צילום: //

מה הקשר בין סרטן קיבה לחיידק הליקובקטר פילורי?

יש מחלות עם יחסי ציבור טובים. סרטן הקיבה איננה אחת מהם. אולי משום שמדובר במחלה נדירה יחסית, אולי משום שהיא אופיינית במבוגרים, אולי משום שאין סלב שחלה או חלתה בה ומעוניינת לקדם את המודעות

“סימני המחלה הראשונים הם כאבי בטן המלווים בירידה במשקל ודימומים במערכת העיכול. אם המחלה אינה מאובחנת ומטופלת בהתאם, עלולה להתפתח חסימה בחלקים של הקיבה שגורמים לקשיי עיכול”, מסביר ד”ר ד”ר אלי קקיאשוילי מנהל מחלקת כירורגיה א’ מרכז רפואי לגליל נהריה ומנהל מרכז הסימולציה וההדרכה.

לדבריו, ישנו סימן מקדים אחד, שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לבדוק: נוכחות של חיידק בשם הליקובקטר פילורי בקיבה. “כיום ברור שהליקובקטר פילורי הוא גורם סיכון לסרטן קיבה. בשנות ה-90 הכריז ארגון הבריאות העולמי שהליקובקטור הוא קרצינוגן - מחולל סרטן, אבל דורשים תנאים מסוימים כדי שהחיידק יגרום למחלה סרטנית בקיבה.

בעבר נהגו לומר “אל תתעצבן, שלא יהיה לך אולקוס”. היום ברור מעבר לכל ספק שאולקוס, כלומר כיבים בקיבה, לא נגרמים בגלל מצב נפשי אלא על ידי פעילות חיידק בשם הליקובקטור פילורי (Helicobacter pylori). החיידק הזה התגלה התגלה לראשונה באוסטרליה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, על ידי שני רופאים ולרגע היה נדמה שהנה, נמצא האשם בכל בעיות הקיבה שיש.

“להליקובקטור פילורי יש תכונות יחודיות שמאפשרות לו לשרוד בתנאי הקיבה, ובניגוד לחיידקים אחרים, הוא מצליח להתגבר על חמיצותם של  מיצי העיכול. הוא נצמד לרירית המצפה את הקיבה, ובכך גורם לתגובה דלקתית ולהרס של תאי הרירית. למעשה החיידק יוצר מעין פצע בקיבה - זהו האולקוס המפורסם, שנקראת בשפה הרפואית כיב קיבה” מסביר ד”ר קקיאשוילי,  שנבחר זו השנה השנה השנייה ברציפות על ידי המגזין היוקרתי “פורבס” כאחד הרופאים המצטיינים במדינה.

“השפעת הליקובקטור פילורי על  היווצרות מחלה סרטנית בקיבה הוא תהליך שיכול להימשך עשרות שנים ויכול להיות מושפע מגנטיקה תנאים סביבתיים, כמו עישון, שתיית אלכוהול, מזון עשיר בניטריטים ובמלח ועוד.

איך אפשר לזהות הליקובקטר פילורי?

“ישנן מספר בדיקות שמאפשרות לזהות את נוכחותו של החיידק בקיבה:

תבחין נשיפה. מאחר שהליקובקטור פילורי מייצר דו תחמוצת הפחמן, מודדים את כמות דו תחמוצת הפחמן שיש באוויר שננשף לתוך כלי הבדיקה.

בדיקות דם, לאיתור נוגדנים לחיידק.

בדיקת גסטרוסקופיה, במהלכה מוחדר סיב אופטי לקיבה דרך הפה ונלקחת דגימה מרירית הקיבה.

בדיקת צואה לגילוי אנטיגן של החיידק.

ד”ר אלי קקיאשוילי. קרדיט צלם – אושרי כהן למאצ’פוינט

למי מומלץ להיבדק?

אנשים שיש להם קרוב משפחה, מדרגה ראשונה, שחלה בסרטן

אנשים שאובחנו עם כיב בתריסריון או בכיב קיבה אך לא עברו בדיקה לנוכחות הליקובקטור פילורי

אנשים שסובלים מצרבץ ונוטלים תרופות ותכשירים המדכאים את חומציות הקיבה

ועוד

 איך מטפלים בסרטן הקיבה, אם התגלה?

“ד”ר קקיאשוילי: החדשות הטובות הן שטיפול להכחדת החיידק נחשב יעיל מאוד, מונע היווצרות כיבים ומפחית את הסיכון וההופעה של סרטן הקיבה.

“סוג הטיפול נקבע בהתאם לשלב התפתחות המחלה ומצב המטופל. כשהמחלה מתגלית בשלב ההתחלתי, לעתים די יהיה בטיפול  כירורגי. בשלבים מתקדמים יותר במרבית המקרים ייתכן צורך בכימותרפיה ובהקרנות, נוסף על הניתוח. סוג הניתוחי תלוי במיקומו ובגודלו של הגידול וכמו כן אם התפשט לאיברים סמוכים לקיבה”.

ד”ר קקיאשוילי נחשב לפורץ דרך בתחום בגישות ניתוחיות החדשניות ביותר, ובפרט בתחום הניתוחים בגישה רובוטית. “תחום הכירורגיה הרובוטית הוא חדשני ואני מאמין שישנה את עולם הרפואה בכלל ואת השדה הכירורגי בפרט. על כן, אני מרבה לקדם אותו בישראל ולהרצות אודותיו ברחבי העולם, בכנסים רפואיים. “לניתוח המבוצע על ידי רובוט (מסוג דוינצ’י, שאותו המנתח מפעיל מרחוק) יש יתרונות הם רבים, רמת דיוק גבוהה בהפרדה והוצאת הגידול, התערבות כירורגית מינימלית, הפחתת דימומים, סיבוכים וסיכונים במהלך הניתוח והתאוששות והחלמה טובים וקצרים הרבה יותר. כשמדובר בניתוחי קיבה, למשל, כירורגיה רובוטית הוכיחה את עצמה כיעילה כמו בכירורגיה פתוחה וכירורגיה לפרוסקופית באופן חד משמעי. כשמדובר בניתוחי בטן, כמו במקרה של סרטן הקיבה, ניתוח בעזרת רובוט מאפשר להוציא בלוטות הלימפה ולבצע שיחזור באופן קל יחסית, במידת הצורך, משום שהרובוט יכול להגיע למקומות רבים בתוך חלל הבטן בזוויות שונות בצורה מדויקת ומכוונת ולכן מותאם לניתוחים מורכבים במיוחד”.

“במהלך השנים  פיתחתי שיטת רובוטיקה ייחודית וחדשנית, שמתאימה למגוון רחב של מחלות ובעיות, ממאירות ושפירות, כגון וניתוחים של מערכת העיכול: המעי הגס, המעי הדק, החלחולת (רקטום) הוושט והקיבה. בעיניי, ניתוחים רובוטיים הם רפואה פורצת דרך”, מסכם ד”ר קקיאשוילי.

לינק לאתר –  https://dr-kk.co.il/

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו