"זה רק עניין של זמן עד שמישהו ייקח סכין ויתקוף יהודים": זינוק חד בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות

בארה"ב יותר מ-400 מוסדות יהודיים קיבלו איומי שווא - עלייה של 540% בהשוואה ל-2022 • בדרום אפריקה הממשלה הכריזה כי אזרחים שיתגייסו לצה"ל עלולים להיות נתונים לתביעה במדינה • ח"כ עודד פורר: "יש צורך להטיל סנקציות נגד מי שמפיץ תכנים מסיתים" • דו״ח של התנועה למאבק באנטישמיות וההסתדרות הציונית העולמית מציג נתונים על גילויי שנאה מאז פרוץ המלחמה

איור אנטישמי בפוסט רשמי של הרשות הפלשתינית. צילום: מתוך הרשת

דו"ח של התנועה למאבק באנטישמיות וההסתדרות הציונית ברשת מציג כי במהלך החודש הראשון למלחמת חרבות הברזל (בין 7 באוקטובר ל-7 בנובמבר 2023), ניטרה ודיווחה העמותה פי שלושה תכנים אנטישמיים ביחס לאותה התקופה אשתקד.

יומיים לפני חג המולד: הפגנה פרו-פלשתינית ברחוב אוקסופורד בלונדון // רשתות חברתיות

סך הכל נוטרו 34,182 תכנים אנטישמיים, אנטי ישראליים, תכנים שהביעו תמיכה בארגון הטרור חמאס, עודדו אלימות כנגד העם היהודי וכן מידע כוזב אודות המלחמה והכחשות של הטבח שביצע חמאס.

פעילות הניטור מתבצעת בשילוב מערכת AI מתקדמת וייחודית לאיסוף תוכן, שפיתחה התנועה בשיתוף חברת ההייטק הישראלית FINAL ותנועת המתנדבים של ההיטק הישראלי Code for Israel.

עלול להביא לפגיעה ממשית בחיי אדם

מאז חודש נובמבר, מספר התכנים האנטישמיים ברשתות החברתיות ממשיך לעלות, דבר שעתיד להביא לפגיעות ממשיות בחיי אדם בקהילות יהודיות וישראליות ברחבי העולם. לצד זאת, בחודשים האחרונים, שיתוף הפעולה של התנועה עם הרשתות המובילות התחזק והביא לעלייה באחוזי ההסרה - 26% לעומת 20% בשנת 2022 (נכון לחודש נובמבר 2023).

אלפים צועדים בברלין בירת גרמניה בתמיכה בחמאס // צילום: רויטרס

התוכן האמור נוטר בתשע פלטפורמות חברתיות שונות. הרשת האנטישמית ביותר הייתה רשת איקס (56%, 19,240 תכנים), בפייסבוק (21%, 7,262 תכנים), באינסטגרם (13%, 4,520 תכנים) ובטיקטוק (8%, 2,862 תכנים), ביוטיוב (2%, 478 תכנים).

התוכן נוטר ב-8 שפות, מרביתו באנגלית (47%), רוסית (27%), צרפתית (12%) וערבית (9.5%). תוכן בטורקית, פולנית, סרבית וגרמנית היווה 4.5% מסך כל התכנים שדווחו.

כמות התכנים האנטישמיים שנוטרו על ידי התנועה לרשתות החברתיות מאז תחילת המלחמה הינה פי שלושה לעומת כמות התכנים שנוטרו בתקופה המקבילה אשתקד.

התעוררות האנטישמיות

שיעור ההסרה הממוצע של תוכן אנטישמי שדווח על ידי התנועה במהלך החודש הראשון של המלחמה ברשתות השונות הוא 26%, לעומת ממוצע של 20% אחוזי הסרה בשנת 2022. אחוזי ההסרה הגבוהים ביותר נרשמו בפייסבוק (35%), ברשת איקס (כ-28%), באינסטגרם (27%), ביוטיוב (27%) ובטיקטוק (24%).

כיתוב אנטישמי בקמפוס האוניברסיטה, צילום: רויטרס

מאחר והתנועה מוכרת באופן רשמי כמקור אמין בכל הקשור לניטור ודיווח על תכנים ('Trusted Flaggers') על ידי פלטפורמות אלה, באפשרותה לדווח באופן ישיר על תכנים המפרים את כללי הקהילות החברתית. בעקבות כך, דיווחים שנשלחים על ידי התנועה מקבלים מענה מהיר, ואחוזי ההסרה של התכנים המדווחים ישירות על ידי העמותה גבוהים יותר בהשוואה לדיווחי משתמשי הרשת.

ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחברת הנהלה בהסתדרות הציונית העולמית, רחלי ברץ ריקס, מסרה: "עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל אנו רואים בעצימות גבוהה את התעוררות האנטישמיות אשר מאופיינת באנטיציונות ובאנטישראליות מובהקת".

הסלמה מדאיגה

עוד אמרה: "אני רואה הסלמה מדאיגה ברטוריקה ברשתות החברתיות ובתקריות אנטישמיות על ביטויה השונים. כאשר ברחבי העולם ניתנות במות לאידיאולוגיות אנטישמיות להמשיך ולהתקיים, נוצרים מרחבים שבהם שנאה המבוססת על זהות דתית או אתנית הופכת לנורמטיבית".

פוסטים אנטישמיים, צילום: ללא

"כיום ישראל ניצבת בפני חזית לחימה אכזרית של מרצחים אשר מנסים להשמיד את זהותה, ערכיה ועקרונותיה, ובמקביל מתקיימת חזית נוספות כנגד יהודים בכל רחבי העולם אשר נרדפים בשל יהדותם".

מנכ"ל התנועה, תומר אלדובי, אמר כי העלייה החריפה באנטישמיות ובשנאת ישראל במרחב המקוון צריכה להדאיג את כולנו.

"אסור לנו לזלזל ברגע בהשלכותיה על ביטחון הקהילות היהודיות והישראלים ברחבי העולם. זהו רק עניין של זמן עד שמי הגולשים שמפרסמים שנאה אנטישמית ברשת, ייקח בידו סכין או אקדח ויתקוף יהודים וישראלים במרחב הציבורי".

"לצד העלייה המדאיגה ברשת, אנו מוכרחים לברך על שיתוף פעולה יוצא דופן בין התנועה לבין הרשתות החברתיות, בהן טיקטוק, טוויטר, יוטיוב ומטא, שהתרחב משמעותית מאז פרוץ המלחמה. הדבר הביא לעלייה משמעותית באחוזי ההסרה ואנו בטוחים שהסרת התכנים על ידי התנועה תימשך בעקביות גם בחודשים הקרובים".

פוסטים שפרסמו בפייסבוק ארגוני הצדקה שמוגדרים על-ידי ישראל כמסייעים לחמאס, צילום: מתוך פייסבוק

מאז תחילת המלחמה, יותר מ-3,000 מתנדבים מארצות הברית, אמריקה הלטינית, אוסטרליה, אירופה וקנדה לקחו חלק ביותר מ-60 סדנאות שהעבירה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת בשיתוף ההסתדרות הציונית העולמית.

הסדנאות העוברו בעברית, אנגלית וספרדית וניתנו בהם כלים פרקטים להסרה של תכנים אנטישמיים ברשתות וליצירת תכנים פרו-ישראליים במרחב המקוון, בדגש על טיקטוק ואינסטגרם.

בחודש הקרוב צפויות העמותה וההסתדרות הציונית העולמית לפתוח תוכניות חדשות להכשרה וחינוך של צעירים דוברי גרמנית וצרפתית מכל רחבי העולם - יהודים ושאינם יהודים כאחד.

"יש צורך במאבק ממוסד"

בדיון שהתקיים בוועדה הוצג גם דו"ח של משרד התפוצות אשר בדק אירועים וביטויי אנטישמיות בולטים ברחבי העולם וממנו עולה כי בארה"ב יותר מ-400 מוסדות יהודיים קיבלו איומי שווא בפצצה באמצעות הדוא"ל. עלייה של 540% בהשוואה לשנת 2022.

ח"כ עודד פורר, צילום: אורן בן חקון

בקנדה, כמות האירועים האנטישמיים בטורנטו עלתה ב-211% מאז תחילת המלחמה. בבריטניה נרשמה עלייה של 162% בעבירות האנטישמיות בלונדון בשנת 2023. צרפת מספר הבקשות לעליה לישראל עלה ב-430%. בדרום אפריקה הממשלה הכריזה כי אזרחים שיתגייסו לצה"ל עלולים להיות נתונים לתביעה במדינה. וגם באוסטרליה כמות האירועים האנטישמיים בחודשים אוקטובר ונובמבר עלתה ב- 738% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ עודד פורר אמר: "אנחנו עוסקים רבות בעלייה המדאיגה באנטישמיות ברחבי העולם, במיוחד מאז פרצה המלחמה כאן בישראל. הדבר פוגע בביטחון הלאומי של ישראל. המאבק באנטישמיות הוא סזיפי ואסור לנו להתייאש. רק 20% מהאירועים האנטישמיים מדווחים בעולם, לפיכך ממדי האנטישמיות גבוהים בהרבה ממה שידוע ומדווח באמצעי התקשורת".

עוד אמר ח"כ פורר כי "הארגונים ברחבי העולם מניפים דגל ומבקשים את עזרת הממשלה הישראלית. צריך להטיל סנקציות ודרך התמודדות משפטית כנגד ישראלית שמפיצים תכנים מסיתים כלפינו ברחבי העולם".

ראש מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, פרופ' דינה פורת אמרה בוועדה כי: "יש כסף קטארי, סעודי ואיראני שנשפך על המוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב והם מעודדים את גילויי האנטישמיות כלפי יהודים וכלפי ישראל. לפי המחקרים שלנו, בכל 80 שניות מתרחש אירוע אנטישמי ברחבי העולם. ישראל נאבקת נגד כוחות עולמיים שמעודדים שנאה כלפי היהדות וכלפי ישראל, המאבק בהם צריך להיות ממוסד יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר