29.04.2017
ג' באייר תשע"ז
ישראל היום
ארכיון מהדורה מודפסת וידאו החזון אודות העיתון פרסום צור קשר
28.04.2017
> לניוזלטר בתאריך
שתף ב-facebook | שלח לחבר
מאסטרפיס

שום דבר לא הכין את מבקר הבית להפתעה הרגשית שהסב לו "כיוון הרוח", אלבום הבכורה של צח דרורי • גם לא העובדה שדרורי היה שותף להפקת האלבומים של אביתר בנאי • מבחינתו, זו יצירת מופת

יואב קוטנר

אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה התרגשתי כל כך לשמוע אלבום בכורה של אמן חדש. שום דבר לא הכין אותי להפתעה שהסב לי "כיוון הרוח", אלבום הבכורה של צח דרורי, שמכיל שירים מדהימים, כתובים ומולחנים מצוין, מעובדים ומופקים נהדר, מבוצעים בצורה מושלמת. ורגע לפני שאוזל מלאי הסופרלטיבים במחסן, נסכם שהם גם מתחברים יחדיו ליצירה אחת שלמה באלבום כפול שהוא יצירת מופת שאסור לפספס.

סביר להניח שאת רוב שירי האלבום לא תשמעו כמעט ברדיו - זו לא המוסיקה המקובלת בשידורים של ימינו, וגם אין לצח דרורי מה לבנות על קידום מסיבי בערוץ 24 (למרות שלשיר "שדה חיטה", הראשון שיצא מתוך האלבום, יצר דרורי בעצמו קליפ אנימציה יפהפה). וזה חבל, בעיקר למאזינים המפסידים, אבל גם די הגיוני.

דרורי לא קשור למה שהולך בימינו. בדרך כלל, למעט חריגים, השירים שלו עדינים, שקטים, מופנמים, משלבים עיבודים קלאסיים ואלקטרוניקה, כשבבסיס הוא שר בלי להשוויץ בקול שמזכיר לעיתים את אביתר בנאי - מין אנטיתזה לשירה המוחצנת של רבים מכוכבי המוסיקה הפופולרית של ימינו.

וזה עובד. יש כוח בשקט, יש עוצמה בצניעות, וגם בקטעים שהוא פורץ מתוכם אל קצת יותר כאסח וכמעט בומבסטיות בליווי - בשירה שלו הוא נשאר קרוב קרוב לאוזן, קרוב ללב. כך גם הזמרות הנפלאות ששרות איתו או במקומו חצי משירי האלבום: יעל קראוס, דניאלה ספקטור, רות דולורס וייס וגל פרנקל.

הדרך הנכונה לחוות את היופי במוסיקה של צח דרורי היא בהאזנה רצופה ליצירה השלמה, 15 שירים ב?70 ומשהו דקות. לא "להיטים", אם כי יש כאן כמה שהיו יכולים להיות, אלא מסע מוסיקלי?רוחני שלם של פסנתרן, מלחין, מתכנת שגם שר. קחו את הדיסק לאוטו וצאו לשיר?טיול, רצוי למדבר, ותבינו שלא עושים דברים כאלה בימינו.

אפרופו אביתר בנאי

הוצאת האלבום הכפול היא מבחינתו של דרורי גם דילוג מעל משוכת משבר האלבום השני, כיוון שבחר לצרף לאלבום הבכורה "כיוון הרוח" כבר את האלבום השני, "הנחל והסלע".

בראיונות איתו הוא מבדיל בין האלבומים: "האלבום הראשון, שהוא סטנדרטי מבחינת הנושאים ויש בו ילדותיות, תמימות ותקווה שהדברים יסתדרו בצורה מסוימת, והאלבום השני - שהוא יותר מפוקח וריאליסטי. זה כמו לפני ואחרי בר מצווה".

לא יודע מה קרה לו בבר מצווה (ואת שלי אני לא זוכר), אבל לי נשמע האלבום הראשון יותר "יפה" והשני יותר "ניסיוני". שני האלבומים שונים אך גם משלימים זה את זה לכדי יצירה שלמה אחת. מאסטרפיס, כבר אמרתי.

צח דרורי, בן 32, יליד באר שבע, בא מהמוסיקה הקלאסית. הוא למד מוסיקה קלאסית בקונסרבטוריון בירושלים והלחנה אצל אנדרה היידו ומיכאל וולפה. יצירות שהלחין נוגנו על ידי התזמורת הקאמרית תל אביב (בסדרת קונצרטים לנוער), התזמורת הסימפונית חיפה, הסינפונייטה באר שבע, ואפילו על ידי הפילהרמונית של ניו ברנדנבורג בגרמניה.

לפני 14 שנה החל לעבוד עם חבר ילדותו אביתר בנאי, ומאז הוא משלב יצירה "קלאסית" והשפעות של מוסיקה "קלאסית" על מוסיקה "קלה".

הוא עבד, בין השאר, עם נגן המרימבה וכלי ההקשה זיו איתן, שהופיע ביצירתו של דרורי "בדרך למאדים" לצ'לו וכלי נקישה (1998-1997), אך התפרסם בעיקר בזכות עיבודי המיתרים והתכנותים שעשה לאביתר בנאי, איתו הוא משתף פעולה מתחילת דרכו של בנאי ועד היום - לעיתים במעורבות מלאה בעיבוד ובהפקה ולעיתים רק בנגיעות עיבוד או נגינה.

בנוסף הוא עבד עם אסף אמדורסקי, ערן צור, סיון שביט, בועז בנאי, פרויקט 30 (יצר להם קליפ לשיר "יבשה לים"), אלי רוזן, איה כורם, משפחת ואך (מוסיקה יהודית?דתית), דניאלה ספקטור, ועוד היד נטויה.

בחזרה מהגלות במדבר

אני זוכר פגישה איתו ב?2005 כשהביא לערוץ המוסיקה שני קליפים באנימציה שיצר עם דדי כהן תחת הצמד Soulectro Music.

הקטעים, חלק מפרויקט בשם Eternal Tranquility, היו יפים מאוד, אבל צח, שהגיע לרמת החי"ל במיוחד מביתו שבמצפה רמון, דיבר כמו מוסיקאי שיודע שהוא אאוטסיידר, ולא רק בגלל המרחק הפיזי מתל אביב.

עכשיו, באלבום שנפתח במשפט "אני חוזר מגלות מדבר", הוא כנראה מרגיש שזה הזמן שלו להגיע מהמוסיקה הניסיונית והקלאסית, מהמדבר, מהבדידות, מהדרום הרחוק, אל מרכז הארץ. הוא כנראה לא יהיה כוכב גדול, אבל הוא, וזה מה שחשוב באמת, כבר מוסיקאי ענק.

חזרה לדף ראשי | לניוזלטר מתאריך: