לראשונה מאז לבנון: כוחות צה"ל יחגגו את פסח מחוץ לגבולות ישראל

אספקת המזון לפסח בצה"ל מאתגרת השנה יותר מתמיד: הלוחמים נמצאים עמוק בשטח אויב, חלקם במוצבים מרוחקים, ויש מי שאת החג יבלו במארבים • אבל פתרונות יש בשפע: החל מעֶרכות אוכל עשירות ועדפוד־טראק מפנק עד האוהל • והאוכל עצמו? להלן מדגם: נתחי אנטרקוט, שניצל חלה, פירות העונה ופחזניות לקינוח • ראש מינהל הזנה, סא"ל שאול: "יש כזה מגוון מזון לחג - הלוואי בכל בית" • אז איפה אתם בסדר?

"מחסור לא יהיה".לוחמים בגבול רצועת עזה. צילום: אורן בן חקון

המצות כבר בכניסה לרצועה, ערכות מיוחדות לחיילים שיחגגו את ליל הסדר עמוק בעזה כבר מוכנות, ולוחמי החוד בצפון ובדרום יקבלו אפילו "שניצל חלה" בגרסה כשרה לפסח: לראשונה מאז הנסיגה מלבנון מתכוננים בצה"ל לחגוג את חג הפסח בשטח האויב - ולא חוסכים בפינוקים כדי להנעים לגיבורים במדים את השהות רחוק מהבית.

פעילות צוות הקרב של חטיבת הנח״ל ברצועת עזה (ארכיון) // דובר צה"ל

בצה"ל מתכוננים כבר יותר מחצי שנה למבצע אספקת המזון לפסח. גורמי המקצוע נחושים לתת לחיילים הרבים שיגנו על עם ישראל תחושה של חג - עם רכש שגדל במאות אחוזים, שינוע אוכל למוצבים מבודדים ומסוכנים, ואפילו פוד־טראקים מיוחדים שיפנקו לוחמים ביציאה ממארבים או מפעילות בעזה ובצפון.

"כשהבנו בתחילת המלחמה לאן פנינו מועדות העצמנו את כמות הרכש ב־500-200 אחוזים", מספרת ראש תחום השברת מזון, סא"ל אורטל גבריאל־אדרי. מכיוון שלחג הפסח יש להיערך כמעט חצי שנה מראש, הצטיידו בצבא מלכתחילה בכמויות אוכל בלתי נתפסות לשלושה תרחישים שונים: המענה הקלאסי בבסיסים ובמחנות, שהייה בשטח (כפי שקורה כרגע במסדרון נצרים) ותמרון.

"אורטל הולכת לישון בלילה, קמה עם חלומות ומשגעת את כל העולם. יהיה בפסח מגוון מזון שהלוואי שיהיה בכל בית", צוחק ראש מינהל הזנה בחיל הלוגיסטיקה, סא"ל אבי שאול.

מי שיישאר בבסיסים ובמחנות המרכזיים בערב החג יזכה לאכול תפריט משובח במיוחד, שבין היתר כולל לראשונה נתחי אנטריקוט, לצד פרגיות ובשר בקר. כמו כן יקבלו החיילים והחיילות ירקות ופירות מהעונה, כולל כאלה שעדיין לא בנמצא כמו אפרסקים, וכן קינוחים מיוחדים כמו פחזניות ושלגונים. "בסוף אלו הילדים שלנו, וגם חייל בן 60 הוא ילד של אמא", אומרת אורטל. "מבחינתי, אני רוצה שהם ישלחו תמונה מארוחת החג ויגידו שהיתה ארוחה טובה - אפילו יותר מהבית".

בחצי השנה האחרונה נוצרה מציאות חדשה בגבול הצפון, לאחר שהכוחות עובו משמעותית וכתוצאה מכך יש לדאוג ללוחמים במוצבים חדשים. בד בבד נוצר גם צורך לדאוג ללוחמים שברצועת עזה. "יכולות ההסעדה הוגדלו פי 32 בחודשים האחרונים", אומר אבי. "לפני כארבעה חודשים הגדרנו לחברות ההסעדה תפריט לערב החג, והן יספקו לכלל היחידות אותו מזון - מנות פתיחה, מנות עיקריות, סימני החג, ערכת מצווה וקינוחים".

לא מתכוונים לעצור

האתגר הגדול ביותר שעומד בפני אנשי הלוגיסטיקה והמזון הוא כמובן נושא עזה. זו פעם ראשונה מאז היציאה מלבנון, שבה לוחמים יחגגו את ליל הסדר עמוק בשטח האויב. בצה"ל נחושים לאפשר להם לחגוג את החג כמה שרק ניתן, באמצעות ערכות והכנות שיאפשרו ארוחה מיוחדת, גם אם לא ליל סדר של ממש.

סא"ל אורטל גבריאל אדרי, צילום: יהושע יוסף

לקראת החג יועברו לכוחות הלוחמים ברצועה ערכות מלאות ומפנקות במיוחד. מפות עם סמל של פיקוד דרום, כלים חד־פעמיים מהודרים, "מנות מצווה" עם כל הפריטים הנדרשים לליל הסדר, וכמובן הגדות ומיץ ענבים. לצד אלה יקבלו הלוחמים גם ערכת "מצות אבירים" עם מוצרי מתיקה, חטיפים מלוחים, מנה חמה כשרה לפסח ועוד.

דגש מיוחד מושם על הלוחמים בקצה המבצעי שלא יוכלו להגיע לחדרי האוכל, ולראשונה יגיעו אליהם חמישה פוד־טראקים כשרים לפסח עם אוכל מפנק במיוחד. רכב כזה נכנס בשבוע שעבר לתוך הרצועה עם חביתות מרגז ללוחמים, ובצה"ל ממש לא מתכוונים לעצור בגלל פסח. התפריט יכלול המוני לחמניות עם המבורגרים כשרים לפסח, ולא תאמינו - אפילו שניצל חלה במהדורה כשל"פית. "אוכל חם יחכה בחוץ לכל כוח שייצא מהמסדרון, וגם ללוחמים שייצאו ממארב בצפון", מבטיח אבי.

"אין דבר כזה בלתי אפשרי"

בשבועות האחרונים הגיע אבי לכל היחידות בצה"ל כדי להכשיר את המטבחים להכנת התפריטים בדרך המיטבית. "הגדרנו תפריט עשיר מאוד, ובשבועות האחרונים לימדנו אותם כיצד להכין את האוכל, שיהיה מכנה משותף ליחידות השונות. אנחנו שמים דגש על היחידות הלוחמות, הטייסים, הלוחמים בתמרון וכדומה".

סא"ל אבי שאול, צילום: יהושע יוסף

ומה לגבי חול המועד?

"מבחינתנו בצה"ל אין דבר כזה בלתי אפשרי, ולכן חפרנו וביררנו והצלחנו להביא מוצרים מאוד טובים, מספקים ומזינים ללוחמים", אומרת אורטל ומתכוונת ללחמניות כשרות לפסח, פריכיות, שוקולד למריחה, רטבים, קבנוס ועוד.

אחד האתגרים הגדולים ביותר באוכל לפסח הוא נושא הקטניות. בכל הנוגע לבסיסים ולמוצבים לא תהיה בעיה, אך הלוחמים המתמרנים, שאוכלים בעיקר אוכל יבש ומנות קרב, יצטרכו לאכול קטניות, דבר שהרבנות הצבאית התירה.

בשל ההיערכות המוגברת, אומרת אורטל, מחסור בוודאי לא יהיה בחג הזה. "אנחנו מפוצצים במוצרים. סיפור חג הפסח הוא על יציאה לחופשי, וזו המשימה שלנו: כל עוד נעטוף את הלוחמים שלנו באהבה, הם יידעו לעשות את המוטל עליהם ולשמור עלינו חופשיים - וזה נעשה בקשת רחבה של מענה במזון, שלא יחסר להם כלום. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לשמח את הלוחמים והלוחמות ולהעשיר עבורם את שולחן החג, מתוך הבנה שבסוף הם הלב שלנו".

"אוכל חם יחכה בחוץ לכל כוח". פוד־טראק צבאי ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

כמויות האוכל כמעט בלתי נתפסות. לא את הכל מותר לחשוף, מפאת סוגיות של כוח אדם, אך על סמך נתונים שפורסמו ניתן להעריך את גודל המבצע. כבר בשבוע שעבר יצאו להפצה מהמרכז הלוגיסטי של הרבנות הצבאית 180 משטחי עץ עמוסי מצות, ובהם 50 אלף מארזי מצות שמורות עבודת יד לליל הסדר, 8,000 ק"ג מצות עבודת יד לשאר ימי החג ו־42 אלף מצות מכונה.

עוד חולקו 120 אלף הגדות לחיילים ולעורכי הסדר, 17 אלף קערות סדר, 168 אלף כוסיות יין, 75 אלף כיפות ו־18 אלף מחזורי תפילה, והוכנו יותר מ־7,000 מנות אישיות לטובת חיילים בפעילות מבצעית. ואם בלחם כשל"פ חשקתם, גם זה לא יחסר - 840 אלף לחמניות כשרות לפסח נרכשו השנה, לעומת כ־260 אלף בשנים קודמות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר