אבל כבד בעולם החרדי: הרב שטיינמן הלך לעולמו בגיל 104

מנהיג הציבור הליטאי ומבכירי הרבנים החרדים עבר החייאה לפנות בוקר אך לבסוף נקבע מותו בבית החולים מעייני הישועה • הלווייתו תתקיים ב-12:00 בבני ברק בהשתתפות מאות אלפי בני אדם • משה גפני ספד: "אין לנו אבא"

הרב אהרון שטיינמן זצ"ל // צילום: גדעון מרקוביץ'

הרב יהודה אהרון לייב שטיינמן, גדול רבני הציבור החרדי-ליטאי, נפטר הבוקר (שלישי) בגיל 104 בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. מצבו הידרדר באופן משמעותי במהלך הלילה והוא עבר החייאה ממושכת, אך בסופו נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. הלוויתו תצא מביתו שברחוב חזון איש 5 לבית העלמין בבני ברק בשעה 12:00. רבבות צפויים להשתתף במסע הלוויה. 

 

פרופיל: הרב אהרון לייב שטיינמן

 

"הרב עבר לפנות בוקר אירוע של דום לב. ההחייאה הצליחה להחזיר את פעימות הלב, אך המצב בלתי הפיך", אמר הבוקר פרופסור מוטי רביד, מנהל בית החולים, ברדיו 'קול ברמה'. בשעה 8:00 הודיעו בבית החולים רשמית: "אנו מאשרים בצער רב על פטירתו של רשכבה''ג מרן הגראי''ל שטיינמן זצוק''ל".

שמואל בוכריס

לקראת מסע הלוויה ייחסם רחוב חזון איש לתנועה משעה 10:00. שעתיים מאוחר יותר תגיע המיטה ברכב ותעבור במסלול סטרילי עד בית העלמין. מחסומים הוצבו מסביב לחלקת הקבר. לא ינשאו הספדים. לאחר אמירת תהילים ייצא המסע רגלי אך המיטה לא תצא מהאמבולנס. חברת אגד הודיעה על תגבור הקווים מירושלים לבני ברק. צפויים עומסים כבדים בכבישים בדרך לבני ברק ובמרכז הארץ.

בשנה האחרונה אושפז הרב בן ה-104 פעמים אחדות, כמה מהן כשהוא במצב קשה, אך שוחרר. בסוף נובמבר הוא אושפז שוב בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, במחלקת טיפול נמרץ.

 

תפילות מחוץ לחדר בבית החולים // צילום: דוברות מעייני הישועה

שעות לאחר שאושפז במחלקת טיפול נמרץ, נפטרה בתו הבכורה, רחל דבורה ברלין, והיא בת 72. מיד כשנודעה ההחמרה במצבו, לפני כשבועיים, יצאו כל בכירי הרבנים מכל הזרמים בקריאה לבחורי הישיבות להפסיק את הלימוד ולהתחיל באמירת פרקי תהילים. 

הרב שטיינמן היה שנים ארוכות מבכירי המנהיגים של העולם החרדי הליטאי. הוא נחשב למספר 2 אחרי הרב אלישיב, וקיבל את ההנהגה לידיו באופן אוטומטי לאחר פטירתו של הרב אלישיב לפני כארבע שנים. מחליפו צפוי להיות הרב גרשון אדלשטיין ראש ישיבת פוניבז שהינו בן 94.

ברח לשוויץ בשואה ועלה לפני קום המדינה

הרב שטיינמן נולד ב-1913 בבריסק, שנמצאת כיום בשטח בלארוס. אביו, אמו וחמשת אחיו נרצחו בשואה, ואילו הוא ברח לשווייץ. הוא התיישב בעיירה מונטריי, החל ללמוד בישיבה מקומית ולימים גם עמד בראשה. 

בשווייץ הוא הכיר את אשתו, תמר קורנפלד ז"ל, חסידת גור שהייתה מבוגרת ממנו בחמש שנים וברחה מבלגיה בזמן המלחמה. לשניים נולדו שני בנים ושתי בנות, עשרות נכדים ונינים ובני נינים. בנם, הרב שרגא שטיינמן, נישא לחנה קנייבסקי – נכדתו של הרב אלישיב ז"ל. לפני שלוש שנים נולד בן נינו של שטיינמן (דור חמישי שלו), שהוא גם נכד נינו של אלישיב (דור שישי). 

צילום: גדעון מרקוביץ'

דן בסוגיות הבוערות בציבור החרדי 

הרב שטיינמן עלה לארץ בשנת 1946 והתיישב בבני ברק. הוא עזב לתקופה קצרה לכפר סבא כדי לעמוד בראש ישיבת "חפץ חיים", ואז חזר לישיבת פוניבז' היוקרתית. בהמשך הזמין אותו הרב שך לכהן במועצת חכמי התורה של דגל התורה. בניגוד לרב אלישיב, שהיה פוסק הלכה, הרב שטיינמן היה קודם כל ראש ישיבה ועסק יותר בחינוך והתנהגות.

הוא התגורר בבני ברק, בבית ישן ורעוע בן שלושה חדרים וחצי. בחמש השנים האחרונות הנהיג את הציבור החרדי והיה האיש הקובע כיצד לנהוג בכל סוגיה, החל ממציאת שידוכים לתלמידי ישיבה ועד לסוגיות הבוערות על סדר היום הציבורי כמו הגיוס, הכותל השבת ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר