אלברט איינשטיין אוכל בייגלה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

חוכמת הבייגלה: ההפתעה שהתגלתה באמצעות החטיפים המלוחים

עשרות אנשים התנדבו לאכול בייגלה לצורך מדעי טהור: ניסוי שמטרתו לבדוק איך גדלים שונים של בייגלה משפיעים עלינו. למרבה ההפתעה, החוקרים גילו כי מי שרוצה לשמור על בריאותו צריך לשים לב לנתון שונה מזה שחשבנו עד כה

מה עדיף לאכול – בייגל אחד גדול, או הרבה קטנים? השאלה הזו, פחות או יותר, עומדת במרכזו של מחקר חדש של חוקרי אוניברסיטת המדינה של פנסילבניה, שהגיעו לממצאים מפתיעים למדי. ביקשנו מ-Claude לתמצת לנו אותם.

צוות המחקר בדק כיצד גודלם של כעכים, או בשמם העממי בייגלה, השפיע על צריכת המזון הכוללת, צריכת הנתרן (כלומר מלח), קצב האכילה, גודל הנגיסה ומשך הנשנוש. 75 מתנדבים שהקריבו את גופם לטובת המחקר האצילי אכלו בייגלה בגדלים שונים (קטן, בינוני או גדול) בשלושה מפגשים נפרדים שהוקלטו בוידאו ונותחו לאחר מכן.

התוצאות הראו שאנשים שאכלו בייגלה גדולים יותר אכלו אותם מהר יותר, וכל ביס שלהם היה גדול יותר לעומת אלה שאכלו בייגלה קטנים. עם זאת, אלה שאכלו בייגלה קטנים, ונטו לאכול בביסים קטנים ואיטיים יותר, צרכו 31% יותר מלח, למרות שמשקל הבייגלה שצרכו בסך הכל היה נמוך יותר.

כאשר המשתתפים קיבלו את אותה כמות מזון, צריכתם הייתה תלויה ישירות בגודל הבייגלה: הבייגלה הגדול הוביל ל-31% ו-22% יותר צריכה בהשוואה לחטיפים קטנים ובינוניים, בהתאמה.

"המחקר מצביע על כך שניתן להשתמש במבנה המזון – מרקם, גודל וצורה – כדי לשנות את הרגלי האכילה וצריכת המזון", הסביר ג'ון הייז, מרצה למדעי המזון באוניברסיטה.

עם זאת, לאחר לקיחה בחשבון של התנהגויות אכילה כמו קצב וגודל ביס, ממדי הבייגלה לבדם לא השפיעו באופן משמעותי על הצריכה הכוללת. המסקנה היא שדפוסי האכילה השונים המונעים על ידי שינויים בגודל הם שקבעו כמה אנשים אכלו בסך הכל.

"אם אתה מנסה לעקוב אחר צריכת הקלוריות שלך – אולי בייגלה קטן יותר יענה על הצרכים שלך טוב יותר, בגלל האופן בו הגודל משפיע על קצב האכילה שלך", אמרה מדליין הארפר, המחברת הראשית של המחקר. "אבל אם אתה מודאג יותר מיתר לחץ דם או נתרן – הבייגלה הגדול יותר עשוי להיות טוב יותר, למרות שאתה עשוי לצרוך יותר גרמים של בייגלה".

הממצאים שופכים אור על האופן שבו תכונות גיאומטריות של מזונות, כמו גודל וצורה, יכולות להשפיע על התנהגויות צריכה בדרכים מפתיעות. בעוד שמנות חטיפים קטנות יותר עשויות להיראות כמו בחירה חכמה לשליטה בכמות שאנו אוכלים, הן עלולות להוביל לצריכת מלח גבוהה יותר, עקב שינוי בדפוסי האכילה. עבור מי שמעוניינים לעשות בחירות בריאות יותר, קריאת תוויות תזונתיות עבור תכולת הנתרן עשויה להיות קריטית יותר משימת לב למשקל המנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו