צעד (תימני) גדול: לראשונה מילון עברי־תימני

איך אומרים ג'חנון וצימוקים בשפת יהודי צפון תימן? • לאחר יובל של איסוף מפרך, המילים הגנוזות יוצאות לאור

המילון ועורכו, הרב ד"ר אהרון בן דוד צילומים: יוסי זליגר // המילון ועורכו, הרב ד"ר אהרון בן דוד

איך אומרים ג'חנון וצימוקים בתימנית? כדי לגלות את התשובות (ג'וחנון וסביב) תוכלו לעיין במילון "יאר יאיר", המתרגם לראשונה לעברית את לשונם של יהודי צפון תימן (חידאן). את המילים אסף יאיר מדאר־הלוי ז"ל, והוא נערך על ידי הרב ד"ר אהרון בן דוד (71).   

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

המילון כולל יותר מ־500 עמודים ויצא בימים אלו לאור לאחר שהמילים הנשכחות נאספו לאורך 50 שנים על ידי מדאר־הלוי ז"ל ונכתבו על גבי פתקיות, גזירי נייר עיתון, מחברות ועוד.

אשתו של מדאר־הלוי, נחמה, סייעה לו במלאכה, ואסופת הניירות הללו נמצאה בביתו ברחובות, שבו היקצה קומה לטובת מורשת יהודי תימן וקרא למקום "בית נחמה ויאיר". לאחר מותו ב־1991 עיריית רחובות הקצתה לכך אולם במתנ"ס עד שתושלם בנייתו של ארכיון מורשת יהודי תימן, בעוד כשנתיים, ובו ימוקם "בית נחמה ויאיר". 

הרב ד"ר בן דוד, שבעצמו כתב תשעה ספרים עד כה על יהדות תימן, מסביר כי לא מדובר רק במילים, אלא במורשת. "לעולם לא אשכח איך עליתי לישראל ב־1951 ואני בן 9", מספר הרב ד"ר בן דוד,"אני עדיין זוכר את התחושה הזו, שרודפת אותך כל החיים, עם הרצון והחלום החזק להיטמע ולהיות ישראלי". 

השבר הזה בזהות הסתיים כאשר בן דוד צפה בסידרה "שורשים", העוסקת במשפחה אפרו־אמריקנית בימי העבדות: "הייתי אז תלמיד תיכון והחלטתי שגם אני רוצה למצוא את המקורות שלי, ומאז חיפשתי איך לשמר את יהדות תימן בכלל וצפון תימן בפרט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר