"יותר רופאים ומתמחים": דו"ח חדש חושף עלייה במספר העובדים במקצועות הבריאות

על פי הנתונים, בשנים האחרונות נרשם גידול בהכשרה ובהעסקה של כוח אדם במרבית התחומים • "פעלנו להעלאת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא 2,000 בכל שנה עד סוף העשור, וכן הגדלת מספר האחיות", אומר מנכ"ל משרד הבריאות

רופאים מדברים על מקצוע הרפואה // ישראל היום

משרד הבריאות פירסם את דו"ח "כוח אדם במקצועות הבריאות" לשנת 2022, המציג מגמות של הכשרה והעסקה של עובדים במקצועות הבריאות, זאת במטרה לסייע למקבלי ההחלטות ולחוקרים בתכנון כוח האדם בתחום זה בישראל.

לפי הדו"ח, נרשמה מגמת עלייה בשנים האחרונות במרבית מקצועות הבריאות בעשור האחרון. כך, למשל, שיעור הרופאים והרופאות המועסקים, מספר המתמחים ברפואה, האחים והאחיות, רופאי ורופאות השיניים.

גם נתוני שנת 2023 מעידים על עלייה בכוח האדם במקצועות הבריאות השונים. כך, למשל, ב-2022 נרשמה ירידה קלה במספר הרישיונות החדשים ברפואה, אך נתוני 2023 הראו עלייה, עם 2,486 רישיונות חדשים. יש לצין שנתונים אלו אינם מופיעים בדו"ח, שמסכם נתונים עד סוף 2022.

בית החולים ברזילי באשקלון (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: רפאל בן ארי

מגמת עלייה נרשמה גם בשיעור בעלי ההרשאה במרבית מקצועות הבריאות המוסדרים בחוק, בהם פסיכולוגים ופסיכולוגיות, רוקחים ורוקחות, דיאטנים ודיאטניות, קלינאי וקלינאיות תקשורת, מרפאים ומרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות ועוד.

"הגדלנו את מספר הסטודנטים"

במטרה לתת פתרון לטווח הארוך למחסור ברופאים, הקים שר הבריאות ועדה לטיפול במחסור בכוח אדם רפואי, שבראשה עומד מנכ"ל משרד הבריאות. בין היתר, נידון הרעיון להקים גוף תכנון לאומי של כוח אדם רפואי, שיקבע את מספר המומחים הנדרש בכל תחום ועל פעולות להשגת יעדים אלו.

שר הבריאות, אוריאל בוסו: "מאז מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, ועד לימים אלו, מערכת הבריאות הציבורית מוכיחה את יכולותיה הגבוהות ואת המקצועיות של הצוותים הרפואיים המצוינים שפועלים בה מסביב לשעון. כמות הנפגעים החריגה והצורך ההולך וגובר למענה רפואי בשלל תחומים, מעצימים את האתגר שלנו בהגדלת כוח האדם במקצועות הרפואה".

"במסגרת התוכנית האסטרטגית לעשור הקרוב, אנו פועלים במאמץ רב להביא להעלאת מספר האנשים האיכותיים שעובדים במערכת הבריאות. לנגד עינינו עומדת משימה לאומית לענות על צרכי המערכת ולספק היצע ראוי של רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי מקצועות רפואה נוספים". 

טיפול פיזיותרפיה (אילוסטרציה), צילום: גיל דור

"לשם כך הגדלנו את מספר הסטודנטים לרפואה ואנו עתידים להרחיב את מספרם של השדות הקליניים - שהם משאב אקוטי ללומדים את המקצוע ואנו פועלים במישורים נוספים", הוסיף השר. "במערך בריאות הנפש, פרסמנו תוכנית מענקים לפסיכולוגים במגזר הציבורי ואנחנו עמלים על הסכמי שכר בפסיכיאטריה ובתחומים נוספים. נכונו לנו עוד אתגרים רבים ואנו מחויבים להתמודד ולמצוא פתרונות בנושא כוח האדם ולהבטחת בריאות הציבור בטווח המיידי ובמבט צופה פני עתיד".

"יש ליישם את הרפורמה בכוח האדם רפואי"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אנו מבינים כי על מנת לתת מענה לאתגרים העתידיים יש להוסיף ולהרחיב את מספר העוסקים במערכת הבריאות הציבורית. אחד האתגרים שעימם תתמודד בשנים הקרובות מערכת הבריאות נובע מיישום הרפורמה בכוח אדם רפואי שמטרתה הבטחת איכות ההכשרה של סטודנטים שלומדים בחו"ל. בשנת 2019 יצאה לפועל 'רפורמת יציב' שפסלה בתי ספר לרפואה בחו"ל שלא מלמדים ברמה טובה ומספקת, כך שמשנה הבא סטודנטים שלומדים בבתי ספר אלה לא יוכלו לקבל רישיון לעסוק ברפואה במדינת ישראל.

סטודנטים בכניסה לאוניברסיטה העברית, צילום: אורן בן חקון

"כך, ועל מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שעימם מתמודדת המערכת, עוד טרם המלחמה, פעלנו בשנה האחרונה להגדלת מספר הסטודנטים החדשים לרפואה כשהיעד הוא הגדלה ל-2,000 סטודנטים בכל שנה עד סוף העשור, וכן להגדלת מספר האחים והאחיות בישראל. בנוסף, משרד הבריאות פועל להגדלת מספר הרופאים המומחים בכל התחומים והאזורים הגיאוגרפים, באמצעות מימון מתמחים בקהילה בקופות החולים.

"תכנון מקצועות הרפואה עומד בליבת העשייה של משרד הבריאות בשנים האחרונות, ונועד להבטיח מספר מומחים מספק בכל מקצוע וכן, להמשיך ולספק שירות רפואי איכותי וזמין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר