שוק הנדל"ן מתקרר: היקף העסקאות ירד בשיעור של כ-19% לעומת אשתקד

נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום מלמדים על עליה במלאי הדירות שנותר למכירה בשיעור של 7% לעומת חודש אפריל. האם השוק הגיע לקצה? היזמים מחכים והרוכשים חוזרים לשבת על הגדר

דירות חדשות בראש העין (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

בחודש מאי נמכרו 3,788 דירות חדשות בלבד, ירידה בשיעור של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נמכרו 4,677 דירות. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום (14.7). בהשוואה לחודש אפריל 2022, מדובר בעלייה במכירות בשיעור של 17.7 אחוז, אם כי בחודש זה, בו נמכרו 3,200 דירות, היו פחות ימי עבודה בשל חג הפסח.

הנתונים שמפרסמת הלמ"ס זהים לנתוני האוצר שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד לפני כשבוע ומצביעים על המשך ירידה בהיקף העסקאות.

מנתוני הלמ"ס עולה כי בשלושת החודשים האחרונים, מחודש מרץ עד מאי 2022, נמכרו כ-11,770 דירות חדשות, ירידה בשיעור של 7.3% לעומת שלושת החודשים הקודמים (דצמבר 2021 –פברואר 2022). 26.9% מהדירות נמכרו בסבסוד ממשלתי. העיר שרשמה את היקף המכירות הגבוה ביותר בחודש מאי זו נתניה – שמחזיקה ב-664 עסקאות מכירה. אחריה אשקלון - עם 644 דירות שנמכרו, רמת גן – עם 577 דירות, תל אביב – עם 550 דירות שנמכרו וירושלים במקום החמישי עם 506 דירות שנמכרו במהלך חודש מאי.

עוד עולה מהנתונים כי בשלושת החודשים ממרץ עד מאי 2022, 65.2% מהדירות שהחלה בנייתן היו למטרת שימוש עצמי (בנייה עצמית ו"בנה ביתך"), מתוכן 38.3% היו במחוז הצפון. 7.3% מהדירות נבנות במסגרת קבוצת רכישה ו-5.7% נבנו למטרת השכרה.

בסך הכל מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מאי 2022 עמד על 46,020 דירות. נתון זה גבוה בשיעור של 7% לעומת חודש אפריל, בו נותרו 43,000 דירות למכירה ומלמד על עצירת השוק, או קושי של חברות הנדל"ן לשווק את הדירות. הנחת הלמ"ס היא, כי במידה וקצב מכירת הדירות יהיה זהה לקצב המכירה שנרשם במהלך מאי, הצפי הוא שהדירות ימכרו בפרק זמן של 12 חודשים בממוצע. 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי: "עליית הריבית החדה של 1.15% במצטבר בחודשים האחרונים והצפי לעלייה בעוד 1.5% בשנה הקרובה גורמת להשתהות בסגירת העסקה בקרב הרוכשים, וזה הגורם המרכזי לירידה במכירות שמראה הלמ"ס. יחד עם זאת, אנחנו רואים שרמת המחירים נשארת גבוהה כך שניתן לראות שהביקושים מספיק חזקים. בניתוח נוסף של המגמות העולות מהנתונים, רואים כי הערים נתניה ואשקלון מובילות בכמות הדירות החדשות שנמכרו. להערכתי זה נובע מהעובדה שהציבור מחפש אלטרנטיבות בערים איכותיות שהמחירים בהן עדיין שפויים".

עו"ד זיו כספי, מייסד ושותף משרד עורכי הדין גינדי כספי ושות׳: "הירידה במכירת הדירות משקפת מצב קיים בו חלק מהרוכשים חזרו לשבת על הגדר בעקבות התייקרות המשכנתאות, לאחר עליית הריבית והצפי לעלייה גם בשנה הקרובה. מחירי הדירות המאמירים, המצב הפוליטי בישראל, יחד עם ההשפעות העולמיות, מובילים יחדיו לחוסר ודאות ולחשש מחוסר יציבות בקרב הרוכשים, ויוצרים מגמת האטה בשוק. שוק הנדל"ן הישראלי ידע תקופות כאלה, אך מכולן הוא גם ידע לצאת ולחזור למימדים רגילים. אני מאמין שכך יקרה גם לאחר התקופה הנוכחית – השוק חזק מספיק ושרד בעבר משברים גדולים יותר. להערכתי מגמת ההאטה היא זמנית בלבד ולא תימשך זמן רב".

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה: "אני סבור ששינויי מחירים של 3% בחודש במחירי הדירות הם לא מספיקים כדי לתת פרשנות רצינית למגמה. בתקופה כה ארוכה שבה אין יציבות שלטונית, לפני בחירות והרכבת ממשלה או ממשלות חדשות, אנו צפויים לתנודתיות בנתוני רכישת הדירות ב-8 חודשים הקרובים לפחות. יישום החלטות הממשלה מוטל בספק, אג׳נדה עתידית אינה ידועה כלל ומכרזי קרקעות ממשיכים לצאת לשיווק ללא תכנון. אם נוסיף לכך את התייקרות החשמל וחומרי הבנייה, זה לא מרמז טובות ונתוני הלמ״ס העתידיים ישקפו את זה רק יותר ויותר". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר