תקווה: חולי סרטן עור סופניים קיבלו תרופה חדשה - ושרדו

נתונים מעודדים במחקר עולמי, שנערך גם בישראל • התרופות הוכחו כיעילות בחצי מהחולים שנבדקו • מנהל מכון למלנומה בשיבא: "בלעדיהן, החולים לא היו שורדים שנה"

התרופה ירבוי // צילום: GettyImages // התרופה ירבוי

פריצת דרך בטיפול בסרטן העור: תרופות אימונותרפיות, שגורמות למערכת החיסון של החולה לתקוף את הגידול, מצליחות להפוך את הסרטן כמעט למחלה "כרונית", ומאריכות בשלוש שנים חיים של חולים רבים שהוגדרו "סופניים".

כך עולה ממחקר שנערך בכמה מרכזים רפואיים בעולם, ובהם שיבא תל השומר בישראל, ובחן השפעה של תרופות אימונותרפיות על תוחלת החיים של חולי מלנומה (סרטן עור) גרורתית. עם זאת, מחצית מהחולים לא מגיבים לתרופות החדשות. המחקר יוצג היום בכנס האיגוד האמריקני לאונקולוגיה ASCO בשיקגו, שאליו מגיעים כ־40 אלף אונקולוגים מכל העולם.

במחקר נבדקו לראשונה זו מול זו שתי תרופות אימונותרפיות: קיטרודה (Keytruda) וירבוי (Yervoy) הוותיקה יותר. 

במחקר התגלה כי בכ־30% מהחולים שנטלו את התרופות נעצרה המחלה בשנתיים שלאחר הטיפול, ובמעקב נוסף גם לאחר יותר משלוש שנים.

ההערכה היא ש־%55 מהמטופלים שנטלו קיטרודה שרדו אחרי שנתיים, וכך גם 43% מהחולים שקיבלו ירבוי.

עם זאת, לא מדובר בתרופות פלא - כמחצית מ־830 המטופלים שהשתתפו במחקר לא הגיבו לטיפול, ו־383 מטופלים מתו במהלך השנתיים של המעקב אחריהם. חציון משך ההישרדות ללא התקדמות המחלה אצל החולים עמד על 5-4 חודשים בקרב המשתמשים בקיטרודה, לעומת 2.8 חודשים לחולים שנטלו ירבוי.

לדברי פרופ' יעקב שכטר, מנהל מכון אלה למלנומה בבית החולים שיבא תל השומר, התרופות האימונותרפיות עשו מהפכה של ממש בטיפול במלנומה גרורתית: "עד לפני חמש שנים חולים עם מלנומה גרורתית חיו פחות משנה בדרך כלל. המחקר הראה שאצל חלק מהחולים התגובה לתרופה בבדיקות הדמיה אולי נראית לא משמעותית, אבל איכות החיים משתפרת, והסרטן הופך כמעט למחלה כרונית, גם אם הגידול קטן רק במעט. אצל שליש מהחולים ראינו אפקט ארוך טווח של הישרדות לשלוש שנים ויותר. אלו חולים שללא הטיפול הזה לא היו שורדים שנה". עם זאת, הוא ציין כי אחד האתגרים הוא לדעת אילו חולים יגיבו לטיפול, והרופאים עדיין לא יודעים לומר בוודאות עבור מי תהיה התרופה יעילה.

פרופ' שכטר הוסיף כי המחקר תומך בקיטרודה כטיפול הסטנדרטי לחולי מלנומה גרורתית במקום ירבוי, כפי שאכן קורה בסל התרופות בישראל. המחקר לא בדק יעילות של תרופה אימונותרפית אחרת בשם אופדיבו, שרשומה גם היא בסל התרופות בישראל. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר