27.06.2017
ג' בתמוז תשע"ז
ישראל היום
ארכיון מהדורה מודפסת וידאו החזון אודות העיתון פרסום צור קשר
27.06.2017
> לניוזלטר בתאריך
שתף ב-facebook | שלח לחבר
זה עדיין אצלו בידיים

מעבר לזה שאילן וירצברג מלחין ותמלילן מוכשר, הוא גיטריסט • יואב קוטנר מתמוגג מאלבומו החדש, "בזמן אמת", שבו הגיטרות משלימות מה שהמילים והשירה לא יכולות, או לא רוצות, לומר

יואב קוטנר

מהמוסיקאים הישראלים הכי נחבאים אל הכלים. וירצברג
|
צילום: אלי חכים

לאילן וירצברג, מהמוסיקאים הישראלים הכי נחבאים אל הכלים, יש אלבום חדש נפלא בשם "בזמן אמת". זהו מעין אלבום קונספט על נושא הזמן החולף - או בעצם על העובדה שהזמן נמשך וימשיך לנצח ואילו אנחנו חולפים עוברים - ועל הניסיון למצוא את מקומנו קצר המועד בעולם הזה.

"הזמן לא מרפא את הכאב", השיר הראשון שיצא לרדיו מתוך האלבום, מתמצת את תוכנו. הכאב חי וקיים, ובמקרה הפרטי של וירצברג כאב על אביו, שממנו התייתם כילד, ועל אשתו, שנפטרה לפני 17 שנה. וגם כאב על נושאים המשותפים לכולם: על הנעורים שהיו ואינם והזקנה שבוא תבוא, המוות שהיה והמוות שיהיה, וההבנה שהזמן לא מרפא את הכאב אלא אולי רק מלמד אותנו לחיות איתו.

וירצברג, שכתב את המילים לכל השירים (פרט לשניים מעיזבונה של יונה וולך), מרגש מאוד בטקסטים הפשוטים והישירים שלו כיוון שהוא מתעסק בנושאים של בני דורו, ילידי שנות ה?50 של המאה שעברה: ההתמודדות עם הגיל, ההתלבטויות והפחדים, הגעגועים ותחושת חוסר האונים, והצורך למצוא תקווה ומשמעות בחיים האלה בלי להיעזר ברוח הגבית של האמונה הדתית. לנו, כך נדמה לי, קשה יותר.

עם כל הכבוד לאמירה האישית וללחנים המצוינים, כלי הביטוי העיקרי של וירצברג הוא הגיטרה שלו. לעיתים היא עדינה ומלטפת, ולעיתים היא גם יודעת לייבב ולזעוק בעוצמה. וכך, לאורך כל האלבום, לצד שירים שיכולים להיות להיטים ("כוכב שמסתובב") ועם גישה של מוסיקאי שגדל על "פינק פלויד" ורוק מתקדם ("זמן אמת" ו"סע"), נמצאות הגיטרות - שהן העיקר ומשלימות את מה שהמילים והשירה לא יכולות, או לא רוצות, לומר.

לפני 60 שנה

כנער היה וירצברג הבאר שבעי (יליד 1951) חבר בלהקת קצב מקומית עם יעקב, אחיה הגדול של יהודית רביץ. בצבא הוא שירת כגיטריסט ב"צוות הווי חיל האוויר", שם הוקלטו לחנים ראשונים שלו. מיד כשהשתחרר החל ללמוד מוסיקה. באמצע שנות ה?70 כבר היה וירצברג מלחין ומפיק מוסיקלי מבוקש מאוד.

ב?20 השנים הבאות הוא עבד עם כל כוכבי התקופה, לעיתים כמעבד ומפיק, לעיתים כמלחין ומלווה. בין השאר הוא הקליט עם נתנאלה, דודו זכאי, מירי אלוני, ג'וזי כץ, שמוליק קראוס, אריק איינשטיין, נורית גלרון, "סקסטה", אריאל זילבר, מיסטר הרי, להקת "הקליק", יגאל בשן, מזי כהן, אפרים שמיר, גידי גוב, יהודית רביץ, יצחק קלפטר, גלי עטרי, טובה גרטנר, אבי טולדנו, דורית ראובני, אורנה ומשה דץ, עפרה חזה, חוה אלברשטיין ועוד רבים וטובים.

עם זמרים אחדים היתה העבודה שלו אינטנסיבית יותר. לשמוליק קראוס הוא עיבד את אלבומיו "גלגל מסתובב", "אחרי עשרים שנה" ו"ידידותי לסביבה". לגלי עטרי עיבד את האלבומים "אמצע ספטמבר", "צעד אחד לפני הנהר" ו"בראשית". לנורית גלרון עיבד, בין היתר, את האלבום "משהו בלבבה".

בין הלהיטים הרבים שהלחין לאחרים נזכיר עוד את "תני לי להחליט", "כולנו זקוקים לחסד" ו"מה אתה בכלל יודע על אהבה". וירצברג גם הלחין מוסיקה לסרטים: "מאחורי הסורגים", "אחד משלנו", "חיוך הגדי", שעליו זכה בפרס "מלחין השנה בקולנוע" ב?1986, ועוד.

הראשון באינטרנט

כזמר?גיטריסט מבצע החלה הקריירה של אילן וירצברג בפסטיבל הזמר 1981, שם הופיע עם שמעון גלבץ כמלוויה של נורית גלרון בשיר שווירצברג הלחין למילים של יונה וולך, "זה לא זה". זו היתה ההקדמה לאלבום ששנה לאחר מכן הפך לקלאסיקה ברוק הישראלי, "בציר טוב", משירי יונה וולך, בלחנים של וירצברג וגלבץ. בין לחניו באלבום היו "לא יכולתי לעשות כלום", "שיר קדמשנתי" ("אומרים לנו שיש סקס אחר") ו"מפלצת האיילה".

ב?1985 יצא אלבומו הראשון, "משני צידי הכדור", וב?1990 אלבומו השני, "מה שנשאר", שהיה יותר יצירת רוק מתקדם מתקליט פופ. שנתיים לאחר מכן נפטרה זהבה, אשתו השנייה, ממחלת הסרטן, ואלבומו הבא, "באת כמו עשן", הוקדש לזכרה. לא רבים יודעים, אבל וירצברג הוציא ב?1999 את אלבום האינטרנט הישראלי הראשון "Love Under the Water". כעת הוא חוזר באלבום חדש, שמהווה, כמו כל אחד מאלבומיו (האחרון והשביעי שבהם, "בלוז קוסמי", יצא ב?2006), תמונת ראי של מצבו הנפשי נכון לעכשיו. כבר לא עושים אלבומים כאלה בימינו, וחבל.

חזרה לדף ראשי | לניוזלטר מתאריך: