זינוק בעלייה: "מחירי ביטוחי הרכב בארץ ימשיכו לעלות"

אין בשורה לנהגים: אחרי שהמחירים קפצו בעשרות אחוזים - בשוק צופים המשך התייקרות • הסיבות: גניבות הרכב, חלקי חילוף יקרים וריבית גבוהה • "הממשלה חייבת להתערב"

יהושע יוסף

ההתייקרויות לא נעצרות: העלייה במקרי גניבות הרכבים (חלקם נועדו לפירוק לצורך מכירת חלפים) והתייקרות חדה של חומרי הגלם בתעשיית הרכב לייצור החלפים (פלדה, אלומיניום, אנרגיה, צבעים, ועוד) הובילו בשנתיים האחרונות לעלייה חדה במחירי ביטוח הרכב.

החל מ־2021 מחירי הביטוחים המקיפים זינקו בישראל בשיעור חד של כ־45%. מומחי ביטוח שאיתם שוחחנו משוכנעים כי עלייה זו תימשך גם בשנה הקרובה.

עליית המחירים הגבוהה ביותר בביטוח מקיף נרשמה לרכבים משפחתיים שמחירם עלה ב־60% מאז 2021, והנמוך ביותר לביטוחים למכוניות מיני שמחירם עלה ב־36%. עליית מחירי הביטוח של רכבי SUV הסתכמה ב־50%. 

לעומת זאת, המחיר הממוצע לביטוח חובה ב־2021 עמד על כ־1,530 שקלים ועלה בשיעור מתון ל־1,630 שקלים ב־2023, שהם כ־6.5% בלבד בממוצע - כך עולה מהניתוח שערכה חברת האינשורטק הישראלית בסטי (Bestie) המשווה בין פוליסות ביטוח מסוגים שונים מול מרבית חברות הביטוח המובילות בישראל.

הכל התייקר במקביל

מה גורם לעליית מחירי הביטוחים? על פי מנכ"ל בסטי, עידו פרידמן: "העליות במחירי הביטוח נגרמות כתוצאה מכמה גורמים. המכוניות המודרניות של היום מצוידות בטכנולוגיות חדשניות ובמאפייני בטיחות מתקדמים שמותקנים בתוך ומחוץ לרכב ומייקרים את התיקונים. נוסף על כך, גם חומרי הגלם בתעשיית הרכב (פלדה, אלומיניום, אנרגיה, צבעים, ועוד) התייקרו מאוד".

עידו פרידמן, צילום: יח"צ

פרידמן מוסיף: "במציאות של יוקר המחיה בישראל ההמלצה שלנו ברורה - לפני כל קנייה של מוצר ביטוחי, ובמיוחד בביטוחי הרכב שהמחירים שלהם 'נתנו גז', חשוב שהצרכנים יפעלו בתבונה ויבצעו השוואה בין חברות הביטוח.

"בחברות הביטוח לא רואים את המגמה הזאת נסגרת בשנה-שנתיים הקרובות. כמה עוד יעלה? אני לא חושב שהעליות ימשיכו להיות בשיעורים של 60%-50%, אבל המגמה של עלייה ולא של ירידה תימשך כי כרגע אין לזה פתרונות. אין פתרונות לגניבות כרגע או לייצור חלפים, ולכן אין משהו שישנה זאת בשלב הזה. בהחלט ייתכן שבעוד שנה-שנתיים קצב ייצור החלפים יהיה יותר גבוה, ולאנשים תהיה פחות מוטיבציה לגנוב".

האם צפוי המשך לעליות מחירי ביטוח הרכבים?

"לצערנו התשובה היא כן. הדבר נעוץ בסביבת ריבית ואינפלציה גבוהות בישראל, ובעולם באופן כללי", משיב לשאלה זו שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח.

שי שדה,

לדבריו, "עקב עליית תעריפי הריבית ברחבי העולם, הרכבים מתייקרים, חלקי החילוף מתייקרים, ועלות השינוע של רכבים וחלקי חילוף גדלה. לצערי, אנחנו שומעים על הגדלה של מיסוי על רכבים חשמליים שהפכו להיות נפוצים מאוד בכבישי ישראל, דבר שיגרום לעליית מחירים גם בתחום הביטוח לצד תחומים רבים אחרים".

דרושה: הגברת אכיפה

שדה ממשיך ומסביר כי לתפיסתו "הממשלה חייבת להתערב כדי להביא פתרון צרכני ולפתוח את השוק לתחרות מהעולם על ידי אפשרות לחברות ביטוח זרות לפעול בישראל והכנסת שחקנים נוספים לתחום חלקי החילוף.

"המדינה חייבת להגביר את האכיפה בנושא גניבות הרכב שהפכו להיות מכת מדינה. כך גם בתחום תאונות הדרכים באמצעות חינוך, אכיפה ושינוי הרגלי נהיגה של הנהג הישראלי. הפחתת כמות תאונות הדרכים, ולצערנו גם הפצועים כתוצאה מכך, תביא בטווח הרחוק להוזלה של תעריפי הביטוח".

איך אנחנו בהשוואה בינלאומית?

"ישראל היא ייחודית בתחום נזקי גוף בתאונות דרכים בשל חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים שנותן פיצוי במקרה תאונת דרכים ללא שאלת אשמה. הדבר מביא לפיצויים יחסית גבוהים בקרות תאונות דרכים (נזקי גוף).

צילום: ג'יני אנצ'ו גוש // דרושה אכיפה,

"נוסף על כך, השימוש בתחבורה ציבורית במדינת ישראל לא מספק, מה שמגדיל את כמות הנסועה ברכבים פרטיים לצפיפות בכבישים וגם לתאונות דרכים שבצידן תגמולי ביטוח לנפגעים", מסכם שדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר