חוקרים: לחשוף תוצאות בדיקות רק בתיווך רופא

מחקר חדש: חשיפה לתוצאות בדיקות הדמיה מובילה לחרדה ולאי־שקט מיותרים • הסכנה: פנייה לרשתות החברתיות • ארגוני החולים מתנגדים

בית החולים איכילוב . צילום: יהושע יוסף

מחקר חדש באיכילוב מצא כי חשיפה של מטופלים לתוצאות הבדיקות שלהם ללא תיווך של רופא הביאה לדאגה ולאי־שקט. החוקרים ממליצים לשנות את הסטנדרט הנוכחי של מסירת המידע, כך שלנבדקים לא תהיה גישה ישירה לתוצאות. בארגוני החולים מתנגדים.

המחקר מצא שמטופלים שעיינו בתוצאות בדיקות הדמיה שנעשו להם, כמו CT או MRI, ללא תיווך הרופא המטפל, דיווחו על תחושות לא טובות: 49% מהמטופלים דיווחו על אי־שקט, 48% דיווחו על דאגה ו־44% דיווחו על עיסוק מוגבר בכאב.

עם זאת, 63% מהמשיבים דיווחו שהחשיפה לתוצאות הבדיקה עזרה להם בהבנת מצבם הרפואי, ו־84% אמרו שהגישה למידע עזרה להם לשפר את התקשורת עם הרופאים.

מטופלים שנחשפו לתוצאות הבדיקות דיווחו על אי־שקט, דאגה ועיסוק מוגבר בכאב (אילוסטרציה), צילום: John Fedele/ GettyImagees

המטרה - תיווך רפואי זמין

המחקר, בהובלתם של מנהל תחום כאב אונקולוגי במכון לכאב ד"ר אורי הוכברג, ומנהל השירות לניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשני במערך הנוירוכירורגי באיכילוב ד"ר גלעד רגב, נערך בקרב 162 מטופלים בני 20-92, מביניהם 44.6% נשים, ובחן את ההשפעות הפסיכולוגיות של גישה ישירה לתוצאות הבדיקות. במחקר נמצא קשר מובהק בין חששות הנבדקים לבין עוצמת תסמיני החרדה שחוו, ולא נמצא הבדל בין הגברים לנשים.

ד"ר הוכברג מסביר: "הדו"חות כתובים בשפה מקצועית, ובהיעדר ידע רפואי המטופלים מתקשים להבין את תוצאות הבדיקות ולכן הם פונים לרשתות החברתיות, שלעיתים רק מבלבלות ואף מציגות אבחנות מוטעות. לכן, עד לפגישה עם הרופא המטפל, חלק מהמטופלים סובלים לחינם מחרדה ומדיכאון של ממש".

לדברי ד"ר רגב, "תוצאות המחקר שלנו תומכות בשינוי הסטנדרט הנוכחי של מסירת מידע על תוצאות הדמיה רפואית. אנחנו מקווים שנצליח לדחות את הגישה הישירה לתוצאות הבדיקה עד לאחר המפגש עם הרופא המטפל".

פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי באיכילוב: "קורה לא אחת שהחולה לומד ישירות מהתשובה שיש חשד שמחלתו חלילה חזרה או התקדמה, וזאת מבלי שיקבל הסבר נכון מהרופא שלו על המשמעות האמיתית של התוצאה. חייבים למצוא פתרון מערכתי, שמצד אחד יאפשר למטופל גישה למידע הרפואי שלו, אך מהצד השני יאפשר תיווך של תוצאות הבדיקה בזמן אמת. עוגמת הנפש שאנו רואים מדי יום באמת לא תתואר".

שמוליק בן יעקב, יושב ראש האגודה לזכויות החולה,

שמוליק בן יעקב, מנכ"ל האגודה לזכויות החולה: "כשאין ממצא חשוד, אתה רואה את התוצאות ונרגע מיידית. הפתרון הוא לחייב את הרופא לתת תוצאה מיידית ברגע שהפענוח מגיע, גם אם זה בטלפון. חסימת המידע רק עלולה לגרום לחרדה מיותרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר