קיבלתם כתב תביעה? זה מה שאתם צריכים לעשות

קבלת כתב תביעה או מכתב התראה לפני תביעה היא דבר לא נעים בלשון המעטה וסביר להניח כי נעמוד לפחות פעם אחת בחיים באחד משני צדי המתרס

צילום: דר איריס טרומן // דר איריס טרומן

התנהלות נכונה אל מול כתב התביעה או מכתב התראה עשויה לתרום לצמצום סכום הפיצוי ואף להסרת הטענות כך שהשתדלו לא לנהוג בפזיזות ולפעול לפני שהתייעצתם עם עורך דין. לעיתים קרובות שיקול הדעת מוטעה בעת קבלת כתב התביעה עלול להוביל לאיבוד ראיות, תיעוד וחומר שעשוי לסייע בכתב ההגנה.

הנה המדריך המלא לנתבע:

קבלת כתב תביעה או מכתב התראה לפני תביעה

בעת קבלת כתב התביעה או מכתב התראה חשוב מאוד לשמור את המסמכים שהתקבלו ביחד עם המעטפה ולציין את תאריך ושעת הקבלה על גבי המכתב עצמו והמעטפה.

ברוב המקרים, לנתבע יש את הזכות להשיב לכתב התביעה תוך 30 ימים מרגע קבלתו ועל ידי ציון התאריך ושעת הקבלה, התובע לא יוכל לטעון כי השבתם לכתב התביעה באיחור.

לא קיימת על פי חוק חובה לענות על כתבי תביעה ומכתבי התראה לפני תביעה אך חשוב לזכור כי אי מתן תשובה במועד, עלול לגרום למתן פסק דין בהיעדר כתב הגנה ורק על פי טענות התובע, תוצאה שעלולה להיות קשה עבורכם.

במקרה כזה, התובע יוכל לטעון כי הנתבע לא פעל בתום לב וברצון אמיתי לפתור את המחלוקת ומתוך כך נמשך הנזק הנגרם לתובע. לכן, מומלץ מאד להשיב אל המכתבים הטרומיים ובכך לצמצם את הסיכויים לפסיקה לטובת התובע או גובה הפיצויים.

ד"ר איריס טרומן
ד”ר איריס טרומן

לפנייה ישירה אל ד”ר איריס טרומן, משרד עו”ד לחץ/י כאן

עבודה אישית

לאחר קבלת מסמכי כתב התביעה או מכתב ההתראה, יש לעבור על כל סעיף בנפרד ולהתייחס אל המידע הכתוב בהם בכתב ולציין מה נכון ומה לא נכון, מה נכון חלקית וכולי.

זכרו כי כתב התביעה מייצג את דעתו של הנתבע עליכם ואין הוא מסמך אובייקטיבי, כך שתפקידכם הוא לשמור על קור רוח ולבחון היטב את הטענות העולות מכתב התביעה. לאחר שעברתם על כל סעיפי המכתב, זהו הזמן לאסוף ראיות! כל מסמך, תכתובת מייל, SMS, וואטסאפ, רישומים, צילומים, הקלטות וכולי שעשויים לתרום לכתב ההגנה שלכם אותם תמסרו לעורך הדין עמו תעבדו.

תחילת הליכים משפטיים בסיוע עורך דין

העורך דין אשר בו תבחרו, ילווה אתכם החל משלב כתב ההגנה ועד לשלב לפסק הדין. לאחר מסירת החומר הראייתי שאספתם יחד עם התייחסותכם לסעיפי כתב התביעה, ייתן עורך הדין את התרשמותו ויברר האם ניתן להגיש תביעת שכנגד ומה הם הסיכויים לפשרה.

ככל ששיתוף הפעולה ביניכם יהיה טוב יותר כך העבודה המשפטית תהיה טובה ויעילה יותר. כלומר, עורך הדין יהיה זקוק למשוב, אישורים והערות שלכם כדי להתקדם בעבודתו המשפטית. לרוב, פסקי דין ניתנים כשנה עד שלוש שנים מרגע פתיחת ההליכים המשפטיים, ולכן מעבר לסבלנות הנדרשת לשני הצדדים, גם היענות, רצינות ושיתוף פעולה נדרשים כדי לבסס את קו ההגנה הטוב ביותר.

קדם משפט, פשרות ופסק דין

לאחר שהגשתם את כתב ההגנה, יהיה רשאי התובע להשיב בכתב תשובה. לאחר שלב זה ייקבע קדם משפט שאליו תגיעו עם כל החומר המשפטי שבידיכם, הראיות וכתב ההגנה. השופט יעבור על התיק וינסה לתת הצעות לפשרה. קדם המשפט יערך בנוכחות התובע, הנתבע ועורכי דינם, ללא עדים. סביר להניח כי יערכו כמה קדמי משפט לאורך ההליכים וכן יתקיים דיון שבו ניתן לזמן עדים שיתמכו בטענותיכם (דיון הוכחות), תוצאות החקירות הנגדיות, סיכומים ולבסוף יינתן פסק הדין.

אין ספק כי התמודדות מול תביעה היא הליך ארוך, מתסכל ומייגע ברוב המקרים אשר בו נדרשת סבלנות ושיקול דעת כדי לצלוח את ההליכים. אולם זכרו, כי בחירת עורך הדין עמו קיים חיבור טוב, התנהלות מתודית ואחראית ושמירה על קור רוח, הם שיביאו אתכם לתוצאות הטובות ביותר. בהצלחה!

הכתבה מאת: ד”ר איריס טרומן, משרד עו”ד אזרחי מסחרי, באדיבות אתר עורכי דין  lawguide.co.il.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר