יהלומי מעבדה – המדריך המלא ואיפה הכי כדאי לקנות

מראשית האנושות המודרנית, תכשיטים בכלל ויהלומים בפרט, היוו סימן חברתי וכלכלי בולט לעושרם ועוצמתם של אלו אשר מחזיקים בהם

Depositphotos

בין אם בראשית כפריבילגיה אשר הייתה שמורה אך ורק למלכים וקיסרים, או בין אם בשלב מאוחר יותר כאשר נדדו והתרחבו למכנה משותף של בני אצולה ובעלי ממון רב, עד לכדי כך שכיום נדמה כי הופכים אותם יהלומים לחלק משמעותי יותר ויותר מהקונצנזוס הציבורי. ואכן, ישנו גורם אשר מזרז במידה רבה את שכיחותם הגוברת והעולה של החברים הקטנטנים והנוצצים שהפכו למשאת נפשם של רבות ורבים בחברה המערבית, ובישראל כחלק ממנה. אותו גורם, איך לא, טמון ביכולת טכנולוגית מהפכנית, אשר בעבר סביר להניח כי היו מגדירים אותה כקסם או תעתוע עיניים, היכולת – לייצר יהלומי מעבדה. ונדמה שדי בפיתוח טכנולוגי זה, ביחד עם נפלאות השוק החופשי, כדי לאפשר ליהלומים להפוך למראה שכיח ונפוץ אשר עשה את דרכו ממרומי חצר המלך, ועד לאחרון פשוטי העם.

 

מה הם יהלומי מעבדה?

יהלום מעבדה, יהלום מלאכותי או יהלום סינטטי, הוא שם כולל ליהלומים אשר מקורם הוא במעבדה ולא במכרה. אף על פי כי במחשבה ראשונית ניתן להסיק כי מטרת הייצור של אותם יהלומים הייתה למען הפצתם כתכשיטים, מטרתם הראשונית הייתה להוות תחליף זמין נגיש וזול לשימוש התעשייתי של יהלומים אמיתיים, אשר בשל היותם החומר הטבעי הקשה ביותר בטבע, משמשים ככלי לחיתוך מתכות קשות.

 

כיצד נוצרו יהלומי מעבדה?

כדי להבין כיצד הגענו לכדי מצב בו יהלומים הפכו מאחד מן המשאבים היקרים על הכדור, לכדי תכשיט אשר אינו שייך בבלעדיות לאליטה החברתית, צריך לצלול היישר לשנות ה-40 של המאה הקודמת. במהלכן, שיערו חוקרים כי באמצעות חימום גרפיט, אשר הינו בעל הרכב כימי דומה לפחמן טהור – מקור היהלום בטבע, ניתן להגיע לתנאי לחץ אשר דומים לאלו שנמצאים במעמקי כדור הארץ, הלא הוא אזור גידולם הטבעי של יהלומים. וכתוצאה מכך, ובהינתן תנאים אלו אולי אף לייצר יהלום בכוחות עצמם.

 

הבשלת הטכנולוגיה לכדי ייצור תעשייתי

משם נאלצה האנושות להמתין כעשור נוסף, בטרם מדעני חברת ג’נרל אלקטריק האמריקאית הצליחו להתגבר על המכשול האחרון שנותר בדרך ליצירת יהלום מלאכותי – טמפרטורה, כיוון שיהלומים רגילים להיווצר בטמפרטורה של כ- 1600 מעלות וכ- 250 קילומטרים מתחת לקליפת הכדור, קרוב לליבתו הרותחת. לאחר שכלל התנאים הנדרשים הושגו, יוצר בשנת 54′ היהלום המלאכותי הראשון, אך עקב היותו באיכות ירודה מדי מכדי ללטשו, הוחלט לעשות בו אך ורק שימוש תעשייתי – ציפוי כלי חיתוך באבקת יהלומים. עברו שנים רבות בטרם זוהה הפוטנציאל הכלכלי של אותם מינרלים נוצצים ויקרי ערך, ורק בראשית המאה הנוכחית הטכנולוגיה הבשילה לכדי ייצור יהלומים מלאכותיים אשר הינם ברי השוואה למקביליהם שהגיחו מבטן האדמה, אשר עלות הפקתם נכון לכתיבת שורות אלו – היא כ20% בלבד מאשר עלות כריית יהלום טבעי.

 

כיצד יהלום מוערך והאם יהלום מלאכותי איכותי כמו יהלום אשר נחצב מן הקרקע?

השאלות הללו מעסיקות רבים בתעשיית היהלומים גם כיום, בין אם בעקבות אינטרס כלכלי של בעלי יהלומים טבעיים, אשר מפחדים מצניחת מחירים, ובין אם בעקבות סטיגמות של אלו אשר חוששים מקיומה של אמת מסוימת אשר אינה נחשפת בפנינו.

 

הערכת היהלום

בנוגע לסוגיית הערכת היהלום, הסיבה למחלוקת היא שכיום אין סטנדרט בינלאומי אחיד בקביעת איכותו של יהלום. ולרוב איכות היהלום, בדומה להערכת שמאי, נקבעת בהתאם לחוות דעת של האדם אשר מביט בו. אף על פי זאת, יהלומים נשפטים במידה רבה לפי מידת צלילותם, וככל שהיהלום נקי יותר ונטול פגמים, ערכו מזנק ועולה, קריטריונים נוספים אשר משפיעים על ערכו של יהלום הם – צבעו, ורמת הליטוש שלו.

 

איכות היהלום

בנוגע לשאלת האיכות אל מול יהלום אשר נחצב בקרקע, התשובה כאן יחסית ברורה, ורבים מסתמכים על קביעתה של לשכת המסחר האמריקאית, אשר בדומה למחקרים רבים אחרים קבעה בשנה שעברה כי יהלום אשר יוצר במעבדה זהה לחלוטין מכל היבט ובחינה ליהלום אשר מקורו בטבע. הדבר מתבטא בכלל ההיבטים והנתונים אשר מעידים כי מדובר ביהלום. כלומר, בהשוואה שנעשתה בין יהלום מלאכותי ליהלום אמיתי, נמצא כי אין הבדל בין השניים בהיבטים כימיים, משקל סגולי, קשיות, ונראות, וכי החובה היחידה על יצרן יהלום מלאכותי היא – לציין את מקורו אשר אינו בטבע.

 

צפו בעצמכם:

 

 

היבט הומאני

כידוע, תעשיית היהלומים הטבעיים משגשגת באפריקה, בה בעקבות תחלואיה של היבשת השחורה, נעשה בהם שימוש לעתים תכופות על ידי עריצים מקומיים בעודם רוכשים את שירותיהם של שכירי חרב או אפילו ממשלות זרות. בעקבות כך קולות רבים קוראים כיום לבצע מעבר לשימוש תעשייתי ופרטי כאחד, של יהלומי מעבדה. זאת בשל העובדה שהמחיר הנלווה להשגתם, אינו כולל את חציבתם, וכפועל יוצא מכך – מימונם, של אותם בעלי אינטרסים אשר לעתים עושים שימוש פלילי ולא אנושי בכספים. כמו כן, האחרונים גם חוצבים את היהלומים באמצעות שימוש באוכלוסייה אשר במקרה הטוב עובדת בתנאים לא הוגנים, ובמקרה הפחות טוב – כעבדים לכל דבר ועניין.היכן ניתן להשיג יהלומי מעבדה?

 

אף על פי כי ישראל אינה מעצמת היהלומים אשר הייתה בשנות ה-80 העליזות, בטרם הבכורה אבדה לסין והודו אשר הצליחו לייצר תעשייה שבמרכזה כוח עבודה זול בהרבה, יהלומי מעבדה זמינים גם בארץ הקודש. אמנם כי טרם כלל המותגים והחברות השכילו לאמצם ולהעניק להם את המקום הראוי, אל מול כל היתרונות הרבים שבהם, יש כמה מותגי יוקרה אשר דווקא כן. דוגמה לאחד כזה הוא גרין דיימונדס, אשר מאפשרים כיום רכישה של יהלומי מעבדה איכותיים במגוון צורות ווריאציות ובמחיר המאפיין יהלום מעבדה, כזה אשר הינו זול משמעותית ממקבילו המיובא. בין המוצרים השונים שמוצעים ניתן למצוא צמידי טניס, טבעות אירוסין, עגילים, ולמעשה כל אשר ניתן לעשות באמצעות חברינו הנוצצים.לסיכום – מלאכותי זה ירוק יותר

 

נדמה כי טרם נאמרה המילה האחרונה בעולם היהלומים, וכי ככל שהזמן חולף, הן עסקים רבים והן צרכנים רבים מתווספים לחלקה המלאכותי של מפת היהלומים. עובדה אשר מסייעת לכך היא הופעתם המתמדת של פיתוחים טכנולוגיים חדשים, אשר מוזילים אף יותר את מלאכת הייצור, ובכך הופכים את מחירם של יהלומי המעבדה לזולים אף יותר ככל שהזמן חולף. כמו כן, גורם נוסף לפופולאריות הגוברת שלהם הוא פרסומם של מחקרים חדשים אשר מתפרסמים אודות יהלומי מעבדה. מחקרים אשר ברוב מוחלט של המקרים, הינם בעלי אותה מסקנה תמידית – כי יהלום מעבדה אינו נחות מיהלום טבעי. יתרה מכך, כי בעקבות פיתוחם המתמיד של כלים טכנולוגים חדשים ניתן אף ליצור יהלומים בעלי גוונים ושקיפות טובים אף יותר מהאלטרנטיבה הטבעית. על כל אלו מתווספת הדילמה המוסרית אשר בעבר התלוותה לרכישת יהלומים, דילמה אשר הטרידה צרכנים שחשו כי הם עלולים לממן בעקיפין גורמים אשר אינם חפצים לממן. וכמו כן, העובדה כי תהליך ייצור היהלום המלאכותי אינו כולל כריית משאבים מבטן האדמה, כריה אשר מזהמת ופוגעת הן באוכלוסייה והן בסביבה. לבסוף, כאשר מרכזים את כל אותם גורמים יחדיו, אי אפשר שלא להגיע למסקנה כי יהלומי מעבדה הם העתיד. ובין אם הסיבה לכך היא כלכלית, מוסרית, סביבתית, או איכותית, יוטב לכל בר דעת חובב תכשיטים, לבצע את המעבר הנדרש ולהתחדש בתחליף זול, איכותי, ובריא יותר.

 

איזו חנות יהלומי מעבדה היא החנות הטובה בישראל?

מותג יהלומי המעבדה הטוב, המוביל והראשון בישראל הינו Green Diamonds. באתר החברה, תוכלו למצוא טבעות אירוסין, צמידי טניס, שרשראות יהלומים, עגילי יהלומים ושלל תכשיטים נוספים נוצצים במיוחד במחירים אטרקטיביים.

 

לאתר Green Diamonds: https://greendiamonds.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר