פונדקאות? רק מנשים פנויות

אחרי שנים שבהן זוגות פנו לנשים נשואות בבקשה שישמשו פונדקאיות עבורם, הרבנים נחושים לשים סוף לתופעה • הבעיה: היעדר נשים פנויות שמסכימות לעבור את התהליך • הזוגות מודאגים: "מתחננים לנשים שיסכימו, זה לתת חיים במתנה"

צילום" גטי אימג'ס

זוגות המבקשים לעבור תהליך פונדקאות מקבלים כעת בשורה חדשה שספק תקל ספק תסבך את חייהם. קריאה של מכון פוע"ה, אחד המכונים הנחשבים כאוטוריטה בסוגיות של רפואה והלכה, יוצא בקריאה לזוגות ולנשים נשואות שלא להשתמש באישה נשואה כפונדקאית. 

במאמר שפירסם לאחרונה יו"ר המכון הרב מנחם בורשטיין הוא מסביר: "לפני 20 שנה בא אלי שר הבריאות דאז, אפרים סנה, ואמר לי 'אם לא תשתפו איתנו פעולה (בנושא הפונדקאות), בעוד 20 שנה יהיו כאן שני עמים'". 

הרב מספר שהעלה בפניו שתי נקודות אדומות להסכמה לתהליך: שלא תהיה קרבה משפחתית בין הפונדקאית לזוג המבקש, ושיהיה רישום סודי בסמכות הרבנות הראשית מי היתה נושאת ההריון של זוגות אלו, כדי למנוע נישואי קרובים בעתיד. כמו כן, דרש הרב שהפונדקאית תהיה יהודייה ופנויה. "השר הסביר לנו שיש בעיה בלקיחת רווקה שלא חוותה את הקשר החזק שנוצר עם העובר במהלך ההריון, ויש פחות סיכוי שתסכים לוותר על הילד. עניתי לו שאם כך רק אלמנות או גרושות באות בחשבון". 

הרב מנחם בורשטיין. "נשואות, אלמנות או גרושות" // צילום: עמותת כמוך

הרב מגלה במאמר סיפור מרתק: "לפני כמה שנים, עקב לחץ שהפעיל אחד מעוזרי הרבנים, קיבל זוג היתר לפונדקאית נשואה. מכאן נפרץ הסכר. אם עד אז מספר הפונדקאיות הנשואות היה מועט ביותר, מאז רובן של הפונדקאיות הן נשואות. הדבר הפך להיות בציבורים מסוימים גם כעין 'טרנד'". 

כעת קורא הרב בורשטיין להפסיק עם זה ולחזור רק לנשים פנויות. "תחשוב על אישה נשואה עם ילדים שרואים את אמא בהריון, ואחרי תשעה חודשים לא מבינים לאן נעלם התינוק", אמר הרב ל"ישראל היום", "כמו כן, יש בעלים שבשביל לסגור משכנתא לוחצים על נשותיהם שיהיו פונדקאיות וירוויחו את ה־50-40 אלף דולר. יש כלל בהלכה שאוסר לגרום אושר לאחד על חשבונו של האחר ולכן צריכה להיות פנייה רק לפנויות".

אלא שזוגות דתיים שמכירים בפסיקה מתקשים למצוא אישה פנויה שתסכים. "התחתנו לפני שבע שנים, נולד לנו ילד אבל אז אשתי חלתה", מספר א', המגדיר את עצמו כדתי לאומי מאזור המרכז. הוא וזוגתו מבקשים למצוא פונדקאית פנויה שתסייע להם להביא ילד נוסף לעולם. 

"אנחנו לא מצליחים למצוא אישה פנויה שתעשה את המצווה הזו עבורנו, אנחנו מוכנים לשלם כסף ואפילו יש כמה נשים נשואות שהציעו שישמשו פונדקאיות בחינם, כמעשה חסד, אבל אנחנו נחושים לשמור על ההלכה ורוצים להימנע ממצב שבו הילד עלול להיות בהגדרת ממזר".

א' ממשיך: "לצערנו, יש קושי עצום להשיג נשים פנויות, הן חוששות מהתגובות החברתיות, שלא יגידו להן כל הכבוד על המעשה האמיץ וחוששות מרכילות שלילית. אנחנו מתחננים בפני נשים שמסכימות שיפנו אלינו. זה לתת לנו חיים במתנה".

כיום יש במשרד הבריאות כ־1,000 תיקים של בני זוג המבקשים לעבור תהליך של פונדקאות בישראל. עד סוף שנת 2013 נולדו בישראל 516 ילדים בהליך פונדקאות.

---------------------------------------------

הרב יוסף: "אבא מעולם לא הלך לשוק או לחנות בגדים"

הדיונים על מעמד ותפקידי האישה בישראל מגיעים גם למגזר החרדי. הרב הראשי הספרדי לישראל יצחק יוסף התייחס לסוגיית מעמדה של האישה. בדרשה שנשא עם סיום השבעה על הרבנית יעל כהן, אשתו של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שלום כהן, אמר הרב כי הנפטרת "דאגה למרן ראש הישיבה, נתנה לו את כל האפשרות לשבת ללמוד בלי שום הפרעה. האברכים הצעירים צריכים ללמוד מנשים כאלו, ללמוד לתת לבעל את האפשרות". 

שוק מחנה יהודה. רק הרבנית הגיעה (למצולמים אין קשר לכתבה)

הרב הוסיף וסיפר על אביו: "מרן מעולם לא עשה לא מכולת ולא שוק, לא חנות בגדים, לא חנות נעליים, שום דבר. הכל עשתה בשבילו הרבנית. ככה צומחים. אם האישה שולחת את הבעל לך לשוק, לך למכולת, לך תחליף לתינוק, איך ייצא תלמיד חכם? צריך מסירות נפש. לא תמיד זה ככה, לפעמים זה קשה לאישה".

בסביבתו של הרב לא התרגשו מהדברים: "השאיפה של כל בן תורה היא לשבת וללמוד מהבוקר ועד הלילה. אי אפשר לעשות זאת אם אתה טרוד כל היום בענייני היום. כל מי שמנסה להאשים את הרב בשוביניזם טועה לחלוטין. הרב מדבר כל הזמן על כך שהאישה היא עמוד התווך של הבית. גם כאן הוא אמר שבזכות האישה הגבר יוכל למלא את ייעודו בתורה".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר