גלי רדיו: טיפול פורץ דרך לכאבי גב

אם כבר ניסיתם את כל הטיפולים הקיימים, אך כאבי הגב העזים לא עוזבים, חשוב שתכירו את גלי הרדיו. מומחית ברפואת כאב וטיפול בכאב, ד"ר אדית בלן מביה"ח כרמל מסבירה על שיטות הטיפול ותוצאותיהן

צילום: דר אדית בלן מכרמל.צילום- אלי דדון // דר אדית בלן מכרמל.צילום- אלי דדון

אחד מכל שמונה אנשים יסבול מכאבי גב בשלבים שונים של חייו, ולעיתים קרובות הכאבים מגיעים כדי להישאר לתמיד. אין ספק שהדבר פוגע קשות באיכות החיים ובשגרת היומיום, ובמידה שטיפולים ראשוניים לא הועילו קיימת גם האפשרות של גלי הרדיו. על התחום המעניין מסבירה לנו ד”ר אדית בלן, הנחשבת לחלוצה ולמומחית מובילה בתחום רפואת הכאב והטיפול בכאבים. ד”ר בלן היא מנהלת היחידות לכאב בבתי החולים לי וכרמל שבחיפה, ומטפלת בכאב במחוזות חיפה והגליל המערבי של קופת חולים כללית.

ד"ר אדית בלן מכרמל.צילום- אלי דדון
ד”ר אדית בלן מכרמל.צילום- אלי דדון

שלום ד”ר בלן, מהם כאבי הגב שמטופלים בגלי רדיו?

כאבי גב עשויים להופיע בתצורות רבות, אך ישנם שלושה סוגים מרכזיים שבם אנו מטפלים עם גלי רדיו. הסוג הראשון הוא כאבים שמגיעים ממקור דיסקוגני (מהדיסק) וקשורים לתהליכים ניוונים. עם השנים מתרבים תהליכים אלו ומובילים לבסוף להתייבשות של הדיסק, לפריצת או בלט דיסק, וכן להשפעה על כל הבסנה של עמוד השדרה. כך נוצרים לחצים על שורשי עצבים ספינאליים וכאבים שלרוב מוקרנים אל הרגליים. זהו הסוג הראשון שמטופל בגלי רדיו, ואילו הסוג השני הוא כאבים ממקור עצם (כמו FACET OSTEOARTHRITIS) כתוצאה משינויים ניוונים של החוליות עצמן. ככל שהשינויים מתרבים נוצרת דלקת כרונית לצד גדילה בלתי מבוקרת של העצם, ומכאן לחץ על העצבים וכאבים המוקרנים לרגליים. יש לציין ששתי הסיבות שתיארתי עלולות להוביל לבסוף אל עצירות בתעלת השדרה, המלווה בקושי ללכת ובצליעה לסירוגין. גם כאבים הקשורים בבעיה זו מטופלים בעזרת גלי רדיו.

ומי מקבל את הטיפולים?

טיפול בגלי רדיו מבוצע רק אחרי שטיפולים אחרים לא הועילו, כדוגמת משככי כאבים, הזרקה של קורטיזון לעמוד השדרה או פיזיותרפיה. כלומר, גלי הרדיו אינם מהווים טיפול ראשוני אלא ניתנים למי שכבר ניסה הכול ולא מצא הקלה לכאביו. תוצאותיהם טובות מאוד אך הם לא ניתנים כטיפול ראשוני עקב מספר סיבות, כגון הצורך בצוות מקצועי, מכשור יקר, חדר הדמיה או חדר פעולות שיש בו מכשיר הדמיה. מעבר לכך, אנו מעדיפים תמיד להתחיל עם טיפולים שאינם חודרניים.

כיצד מתבצע הטיפול הלכה למעשה?

ראשית יש להסביר כיצד עובדת השיטה: כאשר מכוונים גלי רדיו בתדרים גבוהים אל הרקמות עולה הטמפרטורה שלהן, מה שמוביל לשיבוש או להרס של פעילות מוליכים עצביים. זוהי שיטה ממוקדת ומדויקת מאוד, שכן הגלים מגיעים מתוך מחטים דקות באורך כ- 10 ס”מ, שמשדרות תחת הדמיה ישר אל האזורים הכואבים. בנוסף, למחטים יש בידוד מיוחד שמותיר רק את הקצה שלהן במגע עם העצב. כל האמצעים הללו תורמים למניעת נזק לרקמות קרובות, כך שתופעות הלוואי והסיכונים נמוכים ביותר.

ובאשר לשיטות, הן מחולקות לשתיים: הראשונה קרויה Pulsed Radio Frequency ובה משדרים פולסים שמשבשים את ההולכה של אותות מהאזור הכואב למוח השדרה. בניגוד לשיטה זו שבה הטמפרטורה אינה גבוהה מ- 42 מעלות, בשיטה השנייה שקרויה Thermal Radio Frequency אנו מחממים את הרקמה עד 80 מעלות, מה שגורם להרס חלבונים בתוך המוליכים העצביים.

ומה התוצאות של הטיפולים?

התוצאות של טיפול בגלי רדיו הן ארוכות טווח ומרשימות, בוודאי בהשוואה להזרקה של קורטיזון בה מושגת הקלה של 3 עד 6 חודשים בממוצע. לעומת זאת, גילינו שאם משלבים את הזריקות עם גלי רדיו ניתן להשיג חופש מכאבים לשנה ואפילו לשנה וחצי. זהו המקום להזכיר שמדובר בכאבים חזקים המלווים אנשים לכל אורך חייהם ומהווים הפרעה חמורה. לכן ההקלה המושגת בגלי רדיו הינה חיונית, רצינית ומהותית ליכולתם ליהנות מחיים איכותיים ותקינים.

ומהם הסיכונים ותופעות הלוואי של טיפולים אלו?

יש להדגיש שטיפולים בגלי רדיו מחייבים מומחיות מעמיקה, ושהם מבוצעים רק על ידי מומחים מנוסים מאוד ברפואת כאב. על כן, תופעות הלוואי מתקיימות רק במצבים נדירים. הן קשורות לרוב בהזרקה של סטרואידים וחומרים מאלחשים אל מערכת הדם, ולפגיעות בחוט השדרה ובעצבים. זוהי בדיוק הסיבה שבגללה אנו מבצעים את הטיפול תחת הדמיה, על מנת להבטיח שלא נעשית פעולה על כלי דם או רקמות אחרות שאינן רצויות. בנוסף, ישנם טסטים שאנו מבצעים לפני הפעלת המכשירים, כדי להבחין אם אנו נמצאים באזור סנסורי (תחושתי) או מוטורי (תנועתי). מלבד זאת קיימות עוד מגוון שיטות למניעה של תופעות לוואי, אותן אנו מתאימים למצב הבריאותי של המטופל ולאופי הטיפול.

ד”ר אדית בלן הינה מומחית לרפואת כאב ולטיפול בכאבים, מנהלת יחידת הכאב במרכזים הרפואיים “כרמל” ולין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר