תאונת דרכים (ארכיון). צילום: דודו גרינשפן

"עולות למשק כסף רב": מיליארדים שולמו לנפגעי תאונות דרכים בעבודה

נוסף על הכאב: הביטוח הלאומי שילם 5.6 מיליארד שקלים בגין תאונות דרכים בדרך לעבודה או במהלכה בשנים 2022-2014 • "חייבים לעודד ארגונים לקיים הדרכות בטיחות לכלל העובדים בכל ימי השנה"

כולם מדברים על כך שכספי הביטוח הלאומי של כולנו נגמרים בגלל המלחמה, אבל כעת מתברר שגם המלחמה בכבישים מדלדלת את הכספים הללו.

מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום" עולה כי בתשע השנים שבין שנת 2014 ל־2022 ביטוח לאומי שילם 5.6 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות דרכים בדרכם לעבודה. סעיף 36 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי תאונת דרכים תיחשב לתאונת עבודה, אף אם אירעה בזמן נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו, או מהמקום שבו לן אף אם אינו מעונו, או מן העבודה למעונו, או ממקום עבודה אחר למשנהו- ועקב נסיעתו או הליכתו זו אירעה התאונה תוך כדי עבודתו של המבוטח, במקום העבודה או בסביבתו הקרובה ביותר, בעשותו להצלת גוף או רכוש או למניעת נזק או סכנה לגוף או לרכוש.

אינפו - הסכום ששולם לנפגעי תאונות דרכים, צילום: ללא קרדיט

בתשע השנים 2022-2014 נהרגו 274 בני אדם בתאונות דרכים בעבודה (בדרך לעבודה, במהלך העבודה ובדרך חזרה מהעבודה), ומשפחותיהם קיבלו קצבת תלויים מהמוסד לביטוח לאומי. מדובר בממוצע של כ־30 בני אדם בשנה.

בממוצע, כ־9% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה בשנים2022-2014 נהרגו בתאונות דרכים בעבודה - כמעט אחד מכל עשרה הרוגים בממוצע בשנה. 44% מכלל הרוגי תאונות הדרכים בעבודה נהרגו כאשר נסעו ברכב הפרטי - כמעט אחד מכל שני הרוגים בתאונות דרכים בעבודה.

יותר מ-10 אלף שקלים בממוצע

94,165 בני אדם נפגעו בשנים 2022-2014 בתאונות דרכים בעבודה, והביטוח הלאומי שילם להם דמי פגיעה - יותר מ־10,000 שקלים בממוצע בכל שנה. 47% מכלל נפגעי תאונות הדרכים בכל שנה בממוצע הם נפגעי תאונות דרכים בעבודה - כמעט אחד מכל שני נפגעים בתאונת דרכים.

בעקבות כך, המוסד לביטוח לאומי שילם בשנים האלו 5.6 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות הדרכים בעבודה. החלוקה היא דמי פגיעה בסך כ־1.4 מיליארד שקלים, קצבת נכות בסך 4.1 מיליארד שקלים וקצבת תלויים בסך 154,990 שקלים.

מחקר חדש מצא כי שליש מהחברות אשר היתה להן מדיניות של ניהול בטיחות בדרכים, דיווחו על הטבה ושיפור בתחום הבטיחות. שאר החברות דיווחו על הישארות המצב כמו שהוא, ומקצת מהחברות דיווחו על השפעות שליליות.

הגברת המודעות לבטיחות בדרכים בקרב העובדים עשויה להוביל לחיזוק ערכי הבטיחות בארגון ולחיסכון כלכלי ניכר, ללא קשר לגודל הארגון.

לדברי עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "תאונות הדרכים גורמות צער, סבל וכאב למשפחות רבות בכל שנה. מעבר לפגיעה הפיזית והנפשית ותהליך ההחלמה הארוך לעיתים, תאונות הדרכים גם עולות למשק הישראלי כסף רב. מעבר לכך, גם הארגונים והחברות סופגים נזקים כלכליים.

"נוסף על כך, הן סופגות הפסדים כלכליים בשל נזק לכלי הרכב. הפחתת התאונות תחסוך לביטוח הלאומי כסף רב, תחסוך גם לחברות ולארגונים הוצאה מיותרת ותמנע מעובדים רבים סבל. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לחזק את הפיקוח על הארגונים ולעודד אותם לקיים הדרכות בטיחות לכלל העובדים במשך כל ימות השנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו