בשיא הקורונה: קשיים במינוי סגנים לד"ר אלרעי פרייס

שני המועמדים היחידים במכרז פרשו • הסיבות: שכר לא הולם ועימותים אישיים בנציבות שירות המדינה • "העומס על ד"ר אלרעי פרייס בלתי אפשרי ופוגע קשה במאבק במגיפה"

ד"ר פרייס, צילום: אורן בן חקון

בזמן אחד מהשיאים הקשים של התפרצות המגיפה בגל הרביעי של הקורונה, משרד הבריאות לא מצליח זה כשבעה חודשים למצוא רופאים בכירים שימונו כשני הסגנים לראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שנחשבת מתוקף תפקידה לדמות החשובה, העסוקה והמזוהה ביותר במערכת הבריאות עם המאבק בקורונה.

שירותי בריאות הציבור הוא האגף המרכזי והחשוב ביותר, שמתכנן, מפעיל ומוביל את משרד הבריאות ואת מערכת הבריאות כולה במאבק במגיפה. תחת אחריות האגף פועלים, בין היתר, מרבית שירותי הרפואה המונעת בארץ, מערך החיסונים, כולל החיסונים בבתי הספר, המעבדות הארציות לנגיפים ולבריאות הציבור, שירות המזון הארצי, לשכות הבריאות המחוזיות שאחראיות לחקירות האפידמיולוגיות ועוד.

נערה עוברת בדיקת קורונה, בתל אביב, גדעון מרקוביץ'

 

במערכת הבריאות יש הערכה רבה וגורפת לניהול המקצועי, המסור והנחוש של ד"ר אלרעי פרייס במאבק במגיפה העולמית. ואולם, לדברי בכיר במערכת הממשלתית, ד"ר אלרעי פרייס אמרה בשבועות האחרונים כי בעומס של המאבק בקורונה, וללא עזרה וחלוקת העבודה עם שני סגנים, המצב הוא עד כדי כך קשה ש"אני קורסת, לא מסוגלת להמשיך לעבוד לבד, זה בלתי אפשרי ולא אנושי במצב הזה, וחייבים לעזור לי להביא את הסגנים".

בכיר במשרד הבריאות אמר ל"ישראל היום" כי "העומס על ראש השירות הוא בלתי אפשרי, ופוגע קשה במאבק של ישראל במגיפה. שירותי בריאות הציבור אחראיים למעשה לכל הפעולות של המדינה נגד הקורונה, כולל למאמץ לחיסונים, המאמץ מול ונגד מתנגדי החיסונים ואיסוף והצגת הנתונים. המצב הוא בלתי אפשרי וגם פוגע בפעולות החשובות מאוד שלא קשורות בקורונה, כמו מניעת מחלות, חיסונים למחלות אחרות שאינן קורונה ועוד".

"מצוקת כוח אדם מהותית"

על חומרת ודחיפות הבעיה ניתן ללמוד גם ממכתב מ־8 באוגוסט של ורד מרום, מנהלת תחום תקינה וניתוח עיסוקים במשרד הבריאות, לטל רגב, מנהלת בכירה בנציבות שירות המדינה, שבו התריעה כי במכרזים לסגני ראש השירות ניגשו רק שני מועמדים - שהסירו את מועמדותם גם בגלל השכר המוצע לתפקיד. "מטה בריאות הציבור במצוקת כוח אדם מהותית ובשיאו של הגל הרביעי למשבר", כתבה, וביקשה לפתוח את דרישות ההשכלה במכרזים אלו גם לרופאים שאינם מומחים בבריאות הציבור. כמו כן, ביקשה מרום אישור לאייש מיידית את משרות הסגנים באמצעות מינויים בפועל.

ל"ישראל היום" נודע כי לפי תלונות בכירים במערכת הבריאות, הקושי לאייש את תפקידי הסגנים של ראש שירותי בריאות הציבור נגרם, בין השאר, לא בגלל משרד הבריאות, אלא דווקא בגלל עימותים אישיים קשים בין בכירי נציבות שירות המדינה - הגוף שאחראי לכל המינויים בשירות הממשלתי. עימותים אלו כבר גרמו, לפי התלונות, לפגיעה קשה ביכולת לאשר שכר גבוה למועמדים לתפקיד, כדי לשמר את גובה השכר שלהם מעבודתם הקודמת במערכת הבריאות. כך קרה ששלושה מנהלים בכירים מבתי חולים בארץ (קפלן שברחובות, וולפסון שבחולון והלל יפה שבחדרה) לא הסכימו עד עתה להתמנות לתפקיד זה, מאחר שהמעבר היה כרוך בירידה של 50%-30% בשכרם החודשי.

העימות בנציבות שירות המדינה מתנהל בשבועות האחרונים בין הנציב, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לבין יוני דוקן, הממונה בעשור האחרון על מערכת הבריאות בנציבות. במסגרת זו, הוזמן דוקן לשימוע לפני פיטורין, ובמכתב השימוע הועלו נגדו טענות רבות על שהוא "פועל בצורה לעומתית, חותר תחת מדיניות הנציבות במקרים רבים ומשתלח בעמיתיו ובממונים עליו". כמו כן, צוינה התנגדותו של דוקן לרפורמה של הנציב לשימור שכר לבכירים במערכת הבריאות.

חיסון קורונה בירושלים, אורן בן חקון

 

"פגיעה ישירה במערכת"

מנגד, לעו"ד אילה הוניגמן המייצגת את דוקן טענות קשות על הנציב ועל הנציבות. דוקן, "לדבריה, "חווה ניסיונות בלתי פוסקים לפגוע בו, להחליש את מעמדו, למדר אותו וליטול ממנו סמכויותיו. פגיעה זו, החמורה מאוד בפני עצמה, הופכת חמורה שבעתיים בשל העובדה שהיא גוררת אחריה פגיעה אנושה ונזק קשה לאגף שבניהולו, וכפועל יוצא למערכת הבריאות כולה אשר הינה מהחשובות שבשירות הציבורי, קל וחומר בימים טרופים אלה, שבהם אנו נמצאים".

במכתבה מתייחסת עו"ד הוניגמן גם לנושא האישורים המיוחדים לשימור השכר במערכת הבריאות, ומתריעה כי השינויים שערך הנציב במדיניות אישורי השכר במערכת הבריאות נעשו כדי לבטל את הסמכות המיוחדת שהיתה עד כה בנושא זה לדוקן, ולהעבירה לוועדה שלא מכירה את מערכת הבריאות - "כחלק מהפגיעה בו, ואף שידוע לנציב היטב כי מערכת הבריאות, ממש כמו מערכת הביטחון, הוחרגה מהנוהל של שאר משרדי הממשלה בשל מורכבותה וייחודה". עוד היא התריעה כי יש בכך "פגיעה ישירה וקשה במערכת הבריאות".

יש לציין כי בזמן הגל הראשון של הקורונה, במארס 2020, כתב פרופ' הרשקוביץ עצמו לדוקן כי "בשיחות עם כמה מנהלי בתי חולים בימים טרופים אלה, כולם, ללא יוצא מן הכלל, ציינו לשבח את הטיפול שהם מקבלים ממך ומכל הצוות שלך, ואף לא חסכו בסופרלטיבים כשדיברו עליכם. יישר כוח גדול". עוד נודע ל"ישראל היום" כי כבר הועלתה בפני הנציב התרעה כי שינוי הנוהל לאישורי השכר יביא לפגיעה במערכת הבריאות, ולאפשרות המעבר של עובדים מבתי החולים אל מטה משרד הבריאות.

"הנושא מורכב מאוד"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד פועל למילוי שורות באופן עיקש ועקבי, לרבות במשרות הקשורות למיגור המגיפה. למשרות המדוברות לא אותרו מועמדים בשכר המוצע. משרד הבריאות, הנציבות והממונה על השכר ימשיכו לאתר מועמדים ראויים לאיוש המשרות החיוניות, ולטפל בסוגיות השכר במשרד".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "ההליכים בעניינו של יוני דוקן לא החלו בתקופת הנציב הנוכחי, אלא עם כניסת הנציב הקודם, משה דיין, ונמשכו עד תום הקדנציה שלו. אנו מנועים מלהרחיב על התנהגותו והתנהלותו של דוקן, שכן הוא נמצא בהליך זימון לשימוע לפני פיטורין".

באשר למינוי הסגנים לד"ר אלרעי פרייס, נמסר מנציבות שירות המדינה כי "שימור השכר במעבר בין תפקידים בכירים בשירות המדינה ובמערכת הבריאות בפרט, הוא נושא מורכב מאוד. הוא מטופל על ידי מנהל הסגל הבכיר בנציבות, ובתיאום מול הממונה על השכר במשרד האוצר, בשל ההשלכות רבות על כל הבכירים בשירות המדינה.

"המינוי המדובר נמצא עכשיו בהליך של מכרז נוסף. הוא מצוי בדיונים שבהם השתתף גם דוקן, ודעתו נשמעה. הנושא יובא להכרעת הנציב עם סיום התהליך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר