צילום: רוני שיצר // "רוצים להיות מעורבים ולהבין". מימין: התלמידה מישל סהר, המורה דניאלה קויפמן והתלמידה ניצן כהן

צדק חברתי כבר בבית הספר

"צדק חברתי" זו לא רק סיסמת המחאה של הקיץ האחרון אלא גם מקצוע פופולרי בתיכון • הרישום למגמה עלה ב-25 אחוזים השנה וכ-3,500 תלמידים ייבחנו על יחידת לימוד בתחום

"העם דורש צדק חברתי" היתה הסיסמה של הקיץ האחרון, וכעת מתברר שגם תלמידי התיכונים דורשים ורוצים ללמוד מהו אותו צדק חברתי שכולם מדברים עליו.

גל המחאה למען צדק חברתי ששטף את הארץ בחודשים האחרונים אינו פוסח על בתי הספר, לפחות ברמה התיאורטית. מתברר כי כ-3,500 תלמידים ברחבי הארץ לומדים ונבחנים על יחידה אחת של צדק חברתי, וככל הנראה חלה עלייה של 25 אחוזים בשיעור התלמידים הלומדים את המקצוע בעקבות המחאה.

יחידת הלימוד בצדק חברתי מועברת לתלמידי התיכונים במסגרת לימודי מחשבת ישראל ביותר מ-100 בתי ספר ברחבי הארץ. לדבריה של צילה מירון-אילן, המפקחת על הוראת מחשבת ישראל במשרד החינוך, "מחשבת ישראל עוסקת בסוגיות שהן רלוונטיות ומשמעותיות לבני הנוער, וכיום, עם העלייה בתודעה לצדק חברתי בחברה הישראלית, יותר ויותר תלמידים בוחרים ללמוד את יחידת הלימוד הזו העוסקת ביחסי הגומלין בין היחיד לחברה ובין החברה ליחידיה".

מישל סהר, תלמידת כיתה י"א בבית הספר ליידי דייויס בתל אביב, החלה ללמוד השנה במגמה, לא מעט בזכות הביקורים שלה בשדרות רוטשילד. "יצא לי לבקר באוהלים ברוטשילד והבנתי שצדק חברתי זה נושא חשוב שישנה את פני העתיד של מדינת ישראל. חשוב שזה יעבור לכולם. צדק חברתי זה שוויון מבחינה חברתית וכלכלית, ואני רוצה ללמוד את היחידה הזו כדי להיות מעורבת ולהבין. ככה אוכל להעביר את הרעיון ליותר אנשים ולקרב אותם לנושא", היא מסבירה. לדבריה, גם מי שלא מרגיש חלק מהמחאה - חשוב שישתתף בשינוי ויביע דעה.

"יש הרבה חברה ששקועים בפייסבוק ומנותקים ממה שקורה בחוץ, וזה משהו שהייתי רוצה לשנות", היא מוסיפה, "הייתי רוצה שכל אחד ייקח חלק במחאה ובמה שקורה, כי עומד להיות פה שינוי גדול וחשוב שהנוער יהיה שותף לכך. לא מעט חברים שלי נרשמו ללימודי צדק חברתי בבתי הספר שלהם, ויש לי גם הרבה חברים שהלכו להפגנות. אנחנו העתיד של המדינה, ואם הנוער לא יהיה מעורב - זו תהיה בעיה".

מתברר שנושא הצדק החברתי הופך פופולרי יותר ויותר בבתי הספר. גם תוכנית בארי של מכון הרטמן, המקדמת לימודי תרבות ישראל ב-100 בתי ספר על-יסודיים, עוסקת בערכים של צדק חברתי. במסגרת התוכנית מועברת לתלמידים יחידת לימוד בשם "יחיד וחברה" העוסקת בשאלות חברתיות ובמקומו של היחיד בחברה. היחידה נלמדת כחלק מההכנה לבגרות בתושב"ע, ואלפי תלמידים ברחבי הארץ כבר לומדים אותה.
ד"ר אריאל פיקאר, המנהל החינוכי של תוכנית בארי במכון הרטמן, אומר כי "בעקבות המחאה החברתית בקיץ האחרון יזמנו במסגרת התוכנית שיעורים לכל שכבות הגיל, מכיתה ז' עד י"ב, שבהם דנים בשאלות של צדק חברתי במקורות היהדות. בינתיים יש היענות גדולה מאוד מצד המורים".

ניצן כהן, תלמידת כיתה י"א, לא הלכה להפגין הקיץ או להסתובב בין האוהלים, אבל היא עדיין חושבת שמדובר במגמה חשובה. מגיל צעיר היא מתנדבת במסגרות שונות בבית הספר ומאמינה שהשינוי החברתי יבוא מהשטח. "אני מאמינה שאנחנו צריכים להיות פעילים בתחום החברתי ולשנות בעצמנו", היא אומרת, "השינוי צריך לבוא מאיתנו ולא בדרך של דרישה מהממשלה. אני מקווה ללמוד יותר ולהמשיך להתנדב וגם ללמוד על המצוקות של הקבוצות שאני פחות מכירה ולעזור".

לדברי דניאלה קויפמן, רכזת מקצוע מחשבת ישראל בחטיבה העליונה ומחנכת כיתה י"א בבית הספר ליידי דייויס, נושא הצדק החברתי ישנה כיוון ויעבור מהלכה למעשה. "השנה לא רק נלמד את הערכים, אלא גם נצא לשטח ונעשה צדק חברתי. אנחנו נקבל אחריות על פרויקט מסוים ונלווה אותו כל שבוע במהלך כל השנה. אני רוצה שהתלמידים יכירו אוכלוסיות שונות מהם, ושיבינו שגם להן יש זכות שווה", היא אומרת.

יחידות הצדק החברתי נלמדות במסגרת מקצוע מחשבת ישראל. בשנים האחרונות חלה תנופה משמעותית בהוראה של המקצוע, ועשרות בתי ספר ברחבי הארץ מלמדים אותו בכיוונים ובהדגשים שונים. בכל שנה חלה עלייה של לפחות 15 אחוזים בבתי הספר המשלבים הוראת מחשבת ישראל בתוכנית הלימודים שלהם במתכונת של חמש יחידות, והמחאה האחרונה רק תעלה ככל הנראה את מספר הלומדים.

תוכנית הלימודים במחשבת ישראל חושפת את היצירה היהודית-ישראלית התרבותית ואת "ארון הספרים היהודי" לדורותיו. היא מאפשרת ללומדים דיאלוג עם נכסי תרבותם ודיון בסוגיות רלוונטיות ומשמעותיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...