מסמך: התלונה של ברק נגד אשכנזי במשטרה ב-2014

מכתב ששלח שר הביטחון לשעבר אהוד ברק ב-2014 לתנ"צ אפרים ברכה ז"ל מגולל את גרסתו לפרשת אשכנזי-הרפז • במילים קשות, מאשים ברק את הרמטכ"ל לשעבר ומספר 4 ב"כחול לבן" ב"ניסיון לפגוע אנושות ביסודות הדמוקרטיה" וב"שורה של עבירות חמורות"

גבי אשכנזי ואהוד ברק // צילומים: מישל דוט קום, גדעון מרקוביץ'

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי היסס רבות לפני שהחליט לקפוץ למים הפוליטיים ולהצטרף למערכת הבחירות במסגרת הרשימה המאוחדת של בני גנץ ויאיר לפיד כחול לבן. 

על פי גורמים ששוחחו עם אשכנזי בחודשים האחרונים, הרמטכ"ל לשעבר חשש. הוא ידע היטב את מה שהציבור כולו יודע. וזה שבסופו של דבר היועמ"ש אמנם החליט לסגור לחלוטין את תיק החקירה נגדו בפרשה שכונתה "פרשת הרפז" ולהוציא אותו, כמו גם חשודים אחרים בפרשה, ללא כתבי אישום ובלי תיקים פליליים. 

אבל היו דברים אחרים שהיועמ"ש כתב על אשכנזי, כמו גם דברים נוספים אותם כתב עליו מבקר המדינה. דברים חמורים על התנהלות שאינה ראויה לקצין כה בכיר בצה"ל. היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין פרסם עם ההחלטה שלא להעמיד לדין את אשכנזי, דו"ח חריף במיוחד שבו קבע כי אשכנזי פעל באופן אקטיבי לאסוף חומרים מכפישים נגד השר הממונה עליו, לא אמר אמת בעדותו, ועוד ועוד. אשכנזי גם ידע כי מלבד אותם שני דו"חות ישנם חומרים רבים נוספים. חומרי חקירה, הקלטות ותמלולים שטרם פורסמו. כאלה שיגרמו לו ולמפלגתו מבוכה גדולה במידה שיתחילו לצוץ ולפרוח באוויר. והחשש אכן החל להתממש. בשבוע וחצי האחרונים יצאו חומרים מהחקירה, בערוצים 12 ו־13, שהביכו קשות את צמרת כחול לבן, אולם זו כנראה רק ההתחלה.

גנץ, ברק, נתניהו ואשכנזי בטקס חילוף הרמטכ"ל // צילום: ליאור מזרחי

מסמך שאותו שלח שר הביטחון לשעבר אהוד ברק לראש היחידה הארצית לחקירות הונאה תנ"צ אפרים ברכה ז"ל, מגולל את סיפור הפרשה כפי שראה אותו ברק, הכולל פירוט מלא ותיאורים חריפים על מה שהוא ראה באותם ימים כשר הביטחון.

"בעקבות עדותי הראשונה בפניכם", כתב ברק, "פרסומים בתקשורת לגבי החקירה וכן כלל המידע הישיר והעקיף שבידי, אני חש באופן סובייקטיבי כי חרף המאמץ הרב שהושקע בכך על ידי רבים וטובים במסירות רבה, לא מוצתה עדיין חקירת הרפז־אשכנזי, אפילו לגבי אירועי הליבה שלה ובמרכזם מה שנחזה להיות ניסיון מתוכנן ומתואם של קבוצת קצינים ואזרחים שבראשה הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ולצדו הרפז, וינר, רעייתו של אשכנזי, דו"צ לשעבר בניהו ואחרים, לשבש סדרי שלטון, בנושאים בעלי חשיבות עליונה שבסמכות הדרג המדיני הממונה. בכלל זה שיבוש ההליך החוקי של מינוי רמטכ"ל וכן נושאים מבצעיים ואחרים שלא אגע בהם בשלב הזה מחמת רגישותם". 

עוד כתב ברק כי "כמו כן, למיטב הכרתי ועל פי חומר הראיות עולה כי אשכנזי פעל בראש חלק מאותה קבוצה בעלת מאפייני פעולה עברייניים, כדי לפגוע אנושות ביסודות הדמוקרטיה הישראלית גם בתחומים אחרים, ובהם ההפרדה הנדרשת בדמוקרטיה בין לובשי מדים לבין הפוליטיקה המפלגתית וכפיפות הדרג הצבאי לדרג המדיני".

המסמך מפורט והוא מכיל אמירות קשות וחריפות של ברק נגד אשכנזי וכל זאת כאשר ברק מבקש מתנ"צ ברכה לראות במכתב לא רק כעדות, אלא כהגשת תלונה רשמית לכל דבר בעניין שלו נגד אשכנזי.

מכחול לבן נמסר בתגובה: "מאות אלפי השיחות של רא"ל גבי אשכנזי והעדויות השונות נבדקו חזור ובדוק על ידי כל  גורמי החקירה בצבא, במשטרה ובמבקר המדינה. רשויות אכיפת החוק, פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה אמרו את דברם. הציבור מאס בהשחרה ובהסתה באמצעות הדלפות פוליטיות מגמתיות וממוחזרות".

המסמך ששלח אהוד ברק

הסיפור המלא מחר במוסף ישראל השבוע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר