מצנתר המוח שהוחרם מאשים: "אתם המתמחים הפכתם מסוכנים למטופלים שלכם"

פרופ' חוסה כהן טוען: "הנהלת בית החולים הדסה טייחה תלונות שלי על מתמחים"• רופאים טוענים נגדו: "יחסי האנוש שלו מקשים על הטיפול" • הדסה: "הפעילות במחלקה צומצמה"

בית החולים הדסה עין כרם, ירושלים, צילום: דני מרון

גילויים חדשים בפרשת החרם על מצנתר המוח פרופ' חוסה כהן בביה"ח הדסה עין כרם, שנחשפה ב"ישראל היום": מידע פנימי ותיעוד שהגיע ל"ישראל היום" מעלים תלונות חמורות חדשות שהעלה בחודשים האחרונים פרופ' כהן על חלק מהרופאים המתמחים במחלקה.

לטענתו, טיפול והשגחה כושלים ומוטעים שלהם סיכנו את חיי החולים. מנגד, העלו רופאים בכירים תלונות על התנהלותו של פרופ' כהן. פרופ' חוסה כהן, מנהל יחידת צנתורי המוח במחלקה הנוירוכירורגית בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים, נחשב לאחד ממצנתרי המוח הטובים בעולם.

כפי שנחשף אתמול ב"ישראל היום", הוא הוחרם ונוטרל מהמחלקה הנוירוכירורגית שבה פועלת יחידת הצנתורים שהוא מנהל, עד כדי כך שבחודשיים האחרונים אסר עליו מנהל המחלקה הנוירוכירוגית, פרופ' יגאל שושן, לצנתר ולאשפז במחלקה מצונתרים לא דחופים.

500 מטופלים נדחו

בעקבות זאת, בחודשיים האחרונים נדחו כבר כ־500 מטופלים שהיו צריכים לעבור אצלו צנתורי מוח חיוניים, וחלק מהמטופלים עברו לבתי חולים אחרים.

בין המנתחים הטובים בעולם. פרופ' חוסה כהן,

הסיבה המיידית שהביאה לצעדים החריגים היא ביקורת פומבית נוקבת שהעלה פרופ' כהן כלפי חלק מהרופאים המתמחים במחלקה על הטיפול והמעקב הכושל הרשלני והמסוכן, כך לטענתו, אחר המנותחים והמצונתרים במחלקה.
באחד המקרים מדובר היה באחת הרופאות המתמחות, שפרופ' כהן הטיח בפניה כי היא "רופאה מסוכנת שכבר הרגה חולה".
פרופ' כהן גם העלה טענות כי תלונות חמורות על הרופאים המתמחים טויחו על ידי הנהלת הדסה ולא נבדקו לעומק. באחד המקרים שעליהם התלונן פרופ' כהן, מדובר היה בטענות קשות על טיפול ברופא בכיר בבית החולים הדסה, שנזקק לניתוח שבעקבותיו הסתבך מאוד מצבו, והוא נפטר לאחר תהליך ארוך של שיקום.

"אמוציות וחפיפניקיות"

ל"ישראל היום" נודע כי באחד המקרים כתב פרופ' כהן לרופאים המתמחים במחלקה על מקרה של מטופל: "טעיתם בדרך שרציתם לנהל את המקרה, לסכן את הכליות של המטופל לצורך צנתור זה לא רק לא חכם, אלא גם לא מקצועי. דיברנו עם האורולוג שמוכן לייצב את המצב של המטופל ועם כליה תקינה נתקדם לצנתור האבחנתי. ככה מנהלים חולה, במקצוענות ובשיתוף פעולה עם קולגות.
"אמוציות, חפיפניקיות, חוסר מקצועיות, ומשפטים מתגוננים לא יכסו על טעויות. תלמדו מהטעויות שלכם".

פרופ' חוסה כהן (במרכז) מצנתר בהדסה עין כרם לפני כשבוע,

פרופ' כהן הוסיף: "לתשומת לבכם: בשבועות האחרונים אני רואה בדאגה רבה עלייה בכמות הטעויות שנעשו בטיפול ובניהול של חולים שונים במחלקה. זה נובע מחוסר ידע, מחוסר אכפתיות ומחוסר תקשורת".

במקרה אחר, בינואר השנה, התריע פרופ' כהן בפני המתמחים במחלקה כי "כמו שמקובל בכל מחלקה נוירוכירורגית מכובדת, מתמחה אחראי לכל אחד מהמטופלים ומגיע לפגישה עם הרופא הבכיר לצורך תיאום המלצות מדויקות. אנחנו לא בקייטנה, אלא בבית חולים אוניברסיטאי... בנוסף זה לא מקובל שמתמחים לא עונים לטלפונים בלי שום קשר לאם הם תורנים אחראים או לא. זה מראה על חוסר אכפתיות וחוסר אחריות, שתי סיבות שבגללן כמות הסיבוכים בניהול המטופלים במחלקה עלתה בשבועות האחרונים בצורה מפחידה".

לגבי מטופלת אחרת כתב פרופ' כהן למתמחים: "החולה לא קיבלה הכנה לטיפול ביוד למרות שהיא אלרגית. ברור לי מאוד שאתם פישלתם, רמת המתמחים בניהול של חולים וסקולריים היא מאוד נמוכה ובגדר הרשלנות הרפואית. חוסר ידע זה עניין אישי, חוסר התעניינות זה עניין מחלקתי. אתם הפכם למסוכנים למטופלים, לתשומת לבכם".

מנגד, ל"ישראל היום" נודע כי בפגישה של בכירי הרופאים במחלקה, שהתקיימה ב־15 במארס בנוכחות פרופ' יורם וייס, מ"מ מנהל בתי החולים של הדסה, העלו רופאים בכירים טענות קשות על התנהלותו של פרופ' כהן כלפיהם.

"דרושה התערבות מגבוה"

כך, למשל, אמר פרופ' גיא רוזנטל כי "התנהגותו של פרופ' כהן פוגענית ומעליבה, והדבר גורם לקשיים רבים בטיפול בחולים ויש לכך השלכה שלילית ישירה על הטיפול... הוא מגיע לעיתים קרובות ליחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי, וצועק ומעביר ביקורת שלילית על הרופאים המטפלים, בנוכחות רופאים, אחיות ואנשי הצוות".

באותה ישיבה אמר רופא נוסף בבית החולים, ד"ר ורגאס ארנלדו, כי "יחסי האנוש הגרועים של פרופ' כהן עם צוות הרופאים והאחיות משפיע לרעה על איכות הטיפול בחולים, ומצב זה דורש התערבות דחופה מגבוה".

פרופ' ישראל צבי אמר כי הוא "מאוכזב שהנהלת הדסה לא עשתה עד כה דבר בעניין, למרות שכולם מודעים להתנהגותו של כהן".
ד"ר שוויקי מועתסם, מנהל מחלקת נוירוכירורגית ילדים, אמר בפגישה: "פרופ' כהן פרסם בקבוצת הווטסאפ שהשירות לנוירוכירורגית ילדים בהדסה הוא מהגרועים בירושלים". פרופ' שושן, מנהל המחלקה, סיכם את המכתב המסכם את הפגישה במילים "אני מסכים עם כל הנאמר, ובנוסף הוספתי דברים רבים נוספים שהעברתי ישירות להנהלת בית החולים בחודשים האחרונים".

הדסה: "זה צוות מוביל"

מהנהלת בית החולים הדסה נמסר בתגובה: "צוות המחלקה הנוירוכירורגית הוא מהמובילים בישראל. הדסה יודעת כי מטופלי המחלקה נמצאים תמיד בידיים אמינות ובטוחות. לנגד עיניה של הדסה עומדים בראש ובראשונה בטיחות החולים והטיפול האיכותי בהם, ומשלא נותרה ברירה והובן כי האווירה שנוצרה במחלקה עשויה לפגוע בהליכים רפואיים - הוחלט לצמצם פעילות ביחידה לצנתורי מוח, אך כמובן שניתן אישור לביצוע כל פעילות מצילת חיים.
"יודגש כי כל הרופאים המוזכרים בכתבה הם רופאים מעולים מן השורה הראשונה, אשר הקדישו את חייהם להדסה ולמטופליהם, והם עושים זאת עד היום במלוא המקצועיות והמסירות".

עמיעד טאוב, יו"ר עמותת "אופק חזרה לחיים" למניעת רשלנות רפואית אמר בעקבות חשיפת הפרשה כי "אנו נחרדים לראות את הפוליטיקה והעסקנות המתרחשת בבית החולים על חשבון חיי האזרחים. בשום מדינה מתוקנת אסור להתעמר ברופא שחושף טענות על שחיתות ורשלנות רפואית, בטח שלא במדינת ישראל שמקדשת את ערך החיים כערך עליון". 

אתמול (שני) נפתחה עצומה למען החזרתו לעבודה מלאה בצנתורי המוח בהדסה של פרופ׳ חוסה כהן וחתמו עליה כבר 150 אזרחים. בעצומה נכתב, בין היתר, כי "העצומה מופנית להנהלת בית החולים הדסה עין כרם בירושלים כשבבית החולים כבר למעלה מחודשיים יחידת הצינתורים סגורה וכתוצאה מכך 500 חולים אינם מקבלים את הטיפול הרפואי מציל החיים. פרופ' כהן כבר למעלה מ-21 שנים משרת בנאמנות והמסירות את אוכלוסיית ירושלים בפרט וישראל בכלל ועושה חייל בכל הנוגע לתחום צנתורי המוח. פרופ׳ כהן הוא המצנתר הטוב בארץ ובין הטובים בעולם מניעת האפשרות לצינתורים תחת ידיו מסכנת את החולים וגורמת למחדל קשה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר