ראיון עם צחי אבו

ידענו לשבת על קרקעות גם 20 שנה כיחיאל אבו עלה ארצה, הוא השתלב כפועל בניין פשוט ש”ערבב את הטיח”. כיום, שגילו כגיל המדינה, הוא צופה על העיר אשדוד כשהוא חולש על כמעט מחצית מקרקעות העיר. ראיון עם בנו, צחי, מנכ"ל הקבוצה, שלקח את המושכות וסוגר מעגל

סטאר סנטר , צילום : מייק אדרי

לפני כעשר שנים משפחת אבו עשתה את הבלתי אפשרי, כאשר אב המשפחה, פועל בניין אשדודי, עולה ממרוקו, קנה חברה שחתומה על המשך פיתוחה של העיר אשדוד.

מדובר בעסקה שהסתכמה ב-160 מיליון שקל, במסגרתה רכשה המשפחה את קבוצת “בוני ערים” (קי.בי.ע) מידי נוחי דנקנר באי.די.בי ושיכון ובינוי. מרגע זה הפכה המשפחה לבעלים של חלק ניכר מעתודות הקרקע של העיר אשדוד בהיקף של למעלה מ־1,500 דונם, כולל מבחר נכסים מניבים בעיר המיועדים למסחר, מגורים ותעסוקה, כולל שטח בית החולים אסותא וכל האזור סביב.
מבחינת העיר אשדוד, היקף שטחי הנדל"ן מהווה כמעט “עיר” בפני עצמה, עם זיכיון לרובעים שלמים. מבחינת בני המשפחה מדובר בסגירת מעגל, והעסקה ההיסטורית עבורם, גרמה לרבים מהם להזיל דמעה.

אחרי הכל, את צעדיו הראשונים בענף הבנייה עשה אב המשפחה, יחיאל אבו, בגיל 15, כעולה חדש ממרוקו, בהכנה של בלוקים ומרצפות ממלט ברחוב העבודה בחברת קי.בי.ע, בשכר של 7 לירות ליום עבודה. מי היה מאמין, סיפור סינדרלה ממש!

יחיאל אבו הצעיר אביו של צחי ,

טעם הבנייה נשאר לאבו בחיך, כך שעם סיום שירותו הצבאי כלוחם במלחמת ששת הימים, חזר מיד לענף הבנייה, צבר ניסיון רב, עד שהפך למומחה בתחום. בהמשך פנה לדרך עצמאית והעסיק תחתיו כ-20 עובדים, תוך שהוא הופך להיות קבלן ברזל ובהמשך לקבלן שלד.

בשנת 1,990 הקים יחד עם דינה אשתו את חברת ‘אבו יחיאל חברה לבניין בע”מ’ וניגש לפרויקט הראשון של החברה: “וילה בפארק” (דירות קוטג’). ההצלחה האירה להם פנים, והחברה המשיכה והתפתחה מבנייה של פרויקטים ומתחמים ועד לתכנון והקמה של רובעים שלמים.

כיום, כשאומרים ״משפחת אבו״ מתכוונים לאימפריה נדל״נית המרוכזת בעיקר בעיר אשדוד, מעוזם הגדול, אבל הפריצה הגדולה בשנים האחרונות, התרחשה דווקא מחוץ לעיר עם פיתוח של עשרות פרויקטים הפרושים על 5 חברות שונות תחת זרוע הקבוצה המשפחתית, שמגלגלת מיליארדי שקלים.
בשנים האחרונות יחיאל אבו (75) פרש מתפקידו והפך ליו"ר הקבוצה.

מי שמוביל כיום את החברה הוא בנו - צחי אבו (47) שנכנס לנעלי אביו ב-2019 והוא משמש כמנכ"ל החברה. אבו הבן, עורך דין בהכשרתו ולמרות גילו הצעיר, כבר סבא לשני נכדים, הוא גם שהחליט לפרוץ דרך חדשה ולהתפתח גם לכיוון הנדל”ן המניב. ״מגיל 14 הייתי מבלה עם אבא בחופשים באתרי הבנייה״, הוא משחזר.

משפחת אבו היא בעלת השליטה בשתי חברות ציבוריות שעוסקות בנדל”ן בשווי משותף של כ־800 מיליון שקל (שהוא חלק קטן יחסית משווי הקבוצה כולה): ארי נדל”ן (לשעבר ארנה - 56%) שפועלת במגזר הנדל”ן המניב, וחברת גפן מגורים (41%) שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית.

ברשות הקבוצה קניונים ומרכזי מסחר באשדוד ובנהריה; התחדשות עירונית באשדוד, תל אביב, אשקלון, ירושלים ומקומות נוספים; שותפות עם התעשייה האווירית ואלתא בחברת 'אלבטק' בתחום ההייטק והאלקטרוניקה המעסיקה 1,100 עובדים במפעלים באשדוד ובעפולה וגם קניון מצליח בקפריסין MYMALL שנפתח בשנת 2009 בלימסול, אחד ממרכזי הקניות הגדולים בעיר השנייה בגודלה במדינה.
צחי אבו הוציא את החברה אל מחוץ לאשדוד.

אנרגיה - מסוף דלק פי גלילות אשדוד צילום : מייק אדרי,

העסקה הגדולה שניהל ב-2020 היתה ניצול הזדמנויות בשנת קורונה וההוצאה לפועל של עסקת הרכישה של מסופי פי גלילות ברחבי הארץ שאפשרה לחברה להתרחב לתחום האנרגיה, מה שמהווה נדבך משמעותי בעתידה של החברה. וכך, בזמן שיצחק תשובה וקבוצת דלק נקלעו למצוקת מזומנים, רכש צחי אבו את מסופי פי גלילות תמורת 720 מיליון שקל.

טקס הנחת אבן פינה מפעל אלבטק צילום : מייק אדרי,

פי גלילות כוללת 4 מתחמי קרקע גדולים לאחסנת דלקים בירושלים, חיפה, אשדוד ובאר שבע. את הפעילות מכר אבו ל'גדות מכליות' תמורת 175 מיליון שקל, בנוסף להסכם שכירות ארוך טווח ל־20 שנה שמניב לחברה עשרות מיליוני שקלים בשנה. בשאר הקרקעות מקדם אבו תוכניות מגורים של 1,800 יחידות דיור בהר נוף בירושלים עם תדהר בשלבים מתקדמים.

עוד עסקה מוצלחת היתה עם רכישת ה״ארנה״ מידי מרכוס ובר שבעקבותיה, מספר צחי אבו, “עשינו הפרדה. החלטנו שכל הנדל”ן המניב המסחרי יהיה תחת ארנה, וכל מה שקשור למגורים יישאר בחברת 'אבו יחיאל' והחברות הבנות המתמחות בעיקר בשכירות ארוכת טווח והתחדשות עירונית.

דווקא האתגרים הפחות מתבקשים הם שמובילים את אבו הבן בניהול נכסי הנדל״ן.

דווקא כשכולם למשל בורחים משכירות ארוכת טווח בעקבות עליית הריבית הוא נשאר ומגדיל את אחזקותיו.

״אנו מעוניינים להשאיר בידינו סחורה להשכרה. מחירי השכירויות קופצים בארץ ברמה מטאורית ואף הוכפלו. תגיד לי, איפה אפשר עוד לשמור גם על תשואה וגם על השבחה, אז מה בוער למכור ולהפסיד? עדיף להשכיר ולבנות על העלאת ערכי הקרקע שממילא יזנקו בעתיד. לנו אין לחץ למכור. נכון שמודל כלכלי לטווח קצר זה בעייתי. אבל כל ההסתכלות שלנו בחברה היא לטווח ארוך וזה יהיה אחד האפיקים המובילים״, הוא אומר.

דלן מגורים - פרויקט קוסטה דל סול באשדוד צילום : מייק אדרי, צילום: מייק אדרי

וכך, בסמוך לרכישת השליטה בארי נדל”ן (ארנה) הקים אבו את חברת הדירות להשכרה ארוכת טווח - ״אבו פמילי ריט״ שרכשה מאז כ-1,000 יחידות דיור שאותן היא משכירה בהסכמים ארוכי טווח. בסוף 2022 נכנס בנק מזרחי טפחות כשותף בה.
גם כשכולם ברחו מהמסחר השקיע צחי אבו ב״ארנה״, (שהיתה מזוהה לפני כן עם תושב אשדוד אחר ז׳קי בן זקן ולפניו עם מוטי זיסר ז״ל) על הקניון שלה בנהריה הכולל גם מלונית, ועל הסטאר סנטר הממוקם ברחוב ז’בוטינסקי שבאשדוד וכולל מרכז מסחרי בשטח בנוי של כ-48 אלף מ”ר, בו פועלות כ-120 חנויות. הארנה הפכה לסיפור הצלחה.

בהמשך, שוב רשם צחי אבו מהלך מבריק כשמכר מחצית מהאחזקות שבבעלותו על קרקע המיועדת להקמת סניף איקאה באשדוד. הקרקע נמכרה תמורת 96 מיליון שקל לידי קרן JTLV של אריאל רוטר, שלמה גוטמן ועמיר בירם, ולחברה מקבוצת ברונפמן פישר, מבעלי איקאה. ״אנו מאמינים כיום בהשקעה במרכזים מסחריים פתוחים, פחות בקניונים״, הוא מספר היום.

המסחר לא נפגע עקב עליית יוקר המחיה?

״לא רואה פגיעה במרכזי המסחר. להיפך הם רושמים אצלנו תוצאות שיא. הצריכה נשארת צריכה והמדינה גדלה״.

את תחום ההתחדשות העירונית שם צחי אבו במרכז ובראש הקבוצה הציב את משה קורן, מנהל הפיתוח העסקי לשעבר בחברת אזורים.

גם כאן שמור סיפור מעניין, כמו שרק משפחת אבו יודעת להפיק. לאחר שרכש צחי אבו את השליטה בחברת הקנאביס הרפואי 'קאנומד', הסב אותה לתחום הנדל”ן וההתחדשות ואת שמה שינה ל'גפן מגורים'. באפריל האחרון השלימה 'גפן מגורים' את רכישת קבוצת אדלר, לה 12 מיזמי התחדשות עירונית בשלבים, עם אלפי יחידות דיור.

לאן עתידה של אשדוד בעיניך?

״לדעתי, העיר אשדוד בחמש שנים האחרונות מדשדשת מאוד, ונראה כי ההנהגה המקומית לא הכינה תוכנית חומש משמעותית לשנים הבאות. אני מאד מאמין בדור חדש ורענן להנהגת העיר״.

מה התחזיות שלך לגבי שוק הדיור?

״אני לא מרגיש היום את ירידת המחירים בשום מקום. עצירה כן. אנו מצד אחד חיים במדינה שיודעת גידול טבעי משמעותי בניגוד למדינות מערביות בעולם עם שלטון מרכזי, מצד שני, שלא יודע להגדיל את קצב הביקושים ומתקשה לתת פתרונות לבירוקרטיה הנוראית. אני לא רואה איך ירדו המחירים במצב כזה ולכן מעדיף לשבת על מלאי דירות מושכרות עם תשואה. לאורך הזמן שיעורי הריבית ירדו ומחירי הקרקעות יעלו. כשחקנים בשוק לטווח ארוך ידענו לשבת על קרקעות גם 20 שנה״.

ת.ז
גיל: 47
מצב משפחתי: נשוי לסימה 25 שנה - מנהלת בחברה.

אב לארבעה, סב לשניים
חלום: "שהנכדים שלי יאהבו אותי כמו שהנכדים של אבא אוהבים אותו"

מוטו: ״נולדתי, גדלתי ואמות באשדוד״

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר