"מבצע פסח" בצה"ל: 120 אלף הגדות, 160 אלף כוסיות יין ועשרות אלפי מצות

בצבא נערכים לארוחת ליל הסדר תחת מלחמה • בשל המצב צפויה תפוסה גבוהה של חיילים בבסיסים ולכן הוזמנה כמות עצומה של אוכל, כלים ופרטים לחג • ראש ענף ההלכה בצה"ל: "כאשר המזון החליפי אינו מספק, מותר גם לבני אשכנז לאכול קטניות"

ההכנות של בסיסי צה"ל לקראת חג הפסח

בצה"ל וברבנות הצבאית נשלמות ההכנות לחג הפסח ולליל הסדר. 180 משטחי מצות יצאו בימים האחרונים מהמרכז הלוגיסטי של הרבנות הצבאית לעבר הבסיסים בכל רחבי הארץ, ובהם, יותר מ-50 אלף מארזים של שלוש מצות עבודת יד לליל הסדר, 8,000 ק״ג מצות עבודת יד לשאר ימי החג ו-42,000 מצות מכונה. כמו כן, חולקו 120,000 הגדות לחיילים ולעורכי הסדרים, הוכנו יותר מ-7,000 מנות אישיות לטובת חיילים בפעילות מבצעית, 17,000 קערות סדר, 168,000 כוסיות יין, 75,000 כיפות ו-18,000 מחזורים.

הכנות צה"ל לקראת חג הפסח, צילום: ישראל היום

סגלי הרבנות הצבאית שעסקו במלחמה האחרונה בסריקה, בזיהוי וקבורה ועוד יחלו בימים הקרובים בהכשרת בסיסי צה״ל ולטובת כך הוכנו 3,000 מוטות, 28,500 סלי הכשרה ואלפי כלי עבודה שיסייעו לביצוע הפעילות: שפכטלים, מברשות פלדה, כפפות גומי ועוד. מי שבין היתר אחראי על אספקת הציוד לכל צה״ל הוא רס״ן אברהם כליפא, רמ״ד ציוד דת ולוגיסטיקה ברבנות הצבאית. גורמים ברבנות הצבאית אמרו כי ההיערכות הקפדנית נעשה כדי ״שכולנו נשב יחד סביב שולחן החג לצד המלחמה - בתפילה שנצא מעבדות לחירות״. 

הכנות בסיסי צה"ל לחג הפסח, צילום: ללא קרדיט

הרב הצבאי הראשי, תא״ל הרב איל קרים, פסק כי חיילים ואנשי מילואים ממוצא אשכנז ששוהים בשטחי אויב ושטחי לחימה יוכלו לאכול קטניות. במסמך שעליו חתומים ראש ענף ההלכה, סא״ל הרב אודי שוורץ וראש ענף הכשרות, סא״ל הרב נריה רוזנטל נכתב כי ״מלחמה בשטח אויב, כאשר המזון החליפי אינו מספק, בוודאי מוגדרת ״שעת הדחק״, ועל כן במציאות זו מותר גם לבני אשכנז לאכול קטניות. מדובר על היתר מרווח וברור, והוא אינו מצריך ״התרת נדרים״. עוד נכתב כי ״לוחמים בשטח אויב יקפידו לבער את כלל החמץ שברשותם״.

השבוע ערכו ברבנות הצבאית שיחת הכנה לעורכי הסדרים בצה״ל לקראת ליל הסדר, ועמדו בין היתר על האתגרים בצל המלחמה. אל״מ במיל הרב חגי וולוסקי שהוביל את מבצע פסח בצה״ל אמר כי בעקבות המלחמה קיימים אתגרים משמעותיים בהשוואה לשנים עברו. ״השנה אנחנו בדריכות מלחמה. חלק מהבסיסים יהיו בתפוסה של 80% או יותר וחלק מהסדרים ייערכו בשטחי האויב״.

הכנות לפסח בצה"ל (ארכיון), צילום: מירי צחי

לדבריו, ״לערוך את ליל הסדר באווירה כזאת כשמאידך אמורה להיות אווירה חגיגית זאת משימה מורכבת ומאתגרת יותר ולכן נערכנו מבעוד מועד והעברנו הדרכה לעורכי הסדר״. בין היתר הוא הזכיר את הרגישות שנדרשת בעריכת הסדרים מול משפחות שכולות, פצועים, חטופים או מפונים. ״צריך לתת תשומת לב לכך״. הוא ציין כי קיימים המון קטעים בהגדה שמתחברים לימי המלחמה ולתקופה בה אנחנו מצויים. ״כשמזכירים בהגדה ״בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו״ אי אפשר להתעלם מכך שהשנה אנחנו חשים את זה יותר מבכל שנה רגילה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר