פרופ' גמזו: תנאי האשפוז בביה"ח אברבנאל מחפירים ולא חוקיים

על רקע הסכם סינוף החולים מאיכילוב לאברבנאל, מנהלי בתיה"ח בפנייה חריגה למנכ"ל משרד הבריאות • "ביה"ח מופלה ונדחק לאשפז בתנאים לא סבירים - לא נקבל יותר מטופלים אם המצב לא ישתנה" • משרד הבריאות: "מערכת בריאות הנפש בימים אלו בתנופת שיקום, אחרי עשרות שנים של הזנחה" • בי"ח אברבנאל: "לא יהיה מצב שבו אדם מגיע למיון ולא יקבל מענה"

ביה"ח אברבנאל. "זלזול בחסרי ישע", צילום: גדעון מרקוביץ'

כבר שנים רבות חוזרות ונחשפות התלונות של המטופלים בבית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי אברבנאל בבת ים על תנאי האשפוז והטיפול הלא הולמים והלא אנושיים במקום. ואולם, כעת זו הפעם הראשונה שבה בכיר במערכת הבריאות כמו פרופ' רוני גמזו, מנהל ביה"ח איכילוב בתל אביב, מתריע בפני הנהלת משרד הבריאות על תנאי האשפוז, שהם בלתי סבירים ובלתי חוקיים לטענתו, ומציב אולטימטום שלא יאושפזו בו עוד חולים.

פרופ' גמזו אמר ל"ישראל היום" כי "המחסור במיטות אשפוז ועומס האשפוז גורמים באברבנאל לאשפוז בתנאים מחפירים, לעומס קשה, לחוסר ביטחון של הצוות ולבריחה של הצוותים מבית החולים - והמצב רק מחמיר".

פרופ' גמזו חתם לפני כחודש על הסכם ראשון מסוגו בארץ לסינוף ביה"ח אברבנאל לביה"ח איכילוב, ובעקבות זאת הוא כתב באחרונה עם מנהל אברבנאל, פרופ' יובל מלמד, למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מכתב הנחשף כאן, ושבו התריעו על "הצורך הדחוף בשינוי מהותי של כל נושא האשפוז במחלקות המבוגרים באברבנאל", ועל כך ש"בית החולים מופלה בנושא המשאבים ונדחק לאשפז בתנאים לא סבירים".

בשנים האחרונות נחשפו ב"ישראל היום" תלונות רבות מאוד של חולים ואנשי צוות על עומס האשפוז ועל מחסור מתמשך בעשרות מיטות אשפוז במחלקות הסגורות, שגורמים לכך שהצוות הרפואי והסיעודי מכריח חולים וכופה עליהם לישון בחדרי קשירה או בידוד, ולכך שמדי לילה מועברים מטופלים לישון במחלקות שאינם מכירים, כי חלק מהחולים ישנו על מזרנים על הרצפה וחלקם מצטופפים באופן קשה ביותר.

נוסף על כך, חוזרות התלונות על מחסור במזון ובמקומות ישיבה בחדרי האוכל ועל לכלוך וזוהמה, וכתוצאה מאלה על מקרי אלימות קשים בין החולים ואף מול הצוות הסיעודי ורפואי, כמו גם התפרצות של זיהומים מסכני חיים ופגיעה קשה מאוד באיכות הטיפול הרפואי ובסיכויי ההחלמה של המטופלים.

באחרונה נחשפה גם עצומה יוצאת דופן של כ-30 מטופלי נפש ממחלקה סגורה ג', שכתבו למשרד הבריאות לאחר שנואשו מהפניות להנהלת בית החולים, כי באופן מתמשך הם מרגישים "זלזול בחסרי ישע מצד הנהלת בית החולים". העצומה נחשפה בתוכנית "סדר יום" עם קרן נויבך ברשת ב'.

"המצב רק מחמיר". פרופ' גמזו, צילום: פיני סילוק

 

במכתבם מציינים פרופ' גמזו ופרופ' מלמד כי "ביה"ח נותן מענה לכל אדם הזקוק לכך ומגיע לחדר המיון, אבל הדבר גורם לעומס קשה ובמחלקות עם 34 מיטות יש תפוסה של 45 מטופלים ויותר. צוות העובדים ובעיקר המטופלים לא עומדים בשום סטנדרט סביר ואף לא בחובתנו החקוקה בחוק זכויות החולה".

בצעד חסר תקדים הודיעו גמזו ומלמד במכתבם על אולטימטום, שלפיו החל מ-1 במאי לא יקבלו המחלקות מחדר המיון מטופלים כאשר הן בתפוסה של יותר מ-110%, כשאז ייסגר חדר המיון לקבלת חולים והאחריות על ביה"ח תועבר למשרד הבריאות ולפסיכיאטר המחוזי. כמו כן, הם הודיעו שזו אחריות של משרדי הבריאות והאוצר לתקצב ולפתוח בתוך זמן קצר מחלקה חדשה לאשפוז, לתקצב תוספת מיידית ומשמעותית של עשרות אנשי צוות, כולל רופאים ואחיות, לתקצב מיידית גיוס מאבטחים לכל המחלקות הסגורות ולהעביר תקציב מיוחד לשיפור מיידי של התשתיות המוזנחות בבית החולים.

ממשרד הבריאות נמסר כי "אחרי עשרות שנים של הזנחה, בכוונת השר ומנכ"ל המשרד, פרופ׳ נחמן אש, להמשיך ולקדם את מערך בריאות הנפש, והמערכת נמצאת בימים אלו בתנופת שיקום. שר הבריאות הכריז על העברת בריאות הנפש מהחצר האחורית לקדמת הבמה, ואכן בתקציב המדינה האחרון הוקצו סכומים תקדימיים לטובת בינוי, שיקום תשתיות שהוזנחו בצורה מחפירה, ותקציב גבוה להוצאת מאות חולים כרוניים מבתי החולים לבתים מאזנים ושיקום בקהילה. בנוסף, לאחרונה החל מהלך משלים לחיבור בין מוסדות בריאות הנפש לרפואה הכללית.

"כל אלו יניבו בקרוב תוצאות בשטח לטובת המטופלים והצוותים המסורים, שעושים כל שביכולתם לתת מענה טיפולי ואשפוז לכל מי שזקוק לכך. באשר למרכז הרפואי אברבנאל, המרכז קיבל תעדוף בהקצאת משאבים ותקינה ורק לאחרונה התקבלו תקנים ייעודיים לגישור על פערים אלו.

"במקביל, מתקיימים תהליכים רוחביים רבים בכדי להקל על העומסים במערך בריאות הנפש, ביניהם סגירה של המגורים הטיפוליים ופיזור הצוותים במחלקות; ריווח של מחלקות הילדים והנוער; שדרוג תקנים לצורך הקלה וסיוע בקליטת רופאים מומחים; הקצאת משאבים למענקים; הגדלת תקציב הליוויים לצורך תגבור כוח אדם שיאפשר ללוות מטופלים; והגדלת תקציבי סל"א (אבטחה) להגברת תחושת הביטחון אצל המטפלים והמטופלים".

מהמרכז לבריאות הנפש אברבנאל נמסר: "אנחנו מברכים על הסכם הסינוף שיקדם את בית החולים בנושאים רבים. זהו מהלך חשוב לקידום איכות הטיפול ורווחת מטופלי הנפש באברבנאל, ובכל מקרה לא יהיה מצב שבו אדם מגיע למיון ולא יקבל מענה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר