קמטים בגיל צעיר - מה שחשוב לדעת

הגעתם לגיל 25 והופתעתם למצוא קמטים בפנים? אין סיבה להילחץ. המדריך להבין למה הם שם ומה לעשות כדי להעלים אותם

צילום: PEXELS //

קמטים מוגדרים מבחינה רפואית כקפלים בעור ולרוב הם מופיעים כתוצאה מתהליך הזדקנות טבעי. הסיבה לכך היא שעם השנים העור מפסיק להיות מתוח, סיבי הקולגן והסיבים האלסטיים בדרמיס נפגעים וההשפעות המצטברות של כוח המשיכה ותנועות שרירי הפנים מתחילות לתת בנו סימנים. מצד שני, תהליך ההזדקנות הוא לא האשם היחידי וקמטים עלולים להופיע גם בגילאים יחסית צעירים.

הגיל הממוצע שבו מופיעים קמטים ראשונים בפנים הוא 25. גברים ונשים בגיל הזה מתחילים לזהות קמטי הבעה בשליש העליון של הפנים, בעיקר בשל תנועות חוזרות של השרירים וירידה טבעית בכמות השומן והגמישות של העור. במקביל עלולים להופיע קמטי זעף שנוצרים בגלל תנועה חוזרת של השרירים בין הגבות, ובסביבות גיל 30 מופיעים קמטי המצח אצל אנשים עם גבות נמוכות ובעלי עודפי עור בעפעפיים.

למזלם של אנשים צעירים, עד גיל 30-40 קל יחסית לטפל בקמטים שעדיין אינם חרוטים בעור אלא נראים רק בעת תנועה של שרירי הפנים. הטיפול המלאכותי המומלץ הוא בוטוקס שמשמש כחלבון שתפקידו להרפות את שרירי ההבעה, והטיפול הטבעי כולל שילוב בין תזונה נכונה, פעילות גופנית והגנה מפני השמש.

 

הקמטים הגיעו? יש מה לעשות

 

כמובן שיש עוד המון דברים שאפשר לעשות בשביל להתמודד עם קמטי ההבעה שמאפיינים גברים ונשים מעל גיל 25. קודם כל, צריך לזכור שלא מדובר עדיין בקמטים שמופיעים כתוצאה מהרס הסיבים התומכים בדרמיס או מאובדן גמישות של העור. המשמעות היא שלא מדובר בנזק בלתי הפיך אלא באינדיקציה לתזונה לא נכונה או חלילה למחלות עור. בנוסף, קמטי הבעה מאפיינים בעיקר את האזור שבין הגבות, המצח וצדי העיניים ואת רובם ניתן להסתיר באמצעות מוצרי טיפוח ואיפור.

שנית, חשוב להכיר את הגורמים להאצת הזדקנות העור ולנצל את הופעת קמטי ההבעה הראשונים כדי למנוע זאת כבר בגילאים צעירים. מלבד הגורם התורשתי שעליו אין לנו עדיין שליטה, אפשר לקחת אחריות ולהימנע מעישון, לצמצם צריכת אלכוהול ולהחליף פחמימות מזוקקות, מזון מעובד ושומן רווי בנוגדי חימצון ומינרלים.

 

בין הקרמים והטיפוח: כל השיטות להתמודדות עם קמטים

 

גם בהיבט הקוסמטי יש הרבה מה לעשות עם קמטים שמופיעים על עור הפנים בגילאים צעירים. אפשר למרוח נוגדי חמצון חיצוניים כדי להגן עליו מפני נזקי השמש ומומלץ לשלב קרמים או סרומים שמכילים ויטמין C, ויטמין E וויטמין A. חומצת שומן מסוג אומגה 3 שמצויה בדגי הים הצפוני ובתוספי מזון תתרום לשמירה על העור ולהשגת מרקם חלק, בעוד קרם עם מקדם הגנה SPF של 15-30 יעשה את רוב העבודה מול השמש הישראלית.

חשוב לנקות את העור משאריות האיפור ולהחליף לקראת גיל 25 את הסבונים שמכילים דטרגנטים בסבונים טבעיים ועדינים. כדאי להכין מסכה טובה על בסיס טבעי ולהשתמש בקרמים שמכילים נוגדי חמצון, לצרוך זרעי פשתן ואגוזים על בסיס יומי ולא לשכוח לאכול פירות וירקות מכל הצבעים כדי למנוע חדירת רעלים ממערכת העיכול אל הגוף והעור.

בשורה התחתונה, עור הפנים הוא מראה למצבנו הפיזי והנפשי. צעירים ומבוגרים שעושים פעילות גופנית או מוצאים תחביב שימנע מהם סטרס מתמשך יכולים לדחות את הופעת הקמטים ולהרגיש טוב יותר. זה ככל הנראה הטיפ הכי חשוב שכדאי לאמץ בנוגע להתמודדות עם קמטי הבעה בגילאים צעירים ולשיפור איכות החיים בטווח הארוך. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר