שום שחור. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

ככה תוכלו לאכול שום בריא בלי הסירחון מהפה שאחר כך

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות שטוענים כי השום שאנחנו אוכלים אינו בריא, ונצבע בלבן כדי להעלים את העובדה הזו. כעת, נראה שבקרוב הטרנד יתהפך והשום המבוקש ביותר יהיה דווקא שחור

בשנים האחרונות התפתחה המודעות לסגולות הבריאותיות של מאכלים שונים, וביניהם גם השום, התורם לתפקוד מערכת העיכול ומערכת החיסון, ניהול של הכולסטרול והסוכר בדם ועוד. הבעיה היא ששום, כידוע, הוא גם הגורם מספר 1 לסירחון מהפה. אך גם את הבעיה הזו ניתן לפתור, כפי שמתברר כעת, על ידי החלפת השום הלבן (והצבוע, לפי שמועות מסוימות) בשום שחור (ולא מצבע). Claude מספרת לנו על השום שמציע את כל היתרונות בלי החסרונות.

שיתוף פעולה בין אוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה וחברת צמחי המרפא האוסטרלית Empathy Herbal יצר צורה ידידותית לסביבה – גם האנושית וגם העולמית – של שום. שום שחור מיוצר על ידי יישון של פקעות שום רגילות למשך מספר שבועות בתנאים קפדניים של טמפרטורה חמה אך לא מדי ולחות גבוהה. היישון גורם לתהליך כימי המכונה "תגובת מֵייַאר", ומשמש למשל בקלייה ואפייה, כדי לתת למזון ארומה וטעם, במקביל ליצירת ערך תזונתי נוסף. הדבר מרכך את טעם השום לטעם מתוק ונימוח יותר, תוך שמירה, ואף שיפור, של רבות מתכונותיו הבריאותיות.

פרופ’ סוזן שמידט מהאוניברסיטה מדגישה כי השום השחור למעשה בריא יותר משום רגיל – בעיקר משום שניתן לאכול אותו נא, וליהנות מכל סגולותיו, בעוד שום רגיל דורש כתישה או בישול הפוגעים בסגולות אלו. יחד עם זאת, הטעם המתוק, הנימוח, הכמעט ממתקי של השום השחור הופך אותו לאידיאלי כחטיף בריא, שיכול לספק את תשוקת השום ללא הארומה המשתלטת. ג'ים הנקוק מ-Empathy Herbal נתקל בגרסה מסורתית יותר של המוצר באינדונזיה, וכעת הוא פועל לקידום ייצור השום השחור האוסטרלי.

מעבר לשביעות רצונם של חובבי השום, החוקרים רואים בשום השחור פתרון פוטנציאלי להפחתת בזבוז מזון, בשל כך שהוא מאפשר שימוש בראשי שום שלא היו עומדים בציפיות הנראות המקובלות למכירה. "בכל שנה נזרקות יותר מדי טונות של שום", אמרה שמידט. "על ידי הפיכתו לשום שחור, נוכל לפתח זרם הכנסה בעל ערך גבוה לחקלאים, ולעצור את בזבוז השום ה’בלתי רצוי’".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו