבע בצבא. גם כאן מדובר בעיקר בקצינים שמשרתים בחיל האוויר ובאגף המודיעין, אם כי שיח דומה מתקיים גם באגפים אחרים בצה"ל ובזרועות ביטחוניות נוספות.

צעדת המילואימניקים מהיחידות המובחרותמלטרון לכיוון ירושלים, צילום: יהונתן שאול

ברקע הדברים גם גובר החשש של קצינים בקבע ובמילואים מפני האפשרות שייחשפו להליכים משפטיים פליליים בעולם. זאת, משני טעמים מרכזיים: הראשון, הצעת החוק להעניק חסינות לחיילים ולשוטרים על מעשים שבוצעו במסגרת פעילות מבצעית. השני, המהפכה המשפטית, שנתפסת בעולם כפוגעת בעצמאות מערכת המשפט. משרתי צה"ל (והשב"כ והמוסד והמשטרה) לא נחקרים כיום או עומדים לדין בטריבונלים בינלאומיים, משום שישראל עושה זאת בעצמה במידת הצורך.

זה עמד למבחן בעשרות מקרים לאורך השנים ואף היה נתון לביקורת שיפוטית בארץ, אולם מרגע שהם יזכו לחסינות גורפת, ומערכת המשפט לא תהיה עוד עצמאית, צפויים גורמים שונים בעולם לנסות לאתגר את ישראל ולהעמיד גורמים בה לדין. בצה"ל ובמערכת המשפטית מזהירים מפני התרחיש הזה, ומתקשים להתמודד עם הדאגה שמביעים המשרתים בסדיר ובמילואים נוכח בליץ החקיקה והצעות החוק בכנסת.

חיילי מילואים שמאיימים שלא להתייצב: "האקדח מוצמד חזק לרקת הדמוקרטיה וההדק תכף יילחץ"

 

גורם מדיני בכיר שנלווה לפמליית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בברלין יצא בחריפות נגד הקריאות לסרבנות ואמר כי "אנשים מכובדים שיש להם עבר ביטחוני מדברים על דברים שאין להם מושג על מה הם מדברים. והכי מסוכן שהם מדברים על סרבנות. זו קיצוניות שאני לא מכיר. הם כורתים את הענף שעליו אנו יושבים. הם עושים זאת ולהביא לאנרכיה בשת"פ עם לפיד כדי להביא לבחירות שישיות".

הרמטכ"ל, הרצי הלוי, יידרש כנראה בימים הקרובים להעביר מסרים תקיפים. זאת, בין היתר, על רקע העובדה שהמשבר הפנימי בישראל עלול להיות מנוצל לפעילות מצד אויביה - כפי שקרה השבוע, בניסיון הפיגוע של חיזבאללה בצפון.

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל ואריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר