באיחור של 55 שנה: נהג טנק ממלחמת ששת הימים הוכר כנפגע פוסט טראומה

כשהיה במלחמה נחשף הלוחם לזוועות קשות, אך הוא הדחיק את המראות • אלא שבמלחמת לבנון השנייה הותקפה עירו והוא לא עמד בלחץ הכבד: "הרגשתי שאני מתפוצץ" • הוא החל לחוות פלשבקים והתקשה לישון ולהתמודד עם החיים • כעת, לאחר מאבק משפטי, הוכר על ידי משרד הביטחון

לוחמים במלחמת ששת הימים, צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון/יוסף לויטה

55 שנה לאחר שנחשף ביום הראשון למלחמת ששת הימים למראות קשים של חיילים שרופים ו-33 שנה לאחר התפרצות הפוסט טראומה בעקבות מלחמת לבנון השנייה, נהג טנק בן 76 הוכר לאחרונה על ידי משרד הביטחון כסובל מפוסט טראומה בגלל מלחמת ששת הימים. כך עולה מתביעה שהגיש לקצין התגמולים באמצעות עו"ד מיכאל פסקל.

נהג הטנק גויס כשנה לפני המלחמה ושובץ בחטיבה 14 שלחמה בדרום. ביום הראשון למלחמה כשחצה את הגבול המצרי וקיבל משימה לפנות שדה מוקשים, ג'יפ שנסע לפניו עלה על מוקש ושני החיילים שנסעו עליו נשרפו למוות לנגד עיניו. בהמשך המלחמה, כשקיבל פקודה לירות ירי נגד מטוסים באמצעות מקלע 0.5 שבטנק, נחשף לחיילים מצרים מתים בדרך. באחת התקריות חברו נפצע אנושות מצרור ונפטר מאוחר יותר והוא עצמו חטף רסיס בחזה ופונה לבית חולים סורוקה בבאר שבע.

נהג הטנק סיפר כי מאז המלחמה הדחיק את מצבו הנפשי. הוא נישא והקים משפחה עם שלושה ילדים. הפוסט טראומה התפרצה אצלו 33 שנים אחר כך, במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, כשכרמיאל, עיר מגוריו, הופצצה על ידי חיזבאללה. לימים העיד כי למעשה הוא לא ממש תפקד כבן משפחה ראוי, מה שגרם לו להתרחק מילדיו ונכדיו. "כשכרמיאל הופצצה הרגשתי שאני עומד להתפוצץ", סיפר. מאז החל לסבול מבעיות שינה, חווה פלאשבקים מהמראות הקשים ממלחמת ששת הימים והפסיק לצפות בחדשות ולקרוא עיתונים.

לפני כ-10 שנים, בעצת חברים ושנים רבות לאחר מות אשתו ממחלה קשה, חבריו שכנעו אותו לקבל טיפול פסיכיאטרי. הרופאים קבעו כי הפוסט טראומה ממנה הוא סובל קשורה למראות הקשים שחווה במלחמת ששת הימים ולפציעתו.

עו"ד פסקל, צילום: יח"צ

משרד הביטחון דחה את תביעתו להכרה כנפגע פוסט טראומה מהמלחמה, וגם ערעור שהגיש לבית המשפט נדחה. אך הוא לא התייאש ולאחר שפנה לעו"ד מיכאל פסקל וזה הגיש תביעה נוספת. כעת קיבל קצין התגמולים את תביעתו מבלי שיהיה צורך לערער לבית המשפט.

פסיכיאטר מטעם משרד הביטחון שבדק את האיש ואת המסמכים הרפואיים בעקבות הגשת התביעה, קבע כי עם התפרצות מלחמת לבנון השנייה, קרסו מנגנוני ההגנה שאפשרו לו לתפקד עד אז. הוא הוסיף כי ידוע שהפרעה פוסט טראומטית מאוחרת קיימת ושכיחה אצל חלק מהנפגעים עקב אירועים מסכני חיים, כפי שנחשף אליהם נהג הטנק. הפסיכיאטר קבע כי קיים קשר סיבתי בין האירועים ממלחמת ששת הימים לבין הפציעה קרבית ולפוסט טראומה, ממנה הוא סובל. בעקבות כך הוא הופנה לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות ואת הקצבה לה יהיה זכאי כל ימי חייו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר