צעירים ופורצי דרך: המעצבים הישראליים שאתם חייבים להכיר

קיר כוסות שמשתנה עם כל תזוזה | צילום: מעיין דיסקין

המעצב שמכופף עץ, זאת שאוהבת להשתמש בבטון, והלקוחה ששינתה את כל ההסתכלות של המעצבת • לכבוד השנה החדשה, אספנו 15 מעצבי מוצר מתחת לגיל 40, שאתם חייבים להכיר

שנה חדשה היא הזמן המושלם לבחון דברים בצורה רחבה, ולהכין רשימות. הפעם בחרנו לכוון את הספוט אל מי שפעל, הזיע, השקיע והגיע להישגים מרשימים בעולמות עיצוב הבית.

בחרנו להתמקד ב-15 מעצבי מוצר שטרם חגגו 40, שיוצרים בסצנה המקומית, והצליחו על אף הקשיים הבירוקרטים, הגיאוגרפיים והתרבותיים, להטביע את חותמם. חלקם יצאו מחלל הסטודיו ופתחו גלריות עצמאיות, אחרים יצרו שיתופי פעולה עם מותגים בינלאומיים וגיבשו את העשייה סביב הסטודיו. ביקשנו מהם לשים את האצבע על הנקודה שבה פרצו את תקרת הזכוכית האישית שלהם, ושבה הם ידעו שהם עושים משהו כמו שצריך. צללנו גם אל סיפורי הקולקציות האחרונות שלהם, ולקינוח בדקנו מי הם אנשי השנה שלהם.

בטון בעבודת יד לסביבה הביתית // Moon and land // נטע וייצמן (31)

נטע וייצמן (31), Moon and Land

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצובים ואקססוריז לבית מבטון בעבודת יד.
  • מה הייתה נקודת המפנה? זו לא נקודת מפנה בודדת. בכל פעם כשלקוחות חוזרים וקונים ממני שוב ושוב, שולחים מכרים ובני משפחה לרכוש ממני, או עוצרים לידי בנקודות המכירה שלי ואומרים לי שהם מאוהבים בפריטים שלי, אני מרגישה את זה מחדש.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה שהוצאתי היא חידוש של מוצר שקיים מימיו הראשונים של העסק, הוואזות הייחודיות שלי. הן נוצרו לגמרי בטעות. ניסיתי לייצר כלי מסוים, וכשראיתי לראשונה את מה שיצא הרגשתי שכך צריך להיראות המוצר. הוואזות היו בהתחלה בגוונים מונוכרומטיים, ממש כמו כוכבי לכת (כיוצא מהשם של העסק). היופי והייחוד שלהן הוא שאף אחת לא דומה לאחרת. כל ואזה נעשית בעבודת יד, ולכן צורתה, הגוון שלה ואפילו המשקל יהיו ייחודיים לה. מה שאני אוהבת בבטון, זה שהוא לא יוצא מושלם, והתוצאה משתנה בכל פעם.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - ילדה בשם אגם קורן, שהשתקמה אחרי שעברה נפילה נוראית בזמן שעשתה סנפלינג. עוד מזמן הפציעה עקבתי אחרי סיפורה, והתרגשתי לראות את הכוחות והעוצמות שיש בה לחזור לחיים.
מקבץ אגרטלי בטון, Moon and Land, צילום: אודול קפון
תחתיות קפה מבטון במראה טרצו, Moon and Land, צילום: אודול קפון

 

חומרים שמגיעים עם עבר ומתפתחים למוצר חדש // פז רוזן (32)

פז רוזן (32), סטודיו פז רוזן, צילום: אסף הבר

 

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב ובניית פריטים בגישת ה״יש מיש״, upcycling, שילוב חומרים שמגיעים עם עבר ומתפתחים למוצרים חדשים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? מאז ומתמיד השתמשתי בבגדים ככלי לביטוי, ולמדתי עיצוב אופנה. בסיום הלימודים פרצה הקורונה, וגרמה לנו להתכנס פנימה. עברתי להתעסק בחללים המקיפים אותנו, זיהיתי מסביבי משטחי עץ והתחלתי לשחק איתם כחומר גלם. העץ, חומר אורגני שזז ונע, מצייר סיפור שונה בכל חתיכה, התאהבתי בו מהר והוא הפך לי לעוגן יציב בשילוב בין חומרים וטקסטורות.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה שעיצבתי היא מיני סדרה של כיסאות מדיטציה. היצירה נבעה מתוך מסע אישי וצורך להתגבר על מגבלות הגוף, ולהאריך את זמן התרגול. הכיסא נועד להוריד עומס מהברכיים ולייצב את הגב באופן האופטימלי ביותר לישיבה ממושכת. הכיסאות מיוצרים מעצים ממוחזרים ושומרים על מראה טבעי ונקי בהשראת אומנויות המזרח.
  • מסכמים שנה. נשות השנה שלך הן - ענת גלזר ודורון שי, שהן 'בעלות המלאכה' סטודיו לריהוט מעץ. אני אוהבת מאוד את העבודות שלהן, הן מפסלות בחומר ומותחות את הגבול בין ריהוט לאומנות.
    לאחר שסיימתי קורס נגרות של משרד התעסוקה, הן קיבלו אותי להתמחות אצלן בסטודיו, נתנו לי מרחב להתנסות בחומר וכלים לצמוח ולהתעצב בדרכי החדשה.
כיסא ערסל, פז רוזן, צילום: אסף הבר

הדום במראה קלוע, פז רוזן, צילום: אסף הבר

צורות אורגניות שמשלבות עבודת יד וטכנולוגיה מתקדמת // VELVART // קרן ולורט (28)

קרן ולורט (28), VELVART

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב פריטים לבית בצורות אורגניות, המשלב עבודת יד וטכנולוגיה מתקדמת.
  • מה הייתה נקודת המפנה? ככל שסיפרתי יותר מה עומד מאחורי העיצובים, לא רק תהליך העבודה, הגיע הפידבק. כשאנשים רצו לראות ולשמוע עוד מהסיפור וההשראה שמאחורי כל יצירה. כשהקהל נסחף מעולם התוכן של כל יצירה, ולא מהיופי שלה בלבד, ידעתי שאני עושה משהו נכון.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הפריט החדש שלי הוא עיצובים שונים לגופי תאורה, כל אחד מהם מפוסל בעבודת יד. כל אחד מהם קצת שונה וייחודי. הצורה מגיעה מהטבע: קווי האופק של ההרים יוצרים את קווי המתאר של גוף התאורה. התנועה הטבעית והייחודית של כל אחד היא כמו הרוח: מלטפת, עדינה וכזו שאי אפשר לצפות אותה במדויק. כמו בכל קולקציה שלי, גופי התאורה ממסגרים את הפראי, ובעיקר – מכניסים הביתה פיסה של טבע.
  • מסכמים שנה. איש השנה שלך הוא - ג'יימס טורל. את אחת העבודות שלו ראיתי לראשונה במוזיאון ישראל לפני 15 שנים. ומאז, עם כל שנה שהמחשבה והעניין שלי בעיצוב ממשיכים להתפתח, אני מוצאת את עצמי שואבת השראה מהיכולת שלו להמשיך לחקור וליצור במשך עשורים. בכל פעם שאחזור לעבודה שלו אגלה בה משהו חדש ואחווה אותה קצת אחרת.

מבחר כלים בצורות אורגניות שאובות מהטבע שבחוץ, VELVART, צילום: קרן ולורט

גוף תאורה לבן עם חוט אדום מתוך הקולקציה החדשה, VELVART, צילום: קרן ולורט

ריהוט אמנות ותכשיטים במהדרות מוגבלות // Alon Bitton – Jewelry | Art // אלון ביטון (36)

אלון ביטון, 36, Alon Bitton – Jewelry | Art, צילום: גיא חביב
  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב פריטי ריהוט ופריטי אמנות במהדורות מוגבלות ותכשיטי יוקרה.
  • מה הייתה נקודת המפנה? כשפתחתי את החנות שלי והתחלתי לעבוד ישירות מול הלקוחות שלי בלי שום מתווכים, וראיתי את ההשפעה הישירה של היצירה שלי על החיים שלהם. הבנתי כמה כוח יש ליצירה שלי ואיך אפשר להשתמש בכלים שיש לי לעשות טוב, להעצים ולרפא את מי שבא במגע איתי ועם היצירה שלי.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה החדשה שלי נקראת - YOU ARE PURE LOVE. היא נולדה מתוך תהליך התמקדות פנימי שעברתי. הבנתי שלפני הכל, בין אם זה מוצר, פסל או תכשיט המהות של היצירה שלי היא קודם כל הרוח. לאחר תקופה שבה חזרה בראשי המנטרה YOU ARE PURE LOVE, התחלתי לשרטט ולשרבט סקיצות של הטקסט הזה ולהפוך אותו כמו שהוא לתכשיטים.
    כשעברתי לשלב העיצוב, החיבור של הטיפוגרפיה יחד עם הצורניות של התכשיטים יצרה פריטים מיוחדים, מסקרנים ומגניבים שיכולים להתחבר למגוון רחב של אנשים ואירועים ולהוות הזדמנות נפלאה לחגיגה של אהבה.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - המעצבת דורין פרנקפורט. פגשתי אותה לפני שנה, ומהרגע הראשון הוקסמתי מטוב ליבה ומהרצון שלה לעשות טוב בעולם. היא מעוררת בי השראה גדולה ברמה האישית וברמה המקצועית. מדהימה בעיני היכולת שלה לרדוף אחר חלומות ולהגשים אותם לאורך שנים.
גוף תאורה שמשלב עץ ופליז, צילום: גדעון לוין

 מתוך הקולקציה החדשה - YOU ARE PURE LOVE, צילום: אלון ביטון

מוצרים לבית עם קטע שזוכרים // סטודיו בר// בר דוידוביץ' (33)

בר דוידוביץ' (33), צילום: סטודיו בר

  • במה מתמחה הסטודיו: מוצרים שימושיים לבית עם קטע שזוכרים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? קודם כל מצד המשתמש - כשאנשים מספרים לי שהם נהנים מהמוצרים שעיצבתי, ומהצד השני של שיתופי הפעולה - כשהתחלתי לקבל בקשות מחברות שאני עובד איתן שאעצב להן עוד מוצרים.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - קולקציית שטיחים בייצור MOOOI בהפצה של טולמנס. הפיתוח התחיל בתקופת הקורונה שהדגישה לנו שאין דיגיטלי ללא הפיזי, ובכלל, חשיבות הפיזיות והקרבה שהייתה נורא חסרה. השטיחים עוצבו בהשראת ויז׳ואלים של רכיבים פנימיים של מוצרים דיגיטליים, מעבדים וחומרה. שבלעדיהם, פשוט לא יהיה דיגיטל.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - אמא שלי, שעברה עליה שנה לא פשוטה ולמרות זאת היא תמיד מזכירה לי עוצמה, חיים וכח מהם.

שטיח במראה דיגיטלי (Digital Rug ) - משולב בחלל מגורים, עיצוב ל-MOOOI, צילום: באדיבות טולמנ'ס דוט

23 מגש קרואסון, עיצוב לרוש בובואה, צילום: פיטרו הכט

החומר הוא כלי לספר סיפור ולעסוק בנושאים חברתיים וסביבתיים // KAYAM // דניאל אלקיים (30)

דניאל אלקיים (30), צילום: הילה חן

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב וצילום שעוסקים בנושאים סביבתיים, ושואבים השראה מהטבע, בעיקר מתופעות וחומרים לא קונבנציונליים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? לאורך הדרך היו לי כמה. בהתחלה כשהצעתי את הפרויקטים שלי למכירה, לאחר מכן כשגדלתי והקמתי את הסטודיו שלי, ובאופן כללי – פנייה מאנשים או חברות שמתעניינים באסתטיקה שלי, זה מראה לי שאני במקום הנכון. דוגמה טובה היא פנייה של חברה שמפתחת בשר מתורבת, שהזמינה אותי לעבוד אצלה ולחקור דרכים לא שגרתיות שבהן אומנות יכולה לשנות דעת קהל לקראת יום כדור הארץ. יצרתי סדרת רהיטי עץ שנשרפו בטכניקה ייחודית שיצאה דפוסים אקראיים, שמדמים עור של פרה.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך – לאחרונה התחלתי ללמוד באקדמיה לעיצוב באיינדהובן, ובאחד הקורסים צללתי לעומק בנושאי אקלים, וספציפית בגישה שרואה את הטבע כמאהב שיש להגן עליו, ולא כמשאב שצריך לנצל. המיצב שיצרתי כולל עבודת וידאו לצד פסל של עץ בודד, שמבטא את הזיכרון החומרי של היער והפוטנציאל הגלום בו.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - אמא שלי. מעבר לזה שהיא תומכת בבחירות שלי, בשנה האחרונה היא הראתה לי שהיא הבנאדם הכי חזק שיש, ועד כמה אפשר להתמודד ולהתאושש מהכל.היא ללא ספק ממלאת אותי אותי בהשראה.
רהיטים עם דפוסי עור של פרה, צילום: גיא רשקובן
SEAmpathy - הטבע הוא מאהב שצריך להגן עליו, צילום: עודד אנטמן

עבודות קרמיקה שהן תוצר של חיפוש גיאולוגי // זיו גנל (39)

זיו גנל (39), צילום: ניר שלקמן

  • במה מתמחה הסטודיו: קרמיקה, אומנות ואומנות שימושית.
  • מה הייתה נקודת המפנה? ביקור של אבי רובינשטיין, מנכ"ל מוצרי מוזיאון ישראל, בסטודיו שלי בחממת המעצבים בטרמינל העיצוב. הוא התרגש מהעבודות והזמין אותי להשתתף בפרויקט גדול וחדש שייחשף באביב 2023, במסגרת תערוכה שתתקיים במוזיאון ישראל.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - כמעצב, אני מרגיש שאני חובש כובע של חוקר. עבודות הקרמיקה שלי עשויות מעשרות סוגי חימר שונים שאני מערבב בעצמי כדי לייצר טקסטורות, צבעים ודוגמאות שונות בתהליך של חיפוש גיאולוגי. אני עובד על סדרת כדים שעוסקת בשינויי האקלים באנטרקטיקה. הכדים מציגים שכבות של אדמה אפויה, ואני מתרגש מהאפשרות לחקור את ההיסטוריה של כדור הארץ.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - איריס נשר. היא אומנית יוצרת, אישה עם תעצומות נפש ענקיות, אצילית ומעוררת השראה. בשנה וחצי האחרונות אני עובד אצלה כאסיסטנט, וזו היתה עבורי הנחיתה הכי רכה שיכולתי לדמיין חזרה לתוך העולם הקרמי. ההתעלות והגבורה שלה בהתמודדות האישית עם הטרגדיה המשפחתית שפקדה אותה היא פנס עבורי, היא מאירה לי את הדרך בקשיים שלי.
לחת קרמיקה, תוצר של חקר גיאולוגי, צילום: זיו גנל

אגרטלי שכבות, עבודה בטכניקה של אדמה אפויה, צילום: זיו גנל

כיפוף עץ בלמינציה // ZALKIND // חן זלקינד (35)

חן זלקינד (35), צילום: רן קושניר
  • במה מתמחה הסטודיו: ריהוט ותאורה מעץ.
  • מה הייתה נקודת המפנה? תערוכת צבע טרי הראשונה שלי ב-2019. זאת הייתה הפעם הראשונה שהצעתי למכירה מוצרים שלי, ואנשים לא רק שהתלהבו ופרגנו אלא גם רכשו, מה שנתן לי אישור אמיתי לזה שאני עושה משהו טוב.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה נקראת PRINGLES. מדובר בסדרה של גופי תאורה מעץ בשילוב מתכת, שימוש בטכניקה של כיפוף עץ בלמינציה. הרעיון הגיע ממוצר קודם של הסטודיו, ספסל קמור שמיוצר גם הוא בלמינציה. יצרנו סוגים שונים של מנורות, והשם של הקולקציה הגיע מהצורה הקמורה המזוהה עם החטיף המוכר.
  • מסכמים שנה. אנשי השנה שלך הם - האנשים שבוחרים לקנות עיצוב ישראלי, למרות שיש מותגים איטלקיים במחירים דומים, ואפשר להזמין הכל בקליק. אני מאמין בצרכנות מקומית ובתעשייה מסורתית, כדרך חיים מוסרית יותר, מבחינת קיימות ובכלל, ומעריך את האנשים שבוחרים לתמוך בכך.

ספריית גלים, צילום: עודד סמדר

מנורת קשת גדולה, צילום: אורן עמוס

אורגת אור // סטודיו חן תעוז // חן תעוז (31)

חן תעוז וגוף התאורה הראשון שעיצבה במסגרת הסטודיו, "באלבי", צילום: יניב גבאי

  • במה מתמחה הסטודיו: גופי תאורה ומוצרי דקור ייחודיים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? כשהתקבלתי להציג בתערוכה המכובדת "סלונה סטליטה" בשבוע העיצוב במילאנו, פחות משנה לאחר שפתחתי את הסטודיו. הבחירה נעשתה על-ידי ועדה אוצרותית של היריד הרשמי שבו מציגות חברות ענק. התרגשתי מאוד.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה שעיצבתי הייתה "אוריגה" (אור ואריגה), שיתוף פעולה שלי עם האורגת הוותיקה זיוה אפשטיין. לפני זה לא עבדתי עם טקסטיל, והתאהבתי באריגה. כבר בשלבים הראשוניים ניסיתי לשלב את האריג מהנול עם מקורות אור שונים, קיפלתי, פתחתי ובחנתי את התוצאות, והכנסנו שינויים עד שהיינו מרוצים מהדגמים. זה היה תהליך אינטנסיבי, והיום הקולקציה מוצגת במסגרת תערוכת יחיד שלי בגלריית ויטרינה בחולון.
  • מסכמים שנה. איש השנה שלך הוא - לירון הרשקוביץ, ראש עמותת "לצאת מהקופסא". לירון הוא אדם שמעורר השראה בכמויות. גודל הפרויקטים שהוא הוביל והוציא לפועל בלתי נתפס, והמטרות החשובות והערכיות שהוא מקדם הופכות את החברה שלנו לטובה יותר. בין הפעילויות של העמותה - חממה לקידום מעצבים צעירים, ושלושה מפעלי תעסוקה שיקומיים למתמודדי נפש, שעובדים בחלק מהפרויקטים בשיתוף פעולה עם המעצבים.
קולקציית אוריגה, שיתוף פעולה בין חן תעוז וזיוה אפשטיין, צילום: יניב גבאי

קולקציית אוריגה, שיתוף פעולה בין חן תעוז וזיוה אפשטיין, צילם: עדי גלעד

בין השבור למוזהב // Rotem Tal // רתם טל (35)

רתם טל (35), צילום: יח"צ

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב וייצור מוצרי קרמיקה - תכשיטים וכלים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? כשהתחלתי להשתתף בירידים וקיבלתי פידבק מאוד חיובי על המוצרים שאני יוצרת.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה שעיצבתי היא קולקציית הכלים ה"שבורים" שלי. סדרה של כלי קרמיקה בעיצוב נקי ומינימלסטי, שפת הכלי לא ישרה אלא - "שבורה" ומעוטרת בקו זהב. ההשראה שלי הגיעה מטכניקה יפנית שנקראת Kintsugi, טכניקה של תיקון כלי חרס. הם מדביקים כלים שבורים עם חומר מוזהב וכך הכלי השבור מקבל חיים מחודשים. אני אוהבת את האסתטיקה היפנית ומקבלת השראה מהטכניקות שלהם. התחלתי את הקולקציה עם קערית ניסיון וכל כך אהבתי את התוצאה שעכשיו יש קערות במגוון גדלים, אגרטלים,קנקנים, ספלים וצלוחיות.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - אמא שלי, שעוברת תקופה לא פשוטה אבל מצליחה להיות שם בשביל כולם עם חיוך והמון נתינה.

סט כלים לבנים עם גימור מוזהב, צילום: רתם טל

סט קערות שחורות בגימור במראה שבור ומוזהב, צילום: רתם טל

 

ארגונומיה ארכיטקטונית // סטודיו NACHSHON// תומר נחשון (39)

תומר נחשון (39) על כיסא שעיצב, צילום: סטודיו NACHSHON

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב רהיטים.
  • מה הייתה נקודת המפנה? נקודת המפנה עבורי הייתה לפני כשבע שנים, כשבפעם הראשונה גלריה (גלוריה מונדי בת"א) רצתה להציג את הכורסה שעיצבתי. הכניסה לגלוריה מונדי הייתה עבורי אישור רשמי שאני בכיוון הנכון, ופתחה לי את הדלת ואת הרצון להקים את הסטודיו ולעצב פריטים נוספים. היום היא הכורסה המזוהה ביותר עם הסטודיו וגם הנמכרת ביותר.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - בחודשים האחרונים אנחנו מפתחים בסטודיו קולקציית תאורה, הכוללת מנורת רצפה, קיר, תקרה ושולחן. בדומה לשאר הפריטים של הסטודיו, העיצוב של גופי התאורה נולד מתוך עולם ההשראה של חומר, פרט וטכנולוגיה. התחלנו להתעמק בטכניקה חדשה שהובילה לצורה של אהיל המנורות, שמאחד את כל הפריטים לשפה עיצובית מובהקת.
  • מסכמים שנה. נשות השנה שלך הן - סטודיו בעלות מלאכה (לא אחת, אלא שתיים מוכשרות מאוד), אני מאוד שמח לראות את הצמיחה שלהן, את המוצרים האיכותיים שהן מייצרות ואת פיתוח הקולקציה העצמאית שלהן. העבודה שלהן, הן כמעצבות והן כייצרניות, הופכת את הסטודיו שלהן לסטודיו ישראלי רלוונטי ועדכני.
כסא עור במראה ארכיטקטוני, צילום: סטודיו NACHSHON

גוף תאורה עומד ושולחנות קפה עליהם חרוט תצא של העיר חיפה, צילום: סטודיו NACHSHON

 

טקסטיל על התפר בין עיצוב לאומנות // תמר ברניצקי אמנית ומעצבת טקסטיל // תמר ברניצקי (38)

תמר ברניצקי, אמנית ומעצבת טקסטיל, צילום: יח"צ

 

  • במה מתמחה הסטודיו: הדפסה. טכניקות בטקסטיל היוצרות קולקציות ייחודיות של צעיפים וכריות וסדרות של יצירות אומנות.
  • מה הייתה נקודת המפנה? ב-2010 נתתי ללקוחה צעיף במתנה, והיא אמרה שהיא לא יודעת אם ללבוש אותו, או לתלות אותו על הקיר. התגובה הזו הכניסה אותי למסע יצירתי במעמקי הדמיון והרגש, ולמחקר חומרי על אילו פריטים אפשר ליצור בין עיצוב לאומנות. גיליתי שפריטי עיצוב אמנם לא משנים את העולם, אך הופכים אותו ליפה ולנעים יותר.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - סדרת היצירות האחרונה שלי הוצגה בתערוכת יחיד בגלריה BY5 נקראת "אדמת הצמרות" בנובמבר 2022. הסדרה החלה כשנסעתי לטייל בהרי ירושלים והוקסמתי מהיער. בבית המלאכה הדפסתי, תפרתי, ציירתי וצרבתי, וארגנתי את הטבע כפי שאני רואה אותו מחדש, כך שיהפוך ממקום פיזי לחוויה.
  • מסכמים שנה. נשות השנה שלך הן - צמד האוצרות תמר למדן וכרמית שיין. עם השנים למדתי שהחלק הכי חשוב הוא לבחור בשותפים טובים לדרך. תמר וכרמית עברו איתי דרך מקצועית של הכוונה וליווי מעורר השראה. נפתחתי איתן לאפשרות של שותפות מקצועית אמיתית ועל כך אני מודה להן.

פרינט פרחים של תמר ברניצקי, צילום: יח"צ

תמר ברניצקי, אדמת הצמרות, צילום: רועי מזרחי

 

הקשר בין מלאכות יד וטכנולוגיות מתקדמות // תמרה אנה אפרת // תמרה אפרת (33)

תמרה אפרת (33), צילום: יואב פלד

 

  • במה מתמחה הסטודיו: הסטודיו מתמחה בקשר בין מלאכות מסורתיות לטכנולוגיות מתקדמות.
  • מה הייתה נקודת המפנה? כשסיימתי את התואר השני שלי בבצלאל ב-2015, פרויקט הגמר שלי זכה להצלחה רבה - הוא הוצג בתערוכות רבות בארץ ובעולם. הזמינו אותי להרצות עליו וכתבו עליו כתבות בכל מקום. היה סביבו באז גדול וזו הייתה נקודת המפנה עבורי שבה הבנתי שאולי קורה כאן משהו נכון.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - הקולקציה האחרונה שעיצבתי הייתה סט של 17 כלי פורצלן, שנעשו בהשראת נשות הטקסטיל של הבאוהאוס. זה התחיל כמחקר על האריגים, אותם תרגמתי בתוכנת מחשב מיוחדת הממפה צבעוניות לגובה, וכך בעזרת אלגוריתם יצרתי פטרנים שהפכו לכלים. בימים אלו ממש אני עובדת על קולקציה חדשה של עבודות טקסטיליות, המבוססות על ריקמה פרמטרית. הן יוצגו בתערכות יחיד שתפתח באפריל בגלריה 5 B.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא- טליא ינובר. מעבר להיותה חברה קרובה, מעצבת מוכשרת היא גם אוצרת את התערוכה שלי. אנחנו עוברות ביחד מסע מרתק, אני לומדת כל הזמן מהחוכמה שלה ומהדרך המעניינת שבה היא מתבוננת מחדש על עיצוב ואמנות, מאתגרת אותי בשאלות, ויוצרת איתי עולמות חדשים.
מתוך הפרויקט crafted technology תמרה אפרת בשיתוף מורן מזרחי ועמית צורן, צילום: דניאל שכטר

אגרטל מתוך הקולקציה בהשראת נשות הטקסטיל של הבאוהאוס, צילום: דניאל שכטר

 

זיכרונות ילדות קלועים // נוטס סטודיו // נטע טסלר (36)

נטע טסלר (36), צילום: יח"צ

 

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב רהיטים ומוצרי טקסטיל לבית. 
  • מה הייתה נקודת המפנה? עבורי נקודת המפנה הייתה כשהתחלתי למכור מוצרים בחו"ל דרך האתר. לא רציתי להגביל את עצמי למדינת ישראל, וכשהגעתי למצב שבו 90% מההזמנות הן בחו"ל, הבנתי שעשיתי משהו נכון.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלך - המוצר האחרון שעצבתי הוא קולקצית סלסלות שנקראת HULL - המשמעות של המילה היא השלד של הסירה, ומשם גם מגיעה ההשראה. הסלסלות עשויות משלד עץ שמזכיר שלד של סירות עץ עתיקות. כל סלסלה נארגת בעבודת יד על ידי איש צוות מהסטודיו. בפרויקט הגמר שלי בשנקר החלטתי לחקור את עולם הימאות והחומרים שמהם בנויות סירות, בעקבות זיכרונות ילדות מהפלגות עם אבא וסבא שלי בים. מאז ועד היום הים ועולם הימאות הם חלק מהאסתטיקה של המוצרים שלי.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלך היא - פטריסיה אורקיולה - מעצבת רב תחומית מספרד. היא אחת הדמויות הנשיות הבודדות הבולטות בעולם העיצוב, והיא משלבת בין מודרניזם ופונקציונאליות. אני מאוד מעריכה נשים חזקות שמצליחות לשעוט קדימה למרות הקושי שכרוך בשילוב אימהות, עסקים ועיצוב.

כיסא שרפרף עם מושב קלוע, צילום: איה ווינד

מושב רצפתי משתלב היטב בחלל מגורים בגווני בז' ואדמה, צילום: דור שרון

 

קסם האדמה המקומית // מטריאל גירלז // שי ג'רסי ועדי טל (36)

שי גרסי ועדי טל, צילום: מעיין דיסקין

 

  • במה מתמחה הסטודיו: עיצוב קרמי.
  • מה הייתה נקודת המפנה? ב-2019 הצגנו בתערוכה של לה קולטור שאצר איתי בלאיש. הנושא היה "מדבר", ואנחנו יצאנו לאסוף אדמה מדברית וחזרנו לסטודיו לשחק איתה בתנור הקרמי. לתערוכה הכנו כ-250 קערות, חלקן מכוסות חרסיות מקומיות בגוונים שונים, וחלקן לבנות קלאסיות. חששנו שלאנשים יהיה קשה עם מגע החומר החשוף, אבל כל מי שהגיע והרים את הקערות, אהב את הטקסטורה וגם את הסיפור שלה. להפתעתנו כל הקערות שנמכרו היו אלו שכוסו בחרסית. הבנו שיש פה קטע.
  • מה הוביל לעיצוב הקולקציה האחרונה שלכן - הרומן עם החרסיות המקומיות המשיך ללוות אותנו. בקולקציה האחרונה לקחנו את זה צעד קדימה ודגמנו אדמות מכל חלקי הארץ, וגם קצת מחוצה לה. הרכבנו פלטה של צבעים וטקסטורות המספרות את סיפורה של האדמה. את הקולקציה הצגנו ביריד צבע טרי האחרון. האובייקט המרכזי בו היה קיר של כוסות המסודר בשורות לפי הצבעים, מהכהה לבהיר. כל מבקר שרכש כוס, בעצם שינה את הקיר, החל לערבב את השכבות השונות של הצבע אחת בתוך השנייה, כך שהקיר השתנה, ממש כמו שקורה לתצורות הנוף בטבע. הכלים שאנחנו יוצרות הם שימושיים, אבל ההצגה שלהם יחד, כקבוצה מבקשת לספר סיפור.
  • מסכמים שנה. אשת השנה שלכן היא - רעיה שטרן, קרמיקאית מופלאה ואישה שהיא מודל השראה. השנה ובכל שנה.
קיר כוסות שמשתנה עם כל תזוזה, צילום: מעיין דיסקין

ואזה במראה בוץ אותנטי, צילום: מעיין דיסקין

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר