התגלו ליקויים בדירה שקיבלתי מקבלן – מי אחראי לתקן אותם?

עברה שנה והתגלו ליקויים נוספים בדירה? הקבלן עדיין אחראי לתקן! • הזמינו את המומחים שידעו לאתר ולמצוא את כל הליקויים, אפילו הנסתרים ביותר - ויחסכו לכם הרבה כסף וכאב ראש • כיצד מאתרים אותם וגם מקבלים ליווי משפטי על הדרך? • הפרטים בפנים

, צילום: istock

בשיתוף הדס ביקורת מבנים

הגיע הרגע המרגש שבו קיבלתם את המפתחות לדירה החדשה שלכם – ישירות מהקבלן. זהו חלומם של ישראלים רבים: לעבור להתגורר בדירה חדשה "מהניילונים". רכישת דירה מקבלן היא ללא ספק אירוע משמח – שמבטיח במרבית המקרים שנקבל דירה במצב פיזי טוב וללא בלאי ושחיקה מתקופת הדיירים הקודמים (כיוון שאין דיירים קודמים). אולם לעיתים קרובות נגלה ליקויים שונים גם בדירה חדשה: נזילות מגשם, סדקים בקירות, נזקים לחיפוי וכן הלאה.

ראשית כל – אין מה להיבהל. החוק מגן על בעלי דירות חדשות וקובע תקופת הגנה עליהם – במסגרתה הקבלן נדרש לשלם על ליקויים ותקלות. אולם ישראלים רבים אינם מכירים את המושגים השונים ואינם מודעים לזכויותיהם. כאן אנחנו נכנסים לתמונה כדי לעשות לכם סדר. בין תקופת בדק לתקופת אחריות – הנה כל מה שצריך לדעת על אחריות הקבלן לליקויים בדירה חדשה והחשיבות של בדיקת דירה לפני מסירה. 

באופן עקרוני, לאחר מסירת הדירה לרוכש הקבלן מחויב בתקופת בדק – במסגרתה הוא אחראי לתקן את כל הליקויים שיתגלו בדירה. משך האחריות לתיקון הליקויים שיתגלו במהלך ביצוע בדק בית דירה מקבלן משתנה בין רכיבי הדירה השונים – ותקופת הבדק לכל סוג תקלה מפורטת בתוספת לחוק מכר דירות.

חשוב להבין שבמהלך תקופת הבדק הקבלן חייב לתת פתרון לכל ליקוי שהדייר מציג. נטל ההוכחה מוטל על הקבלן. כלומר, הדייר מציג ליקוי בדירה – והקבלן צריך להוכיח שהוא לא אחראי לליקוי. מכיוון שקשה מאוד להוכיח אי-אחריות לליקויים – תקופת הבדק מטיבה מאוד עם הדייר.

פירוט תקופת הבדק לרכיבים שונים בדירה, בהתאם לפירוט בחוק:

● ליקוי במוצרי מסגרות ונגרות, לרבות אלומיניום ופלסטיק – שנתיים

● ליקוי בריצוף וחיפוי פנים, לרבות שקיעות ושחיקה – שנתיים

 

● כשל בתפקוד ובעמידות של מכונות ודוודים – שלוש שנים

● ליקוי בפיתוח חצר, לרבות שקיעות, בין השאר של מרצפות בקומת קרקע, בחניות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין, וכן ליקויים במשטחים מחומרי גימור שונים – שלוש שנים (המושג "פיתוח חצר" כולל שבילים, משטחים, קירות, גדרות, רכיבים בנויים ומערכות, ובכלל זה מערכות מים, ביוב, ניקוז, חשמל, תאורה ותקשורת)

● כשל בתפקוד ובעמידות של מרכיבי מערכות הבידוד התרמי – שלוש שנים

● כשל במערכות צנרת, לרבות מים, מערכת הסקה ומרזבים, דלוחין וביוב – ארבע שנים. "כשל" – כולל נזילות

● כשל באיטום המבנה, לרבות בחללים תת-קרקעיים, בקירות, בתקרות ובגגות, לרבות גגות קלים עם סיכוך – ארבע שנים

● סדקים ברוחב גדול מ-1.5 מ"מ ברכיבים לא נושאים – חמש שנים

● התנתקות, התקלפות או התפוררות של חיפויי חוץ – שבע שנים

● כל אי-התאמה אחרת שאינה אי-התאמה יסודית – שנה אחת

לאחר סיום תקופת הבדק, מתחילה תקופת האחריות. תקופת האחריות היא קבועה והיא נמשכת שלוש שנים. במהלך תקופה זו הקבלן אחראי לתת מענה לכל ליקוי שיתגלה בדירה – אולם כעת נטל ההוכחה עובר על הדייר. כלומר, הדייר צריך להוכיח שהליקוי בדירה נובע מעבודה רשלנית של הקבלן. 

למשל, במקרה של כשל במערכות צנרת – תקופת הבדק נמשכת ארבע שנים. תקופת האחריות הקבועה נמשכת שלוש שנים – ולכן אחריות הקבלן נמשכת בסך הכל שבע שנים. לאורך התקופה הזאת, כל ליקוי שנובע מבניה רשלנית או לא תקנית או כל אי התאמה בין התוכניות המפרט או התקן לבין הבניה בפועל - כל אלו באחריות הקבלן.

מושג חשוב נוסף הוא שנת בדק. על פי הוראות החוק, דייר חייב להתלונן על ליקוי ידוע שאותו ניתן לגלות במהלך השנה הראשונה לאחר אכלוס הדירה. לכן, במרבית המקרים הקבלן יבקש מרוכשי הדירות לבצע בדיקת דירה על מנת לאתר ליקויים. חשוב מאוד לזכור שגם לאחר תום שנת הבדק נמשכות תקופת הבדק ותקופת האחריות!

כיצד מוכיחים את אחריות הקבלן?

במקרה שמצאנו ליקוי בדירה במהלך תקופת האחריות, עלינו להגיש חוות דעת מקצועית מידי מומחה שמראה שהליקוי אירע בעקבות עבודה רשלנית של הקבלן. אנחנו בחברת "הדס ביקורת מבנים", שמתמחה בביקורות איכות בנייה ואיתור ליקויים, מעסיקים צוות של מהנדסים מומחים ומעניקים ליווי הנדסי מקצועי החל משלב הבדיקה ועד לתיקון הליקויים ואו לקבלת פיצוי הולם.

המהנדסים שלנו הם בוגרי הטכניון ומוסדות אקדמאיים נוספים, בעלי ניסיון רב בתחום ההנדסי, במתן עדויות מומחה בבתי משפט ובבוררויות. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם צוות משפטי של עורכי דין – על מנת להעניק לכם מעטפת מלאה שתסייע לכם למצות את מלוא זכויותיהם מול הקבלן.

בשיתוף הדס ביקורת מבנים

כדאי להכיר