יועצו של ראש ממשלת פקיסטן ביקר בישראל בחשאי ונפגש עם ראש המוסד

מקור באסלמבאד מסר כי הבכיר נועד עם שורה של בכירים ישראלים במהלך ביקור קצר בישראל בנובמבר, והעביר מסר מהרמטכ"ל הפקיסטני • שתי המדינות צפויות להשתתף מחר בתרגיל ימי משותף בים השחור • פקיסטן, המדינה המוסלמית היחידה שמחזיקה בנשק גרעיני, נמצאת ביריבות עם איראן

ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן // צילום: רויטרס

סעיד בוכרי, יועצו הבכיר של ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, הגיע לביקור קצר בישראל בשבוע האחרון של חודש נובמבר, כך נודע ל"ישראל היום" ממקור באסלמבאד. 

היועץ, שמתגורר בבריטניה הגיע לנמל התעופה בן גוריון מאסלאמבאד, עם טיסת קונקשן בלונדון, תוך שהוא מנצל את הדרכון הבריטי שלו. עם נחיתתו הוא הועבר לתל אביב, שבה נפגש עם בכירים במשרד החוץ שלהם העביר את המסר ששלח ראש הממשלה חאן, ועם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן שאליו הוא העביר מסר מהרמטכ"ל הפקיסטני קמאר ג'אווד בג'ווה. הגורם מסר ל"ישראל היום" כי הביקור והמגעים מגיעים לאחר לחץ כבד מצד איחוד האמירויות. 

הדברים מתגלים ומקבלים תוקף על רקע השתתפות  של שתי המדינות בתרגיל ימי משותף יחד עם הצי האמריקני בים השחור. 

"פקיסטן היא אחת מהמדינות המשתתפות בתרגיל רוח הים והנספח הצבאי הפקיסטני באוקראיני יגיע כדי להיות משקיף", נמסר מהצי  הפקיסטני.

ישראל תיטול חלק בתרגיל הבינלאומי לצד מדינות מוסלמיות, בהן מצרים, איחוד האמירויות, פקיסטן, מרוקו, טוניסיה וטורקיה. עוד ישתתפו בתרגיל: אוקראינה, ארה"ב, גיאורגיה, בולגריה, רומניה, יוון, איטליה, צרפת, בריטניה, קנדה, לטביה, מולדובה, דנמרק, אלבניה, שבדיה, דרום קוריאה, נורבגיה, ליטא, ספרד, פולין, אסטוניה, יפן, ברזיל, אוסטרליה, סנגל ונאט"ו.

ככלל, בתרגיל צפויים להשתתף מספר שיא של 32 מדינות משש יבשות, 5,000 גייסות, 32 כלי שיט, 40 מטוסים ו-18 צוותי צלילה וקומנדו. התרגיל יכלול, בין השאר, לחימה בכמה חזיתות, כולל שימוש באמצעים אמפיביים, תמרונים קרקעיים, פעולות צלילה, לוחמה נגד צוללות והגנה אווירית.

התרגיל, כצפוי, לא התקבל בברכה במוסקבה. משרד ההגנה הרוסי הודיע ביום שבת כי "צי הים השחור עוקב אחרי ספינת הטילים האמריקנית 'רוס' שנכנסה לים השחור". הספינה האמריקנית הגיעה לים השחור לקראת תרגיל רוח הים. "התרגיל המשותף של נאט"ו ואוקראינה מיועד לגרום לאי-יציבות בגבולות רוסיה", מסרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכארובה. לדבריה, "מנצלים את התרגיל כדי להעביר אמל"ח וציוד לאוקראינה".

עצם ההשתתפות בתרגיל הצבאי רחב ההיקף עשויה להצביע על המדיניות הדיפלומטית של ממשלת בנט-לפיד. לאחר שבשבוע שעבר הצטרפה ישראל לגינוי סין במועצת זכויות האדם של האו"ם בשל בקשה של ממשל ביידן, החל מהיום – חיל הים משתתף בתרגיל צבאי שמנוגד לחלוטין לאינטרס הביטחוני של מוסקבה. מנגד, התרגיל עומד באינטרסים הדיפלומטיים והצבאיים כאחד של איחוד האמירות, שפעלה עם ערב הסעודית מאז החתימה על הסכמי אברהם בספטמבר – לקידום היחסים בין ירושלים לבין אסלאמבאד.

עם קשר לישראל ולפקיסטן, או בלעדיו, קשה מאוד להעריך באיזו מדיניות ינקוט צי הים השחור הרוסי, שהרי ביום רביעי האחרון הם ביצעו ירי אזהרה לעבר כלי שיט בריטי שלטענתם שט בתוך המים הטריטוריאליים הרוסיים. לחופי הים השחור שוכנות, לצד רוסיה, אוקראינה, רומניה, בולגריה, טורקיה וגיאורגיה – וכל אחת מהן תשתתף בתרגיל, מה שסביר להניח מדיר שינה מעיניהם של בכירי מוסקבה.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר