דו"ח: "ישראל ראשונה במדד העוצמה במזה"ת"

המכון לחקר כלכלה, חברה ושלום פרסם דו״ח המדרג את העוצמה של מדינות האזור • ישראל רק במקום החמישי בעוצמה הכלכלית ובמידת הפתיחות לגלובליזציה

מכולה ראשונה עם סחורה ישראלית לדובאי // צילום: מפעל דביק, שדה בוקר // מכולה ראשונה עם סחורה ישראלית לדובאי משדה בוקר

המכון לחקר כלכלה חברה ושלום במזרח התיכון שבאקדמית גליל מערבי פרסם היום (רביעי) דו״ח מקיף המדרג את מדינות המזרח התיכון על פי עוצמתן. העוצמה נמדדה על פי מידת החוסן בשישה תחומים עיקריים: הכלכלי, החברתי, השוויון המגדרי, מידת הפתיחות לגלובליזציה, השונות האתנית והשונות הדתית. הדרוג נקבע על פי נתונים המתפרסמים על ידי מקורות אמינים דוגמת הבנק העולמי. 

במכון המחקר החדש חברים שנים עשר חוקרים מתחומי הכלכלה, המחשבה המדינית, המזרח התיכון, הקרימינולוגיה ועוד, שילוב המאפשר שימוש בכלי ניתוח שונים מאלו המקובלים במחקרים הנוגעים לעוצמת מדינות במזרח התיכון. הדירוג במחקר זה מסתמך על נתונים כמותיים הנוגעים לכל אחד מן התחומים שנבדקו.

במדד הכולל לעוצמה נמצא שישראל ממוקמת במקום הראשון במזרח התיכון כשאחריה יוון, קפריסין, תורכיה ואיחוד האמירויות בסדר יורד. בתחתית הדירוג נמצאות ירדן, סוריה, סודן ותימן. ראוי לציין כי מדד העוצמה איננו מבטא עוצמה צבאית אלא עוצמה המייצגת את מידת הרווחה הכוללת של תושבי המדינה. 

במדד העוצמה הכלכלית ישראל ממוקמת במקום החמישי, כשלפניה נמצאות בסדר יורד קטאר, תורכיה, איחוד האמירויות וערב הסעודית. בנוסף, ישראל ממוקמת במקום החמישי במידת הפתיחות לגלובליזציה אחרי תורכיה, יוון, קפריסין ואיראן.

בתחום החברתי, ישראל כאחת הדמוקרטיות היחידות במזרח התיכון ממוקמת במקום הראשון ובפער גדול על פני שאר המדינות שרובן המכריע מאופיינות במשטרים טוטליטאריים או מונרכיות. משתנה משמעותי נוסף שנבדק היה מידת השונות הדתית בקרב האוכלוסייה, ונמצא שישראל נמצאת במדד זה במקום השישי מתוך 33 מדינות, עם שונות דתית ניכרת. 

במדד העוצמה הכלכלית נכללו מרכיבים כמו התוצר הכולל של המדינה, התוצר לנפש, גודל האוכלוסייה, הגודל היחסי של אוכלוסיית הילדים והזקנים לעומת גודלו של כוח העבודה האזרחי ומדדים רבים נוספים. בחלק האחרון של הדו"ח נבדקה הקורלציה שבין מדדים המייצגים את רמת האלימות והלוחמנות כנגד ששת המדדים המייצגים את רמות העוצמה השונות שהוזכרו קודם, וכן נבדק אלו משתנים אכן משפיעים על האלימות והלוחמנות. נתקבל שהגורם העיקרי המשפיע על מידת האלימות והלוחמנות הינו מידת השונות הדתית, כאשר השונות האתנית ממתנת את האלימות. יש לסייג את הממצא, מאחר שהבדיקה נעשתה על מדגם קטן יחסית של מדינות ולכן התקפות הסטטיסטית שלו מוגבלת.  

צינור הגז מישראל לירדן // צילום: דוברות נתיבי ישראל
צינור הגז מישראל לירדן // צילום: דוברות נתיבי ישראל


נשיא האקדמית גליל מערבי, הפרופסור לכלכלה נסים בן דוד החבר במכון, מציין כי "הדו״ח הנוכחי שפרסם המכון הוא ראשון מסוגו וייחודו בכך שהוא מאפשר לזהות את מאזן הכוחות ואת העוצמות והחולשות של מדינות המזרח התיכון וישראל בתוכן". 

לדבריו, מחקר ראשוני זה יהווה תשתית למחקרים עתידיים בהם תיבחן ותדורג מידת הבשלות לשלום של מדינות המזרח בתיכון ויזוהו הגורמים התומכים והגורמים המפריעים לקיומו של שלום בר קיימא בין ישראל לשכנותיה. טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר