הקיץ הקולנועי של 2013 היה ארוך ומתיש במיוחד. הוליווד הנחיתה על ראשם של חובבי הקולנוע כמות מוגזמת לחלוטין של בלוקבאסטרים עתירי תקציב, אפקטים ותלת־מימד, וחובבי הקולנוע התקשו לעמוד בקצב. בעקבות כך, כמות הכישלונות הקופתיים היתה גבוהה הרבה יותר מהממוצע, וכמות הסרטים האיכותיים, שיחיו בזיכרונכם גם בקיץ הבא, היתה מיקרוסקופית. עם זאת, למזלם של האולפנים, בזכות השוק הבינלאומי - שהופך בהדרגה לקהל היעד העיקרי של התוצרת ההוליוודית - חלק מהפלופים הצליחו למזער את הפסדיהם במידת מה.
המנצחים הגדולים של העונה יצאו כולם בתחילת הקיץ, כשהקהל עדיין היה צמא לחורבן ולהרס. "איירון מן 3", שיצא כבר בראשית מאי, המשיך את שרשרת ההצלחות של אולפני מארוול וגרף יותר מ־1.2 מיליארד דולר ברחבי העולם. גם "מהיר ועצבני 6" היטיב לנצל את עמדת הזינוק המועדפת שלו בדרך להכנסות של 800 מיליון דולר - הנתון הגבוה ביותר של הסידרה עד כה.
בגיזרת האנימציה היה זה "גנוב על המיניונים", סרט ההמשך ל"גנוב על הירח", שכבש את הקהל המשפחתי וגרף סכום מדהים למדי של 750 מיליון דולר. הצלחות נוספות הגיעו מכיוונם של "איש הפלדה", שהוציא את סופרמן לדרך חדשה עם קופה גלובלית של כמעט 650 מיליון דולר; "בית ספר למפלצות" של אולפני פיקסאר, שהכניס קרוב ל־700 מיליון דולר; הדרמה הרומנטית הבומבסטית "גטסבי הגדול", שגרפה 330 מיליון דולר (כנגד תקציב של כ־100 מיליון); ו"מלחמת העולם Z", סרט הזומבים מוכה הצרות בכיכובו של בראד פיט, שגבר על הבאזז הרע שליווה אותו וגרף יותר מ־500 מיליון דולר.
כמה וכמה בלוקבאסטרים הצליחו לאכזב את האולפנים שהפיקו אותם, אף שסיימו את הקיץ עם קופה לא קטנה. "סטארטרק 2" של ג'יי.ג'יי אברמס, למשל, הכניס קצת יותר מ־450 מיליון דולר - סכום נאה לכל הדעות. ובכל זאת, העובדה שהסרט הקודם בסידרה הרוויח כמעט אותו הסכום מנעה מהמפיקים לפצוח בחגיגות. דבר דומה קרה גם ל"וולברין", שהפך לסרט הכי פחות מכניס בסידרת "אקס־מן", למרות הכנסות של 330 מיליון דולר. גם "פסיפיק רים", סרט ה"מפלצות נגד רובוטים" של גיירמו דל טורו, שעלה למפיקיו יותר מ־200 מיליון דולר, לא הצליח לעמוד בציפיות ממנו, אף שהכנסותיו צפויות להסתכם בכ־400 מיליון דולר.
ההפתעות והמפסידים
כרגיל, ההפתעות של הקיץ הגיעו דווקא מכיוונם של סרטים בעלי תקציב צנוע יותר. מותחן הקוסמים "האשליה", לדוגמה, שהופק בתקציב של 70 מיליון דולר בלבד, אסף לקופתו כ־250 מיליון דולר (סרט ההמשך כבר בדרך). עם זאת, הסרטים הרווחיים ביותר של העונה הם דווקא שני סרטי אימה פצפונים - "הטיהור", שהכניס 80 מיליון דולר כנגד תקציב של 3 מיליון דולר, ו"לזמן את הרוע" (שיעלה בארץ ב־29 באוגוסט), שגרף יותר מ־170 מיליון דולר הכנסות כנגד תקציב של כ־20 מיליון דולר.
ומה עם המפסידים הגדולים? ובכן, הרשימה ארוכה בהרבה מזו של הקיץ שעבר. החלק השלישי וכנראה האחרון בסידרת "בדרך לחתונה עוצרים ב־(השלם את החסר)" אמנם הכניס 350 מיליון דולר, אך מדובר ב־200 מיליון פחות מהחלק הקודם, שיצא ב־2011. גם "הדרדסים 2", שאסף לקופתו כ־160 מיליון דולר עד עתה, מזייף בענק לעומת הפרק הראשון.
כישלונות צורבים אף יותר כוללים את המערבון היקר מאוד "הפרש הבודד", בכיכובו של ג'וני דפ, שגרם לאולפני דיסני להפסד של קרוב ל־200 מיליון דולר; את סרט האקשן עתיר הכוכבים "וושינגטון על הכוונת", שלא התקרב להישגיו של "המטרה: הבית הלבן" - סרט בעל עלילה כמעט זהה שיצא באביב; ואת סרט המדע בדיוני האפוקליפטי "העולם שאחרי", בכיכובם של וויל סמית' והבן שלו ג'יידן, שגרף 60 מיליון דולר בלבד בארה"ב (העלבון הפך לקצת פחות צורב בזכות הקהל הבינלאומי, שסייע לסרט להגיע להכנסות של רבע מיליארד דולר).
אכזבות קופתיות נוספות היו סרט האקשן העתידני המצוין "אליסיום" של ניל בלומקאמפ, שיניב רווח מזערי במקרה הטוב, וסרט ההמשך המיותר "רד 2", שלא הצליח להגיע ל־100 מיליון דולר ברחבי העולם.
